Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

A komlói csuklós busz története...

2020. május 20. - BánLászló

Komló, az egykor 33 ezer lakosú város a szénbányászatról volt híres, napjainkban is így emlékeznek rá sokan, ha meghallják a nevét. Fénykorában fokozatosan beindultak a helyi autóbuszjáratok, hiszen a növekedő népesség, a gyorsan fejlődő és terjeszkedő település ezt megkívánta. Komló azonban azon ritka városok egyike, ahol bár az utasforgalom indokolta volna, soha sem közlekedett csuklós autóbusz a helyi vonalakon. Illetve egy kivétellel igen, erről szól a mostani írás.

 

bv-89-20_1.jpg

 A komlói próbacsuklós...

 

A komlói csuklós autóbusz Miskolcról érkezett

Történetünk talán furcsa módon egy nagyobb kitérővel Borsod-Abaúj-Zemplén megyében kezdődik, itt helyezték forgalomba ugyanis újonnan azt a csuklós autóbuszt, amely aztán kalandos úton került Komlóra. Miskolc tömegközlekedésében már a kezdetektől fontos szerepet játszottak a csuklós járművek, az Ikarus 280-as típusból 1974-1990 között összesen 323 db-ot vásároltak. A számunkra fontos konkrét jármű 1981. november 30-án állt forgalomba Miskolcon, GF-45-46 rendszámmal.

gf-45-46.jpg

 A képen a GF-45-46 rendszámú autóbusz 1982-ben, a miskolci telephelyen egy káresemény után.

Fotó: Miskolc Városi Közlekedési Zrt.

 

csuklosok_miskolcon.jpg

A miskolci telephelyen pihennek a csuklósok a 80-as években.

Fotó: Miskolc Városi Közlekedési Zrt.

 

A GF-45-46 csuklós busz 1982-ben több társához hasonlóan új rendszámot kapott, onnantól a BV-89-20 rendszámot viselte és továbbra is Miskolcon vett részt a helyi tömegközlekedésben egészen 1988. júliusáig. Ekkor több társával együtt a selejtezés szele csapta meg buszunkat, végül ezt elkerülte és átcsoportosítással Pécsre vitték, a Pannon Volán 1988. július 26-án vette állományba. A járművet a korábbi sötétkék fényezéssel kapta meg a pécsi helyi közlekedési társaság, ezzel azonban kilógott az ottani arculatból, ezért kerékmagasságban fehér festést, majd bele egy vékonyabb sötétkék csíkot kapott, a lökhárítóval egy szintben. Ezután forgalomba állt a pécsi utazóközönség örömére.

 

Sok az utas, csuklós busz kellene

A Komlón és környékén működött szénbányászati üzemekben, a köréjük települő kiszolgáló létesítményekben, illetve a Carbon nevű könnyűipari vállalatnál több ezren dolgoztak, a munkába járás fontos eszköze pedig akkortájt az autóbusz volt. Az egyes viszonylatok sorra indultak Komlón az üzemek és a különböző városrészek között, az utasforgalom pedig a 60-as, 70-es, 80-as években jelentősen megnőtt. Egyes vonalakon, ilyen volt pl. a 8-as szilvási járat, már az ötperces követés is kevésnek bizonyult a csúcs időszakokban, de a 19-es, 5-ös és 1-es járatok szóló buszai is tömöttek voltak, dacára annak, hogy azok is 10-15 percenként közlekedtek a kiemelt időszakokban. Az új autóbuszok beszerzésénél mindig sokan vártak csuklós buszokat, mert azok hozhattak volna enyhítést a zsúfoltságra, de valamiért Komló minden csuklósítási programból kimaradt. 1990-ben aztán valaki, valahol gondolt egy nagyot és kezdeményezett egy vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy Komló adottságai lehetővé teszik-e csuklós autóbusz közlekedését. Hogy ezt a Városi Tanács, vagy a Volán kezdeményezte nem sikerült kinyomoznunk, de valószínűleg mindkét helyen érezték, hogy a helyi tömegközlekedés gondjai súlyosak, a szóló autóbuszokon elviselhetetlen volt a tömeg. Az akkoriban már Pécsett szolgáló BV-89-20 rendszámú exmiskolci csuklós buszra esett a választás, neki jutott a feladat, hogy próbajáratokat végezzen Komlón. 1990. április egyik utolsó napján aztán furcsa jelenségre figyelhettek fel a komlói autóbusz-pályaudvar látogatói, megérkezett a várva várt csuklós busz. 

csuklos.jpg

 A régen várt csuklós a komlói pályaudvaron 1990. áprilisában

Fotó: a szerző saját fényképe

 

A csuklós busz tesztje

Önmagában persze a jármű megjelenése még semmit sem jelentett, hiszen a bejárás a helyi vonalakon csak ezután következett. Nem lehetett tudni, hogy a megszokottnál jóval hosszabb jármű hogyan viselkedik majd a város különleges útjain, hiszen Komló hét dombra épült, csakúgy mint Róma. A Volán, a Városi Tanács és a Rendőrség szakemberei közösen vettek részt a csuklós autóbusz tesztjén, a tervnek megfelelően a legforgalmasabb 8-as és 19-es vonalon vitték próbaútra a kocsit. Az autóbusz elindult a körtvélyesi városrészbe, a szakemberek pedig figyeltek. Az autóbusz állomásról való kikanyarodás simán ment, az első problémát egy korabeli újságcikk szerint -melynek szerzője ugyancsak a buszon tartózkodott- a Tröszt megállója okozta, az ugyanis túl rövidnek bizonyult. A csuklós aztán a parkoló autók miatt nehezen kanyarodott be a Petőfi térre, és a körtvélyesi végállomáson is keskeny volt a rendelkezésre álló ív. Visszafelé különösebb problémát nem tapasztaltak. A következő próbajárat Szilvás-Somág-Kenderföld érintésével közlekedett, a 8-as helyi járat vonalán. Itt a befelé ívben épült, ugyancsak szólóbuszra tervezett megállókkal volt probléma, a gépkocsivezető ugyanis ezekben a megállókban nem látta be a csukló részen lévő két ajtót. Az Attila utcai megálló volt legmacerásabb, erre később még vissza is térünk. 

komloi_ujsag_1990_aprilis_28_3_o.jpg

 A próbacsuklós (BV-89-20) kanyarodik a Mecsekfalui útról Körtvélyes felé.

Kép: Komló Újság, 1990. április 28-i száma. 

 

Ahogy a fenti cikkben is írták, az a döntés született, hogy bizonyos útkorrekciók után lesz csuklós autóbusz közlekedés Komlón, a gépkocsivezető pozitív véleménye is sokat számított az ügyben. A tesztet követő napokban néhány alkalommal még valóban indult a busz különböző irányokba, leginkább a 19-es körtvélyesi vonalon utazhattak vele a komlóiak, de ideje nagy részét a pályaudvaron töltötte. 1990. május 1-jén a Komlón nagy hagyományokra visszatekintő Majálist rendezték meg Sikondán, amelyre sokan kilátogattak a városból. A Pannon Volán kihasználta a csuklós adottságait, a másfélszeres befogadóképességet és szolgálatba állította az autóbuszt, kitették rá a 4-es jelzést és azon a napon többször is fordult a vonalon. Május 11-én, az akkor 9 éves, ráncajtós Ikarus 280-as azonban váratlanul eltűnt a pályaudvarról, sokan először azt sejtették csak a garázsban van. Nem ott volt, gyorsan kiderült, hogy a csuklós visszakerült Pécsre. 

Ígéretek és döntések

Az, hogy a csuklós eltűnt Komlóról még nem jelentette azt, hogy soha nem is látnak a komlóiak ilyen járművet a városban, hiszen ahogy korábban írtuk, döntés született arról, hogy bizonyos változtatások elvégzése után lehet majd közlekedtetni a járművet. Igen, de vajon mikor? Közben elmúlt a nyár és lassan az ősz is, a helyiek pedig egyre többször hiányolták a megígért csuklóst. Olvasói leveleket többször is közölt a megyei napilap, ahol ez volt a téma.

 

buszos_cikk_19900905.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1990. szeptember 5-i számából

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

 

buszos_cikk_19901017.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1990. október 17-i számából

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

Fenti cikkben már meglebegteti a Pannon Volán, hogy számukra is igen fontos a csuklós kérdés, ezért bíznak benne, hogy a rendszerváltás után felállt első képviselő-testülettel rendezni tudják azt. Eljött az új év, 1991. Január 9-én mindjárt rendkívüli ülés tartottak a képviselők, a testület elé egyetlen napirendi pont került, amely tartalmazta az új helyi járati viteldíjakról szóló javaslatot. Páratlanul drasztikus áremelésre készült a Pannon Volán, a jegyárak 75, a havi bérletek ára 128, a tanuló-nyugdíjas bérletek pl. 110%-kal kerültek volna többe a javaslat szerint február 1-jétől. De hogy ez ne fájjon annyira, a cég vezérigazgató-helyettese a testület előtt megígérte, hogy még ebben az évben, tehát 1991-ben 2 db új csuklós autóbuszt kap Komló. Több sem kellett a városatyáknak, megszavazták a jegy- és bérletár emelést. Sőt később, a csuklósokra komolyan várva, nekiláttak az útvonalakon lévő problémák megszüntetéséhez, amiket az egy évvel előtti bejárás tárt fel. Eredetileg a városi költségvetésből 150 ezer forintot terveztek az út- és megállókorrekciók elvégzésére, végül 400 ezer forintot biztosított az önkormányzat. Ebből elvégezték a Tröszt megálló teljes átépítését, a Petőfi téren megállni és várakozni tilos táblát helyeztek ki, hogy a csuklós fordulását ne akadályozzák az út szélén parkoló gépkocsik, ívkorrekciót hajtottak végre a körtvélyesi végállomáson, illetve áthelyezték az Attila utcai megállót, hogy az egyenes legyen. 

buszos_cikk_19910110.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1991. január 10-i számából. A cikkben a Pannon Volán akkori igazgatóhelyettese megígéri a 2 db új csuklós buszt a komlóiaknak, sőt elragadtatja magát és további buszok beszerzését sem tartja kizártnak, persze csak ha minden jól alakul.

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

Csuklósra várva...

Szóval ott tartottunk 1991. legelején, hogy sokkal drágábban utazhattak a komlóiak a helyi járatokon, ugyanakkor volt biztató ígéret is, hogy jönnek a csuklósok. Ahogy írtuk elkészültek a problémás útszakaszok korrekciói is. Minden adott volt tehát, hogy végre enyhüljenek a helyi tömegközlekedés gondjai, megszűnjenek a zsúfolt járatok. Az utasok várták a megígért 2 db Ikarus 280-ast, ezeket ekkor már ráncajtó helyett, bolygóajtókkal gyártották. 

170304-pecs_4.jpg

Ilyen autóbuszt ígértek Komlóra, a kék-fehér design ilyentájt már megszokott volt a Pannon Volánnál, Pécsett már sok közlekedett belőlük a 90-es évek elején.

Fotó: Bohus Dávid (iho.hu)

 

A Volán kitáncol

Miközben egyre nagyobb türelmetlenséggel várták Komlóra a két darab csuklós buszt, 1991. áprilisában váratlan fordulat következett be az ügyben. Annak ellenére, hogy a város 400 ezer forintot költött az útkorrekciókra, rábólintott a példátlan viteldíj emelésre, valamint elhangzott januárban a konkrét ígéret az új csuklósokra, ugyanaz az igazgatóhelyettes lenyilatkozta az Új Dunántúli Napló hasábjain, hogy mégsem jön a 2 csuklós, helyette 3 db szólóbuszt állítanak forgalomba Komlón. Itt érezhették először azt a döntéshozók és maguk az utasok is, hogy valami nem stimmel a témában, a Pannon Volán kitáncol korábbi tervéből.

csuklos_cikk_19910423.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1991. április 23-i számából. A váratlan bejelentés szerint továbbra is csak szóló buszok közlekednek Komlón. Hogy melyek a cikkben említett műszaki okok, arról már soha nem esik szó.

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

További hidegzuhany és maradnak a zsúfolt komlói helyi járatok

1991. áprilisa óta már nem 2 db csuklósra, hanem 3 db új szólóbuszra vártak a komlóiak. Nagyon kellett a megoldás, mert a helyi járatok zsúfoltsága nem csökkent, a csuklós busz próba bejárása óta pedig épp egy év telt el. Az Új Dunántúli Napló újságírója aztán év végén megelégelte a dolgot és interjút kért a témában a Pannon Volán komlói üzemegységének vezetőjétől, aki az újabb, 1992-ben esedékes áremelésről is beszél már. A cikk elkészült, amelyben újabb hidegzuhany érte a komlóiakat, akik ekkor már végleg becsapva érezhették magukat. A területi vezető ugyanis már nem beszélt műszaki okokról a csuklósok kapcsán, azt nyilatkozta, hogy azért nem lesznek csuklós buszok Komlón, mert tulajdonképpen nincs is rájuk szükség, az utasforgalom nem indokolja. Na bumm. Egészen idáig a tömegközlekedés gondjairól beszélt mindenki, nem véletlenül volt csuklós teszt, látták ők is a zsúfolt Ikarus 260-as szólókat, erre most bejelentik, hogy nem is kell Komlóra ilyen jármű. Ez még mind semmi! Beszélt ugyanezen cikkben arról is, hogy a jegyár emelésnél beígért csuklósok helyett, később beígért 3 db szóló buszt sem sikerült forgalomba állítani 1991-ben, de volt "jó híre" is, két levetett szóló buszt vettek Miskolcról. 

csukloscikk_19911217.jpg

Se csuklós, se új szólóbusz. A ma már elképzelhetetlen kritikus hangvételű cikk az Új Dunántúli Napló 1991. december 17-i számából. 

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

exmiskolci.jpg

A két darab használt szólóbusz 1991-ben érkezett Komlóra Miskolcról, a borsodi megyeszékhelyen jellemző sötétkék színben. Az AKD-504 és AKD-505 rendszámú járművek sokáig szolgáltak a baranyai városban, később kék-fehér, majd fehér alapon bordó csíkos design-t kaptak.

 

A sohasem volt csuklós

Bejárás, ígéret, útépítések, áremelések. Mindez egy régóta kívánatos "álomért", hogy legyenek Komlón is csuklós autóbuszok. Helyi közlekedésben végül sohasem lettek, a valódi okokat homály fedi. Persze sokan magyarázzák a speciális domborzati viszonyokkal, ugyanakkor tudunk olyan helyeket a világban, ahol ez nem kifogás. A tényekhez hozzátartozik az is, hogy végül egy év késéssel, de 1992-ben megérkeztek az új szóló buszok is Komlóra, igaz nem 3 db, hanem csak kettő. No comment. A BOS-258 és BOS-259 rendszámú Ikarus 260-ast később már csak 2000-ben követte új beszerzésű jármű. A komlói buszflotta a mai napig az ország egyik legszínesebb és egyben legöregebb járműparkja és a csuklós ma is hiányzik. De mi lett vele?

bpv-125_1.jpg

A komlói próba csuklós a bejárás után visszakerült Pécsre, ahol a BV-89-20 rendszámot lecserélték és megkapta a BPV-125 új formátumú rendszámot, 1993. november 30-án selejtezték.

Fotó: Pécs VTV 1990. nyara

 

Csuklós másként

Utolsó fejezetünkben megemlítjük, hogy ha másként is mint anno képzelték, de végül Komló kapott egy csuklós buszt. 2008. év végén a Pannon Volán 4 db Credo EN18 típusú, elővárosi kialakítású csuklós buszt vásárolt, amelyből egy Komlóra került. A dolog szépséghibája, hogy 2020-ig nem a helyi forgalomba dolgozott, hanem a Komló-Pécs vonalon teljesített szolgálatot iskolai- és munkanapokon, hétvégenként a komlói pályaudvaron pihent. Ritkán és tényleg nagyon ritkán, ha épp nincs más hadra fogható jármű, akkor előfordult helyi járatban, látták már a 13-as, 5-ös és 8-as vonalon is. De ez egyáltalán nem volt jellemző. Napjainkban az autóbusz Szombathelyen dolgozik, miután 2020-ban átcsoportosították Vas megyébe. Valószínűleg egyébként ma már tényleg nem lenne szükség csuklós buszokra Komlón, a bányabezárások után megfogyatkozott a lakosság és ezzel együtt az utasok száma is, talán egy-egy reggeli és délutáni járatra ma is mehetne, de ilyen alacsony kihasználtsággal valószínűleg gazdaságtalan lenne a fenntartásuk.

lkc-296.jpg

A komlói csuklós (LKC-296) 2008-as évjáratú, mivel helyközi kivitel így nem 4, csak 3 ajtaja van.

Kép: a szerző saját fotója

 

Furcsa a komlói csuklósítási kísérlet története? Igen, az.

Sok minden eszembe jut a történet kapcsán, amelyet egyébként saját személyes emlékeim segítettek felidézni. Sok minden, de egy egészen biztosan, ami pedig egy meséből való, de ide is átkonvertálható: "Kedves komlóiak! Ígértünk is csuklóst, meg nem is. Kaptatok is csuklóst, meg nem is..."

 

Írta és szerkesztette: Bán László

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr9415709028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása