Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

Helyi autóbusz beszerzések Komlón

2020. május 27. - BánLászló

Írásomban ezúttal a komlói helyi autóbusz beszerzésekkel foglalkozom, hangsúlyozva az elején, hogy csak 1975-től vannak részletesebb adatok, nem csak azért mert én magam is ekkor születtem és csak a 80-as évek elejétől volt személyes rálátásom a témára, hanem mert az azóta megszűnt 12. számú Volán, illetve jogutódja a Pannon Volán is beolvadt a DDKK Zrt.-be, majd onnan a Volánbusz Zrt.-be, így az adatbázishoz való hozzáférés csaknem lehetetlenné vált. Gyakorlatilag az Ikarus 200-as sorozat megjelenésével kezdődik a történet, de van lehetőség egy kis múltidézésre az ezt megelőző korszakból is.

 

flotta_5.jpg

 

1951: a komlói autóbuszos tömegközlekedés indulása

Az egyébként középkori eredetű Komló térségében már a 18. század óta ismerték a felszínközeli szénkibúvásokat, de jelentősebb mélyműveléses bányászata csak a 19. század végén kezdődött el. 1892-ben kezdett el termelni az Adolf-, a Glanzer- és a Szerencse-tárna és 1898-ban kezdte meg működését az első függőleges akna, az Anna-akna. A szénbányászat és az infrastruktúrát fejlesztő hatásai a két világháború közötti időben nem csak Komlón, hanem a környező településeken is jelentős fejlődést indítottak el. Az 1950-es évek elején Komló lakosságának a fele (kb. 11 ezer fő) a szénbányákban dolgozott és ekkor vált igazi szocialista bányavárossá is. 1951-ben Komló városi rangot kapott, ami magával hozta a helyi tömegközlekedés elindulását is. 1951. november 7-én történelmi eseményre került sor, amikor a GJ 130-as IKARUS 30-as gépkocsi első útjára indult Gesztenyés és Kökönyös városrészek között. Érdekesség, hogy Gesztenyés tulajdonképpen a későbbi Zobák-akna végállomást jelezte ekkoriban. Ez volt az első rendszeres komlói autóbuszjárat, ezzel egy időben megalakult a MÁVAUT helyi üzemegysége is, amelyet 1953-ban felváltott az AKÖV (Autóbusz Közlekedési Vállalat).

ikarus_ik30.jpg

Komlói Ikarus 30-asról nem leltünk fel fotót, de ez a típus vitte az első helyi járatot a városban. Az Ikarus 30-asok első példánya 1951. február 24-én hagyta el a mátyásföldi gyár kapuját, november 7-én már jutott Komlóra is.

Kép: Wikipédia

 

1958.jpg

Egy „Slosszon” Chausson busz Komlón 1958-ban, kevésbé helyi, inkább helyközi feladatokban.

Fotó: Hungaricana

 

ujbuszok_19600221.jpg

1960. február 21-én aztán jó hírről számolt be a Dunántúli Napló, új "törpebuszok" segítik a komlói tömegközlekedést. A fotó a korbeli pályaudvaron, a Templom téren készült 1960-ban.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 komlo_templomter.jpg

A komlói autóbusz-állomás a 60-as években, ekkor még a Templom tér volt a helyszín.

(Fotó: ismeretlen szerző, színes verzió: Bálint Ákos)

 

Költözés a Templom térről a Vasútállomás mellé

Az 50-es évektől kezdve a Templom térről indultak és oda is érkeztek a helyi és távolsági autóbuszok, a helyet azonban már 1955-re kinőtte a pályaudvar, ezért már akkor felmerült a költöztetése. A szocializmus lassú malmai végül megőrölték a problémát és 1970-re megoldódott a súlyos helyzet, vagyis a helyszűke. A Templom tértől alig pár száz méterre található vasútállomás környékét szemelték ki a rohamléptekkel fejlődő bányászváros akkori tervezői, ma úgy mondanánk divatosan, hogy intermodális csomópontot szerettek volna megépíteni. Ahová befut a vonat, onnan induljanak a buszok is, logikus elképzelés. A tervezést, "gyorsan" a tett követte, így 1970. március 26-án átadhatták az új autóbusz pályaudvart. A járatok lámpás jelzésre indultak, az utasokat hangos bemondás segítette az eligazodásban.

palyaudvar_avato_19700326.jpg

Az első Ikarus 66-os pontosan 10 órakor indult az új buszállomásról. A megyei lap nagy örömmel számolt be az eseményről és leírják, hogy az építkezés nem áll meg, hiszen hamarosan forgalmi- és büféépület készül, valamint épül egy lepketetős váróterem is. Utóbbira további öt évet kell várni, de elkészült. 

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 komlo_autobuszallomas_1980.jpg

 Új autóbusz-állomás a belvárosban. Sorakoznak a sárga Ikarusok 1980-ban. 

(Fotó: Pécsi Terv)

 

Az első Ikarus 200-asok

Az első Ikarus 200-as autóbuszok 1975-ben érkeztek meg Komlóra, a 266-os típusból a 70-es évek végén, a 80-as évek elején összesen 10 db közlekedett a városban, néhány kocsit helyközi kivitelből alakítottak át helyi járatú autóbusszá. Érdekesség, hogy a 266-osok közül jó néhány még szürke színben érkezett, ilyen volt a GC-75-80, GC-75-81, GC-75-87, GC-75-88, GC-75-89, GC-75-90 és a GC-75-91 rendszámú autóbusz. Ezek közül később 4 db megkapta a "volánsárga" fényezést, míg a GC-90-88, GC-91-31 és a GF-04-64 rendszámú 266-osok eredetileg is sárgák voltak. 

ikarus_266_19750805.jpg

 1975. augusztus 4-én, Rubinszki Ferenc, a Volán 12-es Vállalat komlói kirendeltségének vezetője pontosan 9 óra
45 perckor vette át az első öt új Ikarus 266-ost, a komlói pályaudvaron.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 

buszos_cikk_19750804.jpg

 Az öt darab új Ikarus 266-os érkezéséről így írt a megyei napilap 1975. augusztus 5-én. Nagy volt az öröm, hogy a komlóiak "panorámaüveg" mögül tekinthettek városukra. A buszokat azonnal forgalomba is állították.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 

ik266_1.jpg

Az egyik helyivé átalakított sárga 266-os kapaszkodik fel a kökönyösi domboldalon, valóban szép kilátás nyílik a városra, csakúgy mint lefelé, ahogy a szürke-fehér 266-os Béta-aknáról (még az eredeti útvonalon Kossuth-akna érintésével) tart a belvárosi pályaudvarra 3-as jelzéssel.

Fotó: időutazó

 

 

ik226_kortvelyes.jpg

Egy 266-os típus a Sikondai városrészben, ez a 19-es számú vonal 1985. november 1-jén nyílt meg, később a településrész a Körtvélyes nevet kapta, amit máig visel.

Fotó: időutazó

 

Dolgozott a városban néhány Ikarus 211-es is, ami nem lett volna baj, ha csak a kisforgalmú vonalakon közlekedtek volna, de sajnos jutott belőlük "főműsoridőben", azaz a csúcs időszakokban a bányászjáratokra is. De küldték szinte minden helyi vonalra, nem volt nagy öröm.

ik211.jpg

11-es járatban egy Ikarus 211-es, a GF-32-28 és mellette egy 266-os a GC-75-87 Zobák-aknán indulás előtt, 1982-ben 1-es jelzéssel. A 211-es busz sokszor kicsinek bizonyult, mivel egy-egy bányászati műszakváltáskor ide sokszor már a csuklós is kevés lett volna.

Fotó: időutazó

 

A három ajtós az igazi

A következő nagy lépés Komló életében, amikor a kétajtós 266-osok mellé megérkezik az első 5 db 260-as, helyi járatra kifejezetten előnyös, 3 ajtós autóbusz. 1979 januárjában és nyárának végén, amikor én épp 4 éves voltam átadták a "volánsárga" színezésű buszokat a helyi utazóközönségnek, leváltva a még forgalomban lévő Ikarus 630-as járműveket. Az első 2 db komlói 260-as a GF-23-41 és a GF-23-42 rendszámúak voltak, majd nyáron jött a GF-20-40, GF-20-41 és GF-20-42, GF-20-43 és GF-20-44, ezek közül később többen még BZ és ANS rendszámokkal is közlekedtek. A felsorakozott Ikarus 260-asokból kettő 1979. augusztus 24-én.

uj260-asok.jpg

A Mecseki Bányász című lapban is beszámolnak a fontos eseményről. A zsúfoltság megszűnését várták az új járművektől, itt még nem merült fel csuklós autóbuszok beszerzése.

Fotó: Mecseki Bányász (Nagy Tamás)

 

 

ujbuszok_cikk_19790824.jpg

Az Dunántúli Napló pedig röviden így számol be az eseményről 1979-ben.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

Sorban érkeznek a 260-as szóló buszok

1981 februárjában 4 db, 1973-as évjáratú Ikarus 260-as érkezik a BKV-tól. A GC-48-41, GC-48-53, GC-48-60 és a GC-48-93 járművek a budapesti flottaszínben, sötétkékben kerülnek Komlóra.

gc-48-41.jpg

(Az egyik exBKV-s autóbusz a négyből Komlón, használtan érkeztek 8 évesen. Fotó: Serfőző Trex)

 

A folytatásban további négy darab sárga szóló Ikarus érkezik a városba. A GF-23-41 és GF-23-42 után, a GF-10-55 és GF-10-57 állt forgalomba. 1983-ban pedig újabb kettő a BU-44-60 és a BU-44-63, egyikük különös ismertető jele lesz később és ezzel kilóg a flottából, hogy barna lökhárítót visel. Jóval később, 1995-ben Komlóra kerül ezen buszok ikertestvére, a BU-44-61, amely eredetileg a megye egy másik városában Szigetváron dolgozott, később AOB-629, majd JOB-449 rendszámot kapott.

bu-44-63.jpg

A tősgyökeres komlói BU-44-63 indulás előtt, valószínűleg Dávidföldre ment 5-ös jelzéssel, bár nem tudhatjuk pontosan, mert a hátsó utastájékoztató tábla, kis időszakaszok kivételével sohasem volt divat a komlói helyi járatokon. Az utolsó ilyen kísérlet a 90-es évek elején volt, de az utasok gyorsan letörték a frissen kihelyezett, hátsó aluminium táblatartókat.

 

 

ans-639.jpg

A BU-44-63 jó néhány évvel később, ANS-639 rendszámmal már a Pannon Volán flottájában, piros lökhárítóval. Az egyik legtovább üzemelő 260-as a 80-as évek beszerzéseiből.

Fotó: indafoto.hu

 

1985-ben és 1986-ban buszdömping

Két év, amely örökre emlékezetes marad a komlói tömegközlekedésben. 1985 és 1986 nem csak azért különleges évek, mert összesen 8 db új Ikarus 260-as érkezik a városba, hanem azért is mert ekkor jelennek meg az úgynevezett bolygóajtós járművek. A korábbi harmonikaszerű ráncajtókat, a kétfelé nyíló, két egységből álló ajtók váltották fel. Ráadásul megalakult a Volán 12. Vállalatot váltó Pannon Volán, ahol pedig megjelentek a kék-fehér színezésű helyi buszok, nem csak Pécsett, de Komlón is. 1985-ben az első négy bolygóajtós autóbusz a BX-97-15, BX-97-16, BX-97-41, BX-97-42 voltak, megjelenésük történelmi pillanat volt. Egy évvel később megérkezett a BY-07-55 és BY-07-56 szintén a megszokott sárga színben.

 

bx-97-16wh.jpg

A BX-97-16 így nézett ki 1986-ban, a lökhárítón lévő fehér gumibak volt a jellegzetes ismertetőjele.

Fotó: Tihanyi Zoltán, Photoshop: a szerző

 

 komlo_1985.jpg

Buszflotta 1985-ben.

 

Aztán ugyancsak '87-ben egy késő nyári napon különös vendégeket fedezhettek fel az komlói utasok, két darab kék-fehér színezésű Ikarus érkezett, már a Pécsett megszokott design-nal, a BY-23-20 és BY-23-24 furcsa látványt jelentett a sok sárga kocsi között.

by-23-20_kozeli.jpeg

A Pécsett rendszeresített első ablakos viszonylatjelző tábla a BY-23-20 járműben is meg volt, bár ezt a komlói gépkocsivezetők valamiért sohasem használták, inkább az első ablakba "ledobott táblát" favorizálták, ez a módszer a mai napig megmaradt. (Fotó: Cseke József, 1987.)

 

by-23-20.jpg

A 90-es évek elején az "árkádok" lebontása közben, a távolból közeledik a kék-fehér színű BY-23-20. 

Fotó: Nemesi Árpád

 

 

bx-97-15.jpg

BX-97-15 tölti pihenőidejét 1986-ban, már a kék-fehér Pannon Volán logóval az elején és oldalán. Korábban a mostani kisbolt helyén működött a Volán iroda, ezért a sofőrök általában hátul hagyták el az autóbuszt, ezért a nyitott hátsó ajtó.

Fotó: a szerző saját fényképe

 

Az új buszok mellett, felújítások is segítették a színvonal fenntartását

A Pannon Volán az új beszerzések mellett felújít néhány 260-ast, 1985-1986-ban teljes felújítást kap a BZ-13-51 (ex. GF-20-44), amely ezúttal fehér lökhárítóval tűnik ki társai közül (ez lett a kedvenc autóbuszom ebben az időben, tényleg tetszetős lett), valamint BZ-13-53 (ex. GF-23-42) amely viszont világítós viszonylatjelző tartót kapott előre és hátulra is, természetesen feleslegesen, tábla sohasem került bele.

 bz-13-51_1.jpg

Egy illusztrációm arról, hogy nézett ki felújítása után a BZ-13-51, későbbi ANS-636

 

 

A folytatás... 

Folytatás, mert hogy a 90-es évek elejéig viszonylag ütemesen érkeztek az új helyi autóbuszok Komlóra. 1989-ben a BY-49-76 és BY-49-77 rendszámú Ikarusokat kapta meg a komlói üzem, fényezésük kék-fehér volt.

by-49-76.jpg

(Az BY-49-76 már az új ANS-648 rendszámmal.)

1990-ben egy Ikarus 280-as csuklós is Komlóra került, igaz csak néhány hétig, mert a próbabejárások során megállapították, hogy műszaki okok miatt nem alkalmas a helyi közlekedésre, erre egy másik írásomban teljes alapossággal már kitértem. 1991. április végén ismét különleges vendégek tűntek fel a pályaudvaron. Az Ikarus gyárból megrendelt új járművek késtek, ezért a Pannon Volán vásárolt két darab 1982-es évjáratú használt autóbuszt a Miskolc Városi Tömegközlekedési cégtől.

akd504akd505.jpg

Feltűnést keltett a miskolci színezésű, sötétkék AKD-504 és AKD-505 rendszámú autóbusz Komlón 1991-ben.

Fotó: a szerző saját fényképe

 

 

akd-504.jpg

Az egyik exmiskolci gép, már az új Pannon Volán design-nal, korábban volt világoskék-fehér festésük is. Láthatóan rendes gazdája volt.

Fotó: Busportonline

 

 

A rendszerváltást követően legközelebb új busz 1992-ben állt forgalomba, a BOS-258 és BOS-259 már gyárilag kék-fehér színben készült. Itt egy hatalmas és nem meg szokott szünet következik az új járművek beszerzésében, beállt a szolgálatba azonban egy NDK-ból visszaküldött kézi váltós 260-as a CDA-539, amely később JOB-445 rendszámmal futott tovább, ezen a járművön a német megrendelő kérésnek eleget téve a ráncajtók sárgák voltak, de ezeket később bolygóajtókra cserélték. 

cda-539.jpg

A CDA-539 Ikarus 260.02 érkezésének állapotában.

 

Az ezredforduló után

1992 és 2000 között tehát nem érkezett gyárilag új helyi autóbusz Komlóra, ennek okai többrétűek, de természetesen elsősorban financiális háttere van. 2000-ben aztán, már a Pannon Volán Zrt. új színeiben, a fehér alapon bordó csíkkal átadták a komlói utazóközönségnek a 2 db Ikarus 260.30M típusú járműveket, ezek a HGR-305 (később JOM-903) és HGR-306 (később FLR-539) rendszámúak voltak. Jellegzetes sárga belső kapaszkodókkal, korlátokkal készültek.

hgr-305.jpg

HGR-305

Fotó: Busportonline (Horváth Tibor)

 

 

hgr-506.jpg

ex. HGR-306, ma FLR-539

Fotó: Busportonline (Horváth Tibor)

 

Az új Ikarusok korszakának vége, kezdődik a típuskavalkád

2002-ben váratlan dolog történik, a Pécsi Tömegközlekedési Zrt. Törökországban gyártott Mercedes Conecto szóló és csuklós autóbuszokat rendel be, a Pannon Volán pedig társul ehhez és a pécsi csomagban vásárol 2 db Mercedes Conecto O345 típusú kocsit, ezeket pedig megérkezésük után Komlóra helyezi, a fehér-bordó design-nal. Digitális viszonylatjelző elől, oldalt és hátul, tágas tér, alacsonypadlós kialakítás, szokatlan dolgok az egykori bányászvárosban, az utasok meglepve, de örömmel veszik birtokba a két modern autóbuszt. Az IIP-775 és IIP-776 új színfoltja lett a helyi tömegközlekedésnek, ezzel véget ért az "új Ikarusok" kora Komlón. Innentől a legkülönfélébb típusok bukkannak fel a városban.

iip-775.jpg

Az IIP-775 ötéves korában Komlón.

Fotó: Gyenes Viktor

 

 

iip-776.jpg

AZ IIP-776 Kökönyösből Zobák-akna felé halad 1-es jelzéssel.

Fotó: Busportonline (Simorka Zoltán)

 

Újabb és újabb típusok a helyi közlekedésben

A Mercedesek beszerzése után újabb hat esztendő telik el úgy, hogy Komló nem kap új helyi autóbuszokat, aminek következtében tovább öregszik a járműpark. 2008-ban aztán az önkormányzat segítségével, konkrét anyagi hozzájárulásával 4 darab Credo BN12-es busszal gazdagodik a helyi tömegközlekedés, jelentősen javítva a szolgáltatás színvonalát.

2008. júniusában ünnepélyes átadás a komlói Városháza előtt. Az LDC-661, LDC-662, LDC-663, LDC-664 megkezdi szolgálatát Komlón. A képre kattintva galéria nyílik.

Fotók: Oszwald Péter

 

Az új Credo-k történetéhez hozzátartozik, hogy az öröm nem tartott sokáig. 2011-től ugyanis folyamatos kötélhúzásba kezdett a Pannon Volán és a komlói önkormányzat, a helyi járatokon keletkezett működtetési veszteség és annak finanszírozása volt a vita tárgya. A veszteségeket az önkormányzat ugyanis nem tudta megtéríteni, ám a volán által javasolt jelentős járatszám csökkentést is elfogadhatatlannak tartotta. Ez odáig fajult, hogy 2011. december 1-jén megszűnt a közszolgáltatási szerződés a város és a közlekedési társaság között. A felek perre mentek és a másodfokú bírósági ítélet 2013 nyarán kimondta, hogy a társaságot a törvény továbbra is kötelezi a szolgáltatás, vagyis a komlói helyi buszközlekedés fenntartására. Időközben a további veszteségek elkerülésére hivatkozva a Pannon Volán elvitte Komlóról a 4 db Credo autóbuszt, azokat a Pécs környéki helyközi forgalomba közlekedtette a továbbiakban. A járművek az amortizációs költségek megszűnésével, 11 éves korukban csak 2019 és 2020 folyamán, fokozatosan kerültek vissza Komlóra, 2021 tavaszáig ismét mind a négy autóbusz Komlón végzett helyi járati feladatokat. Ám kettőt még ez év július 1-től áthelyeztek Sopronba, előtte sárga fényezést kaptak. 

maxresdefault.jpg

Az exkomlói busz Sopronban, sárga színben 2021 nyarán.

(Fotó: Kuruc Busz)

 

2021. júliusától csak az LDC-661 és LDC-664 rendszámú BN12-es dolgozott Komlón, de 2022. nyarán visszatért az LDC-662 is, egy évvel később pedig, egy rövid zalaegerszegi és siófoki kitérő után az LDC-663-at is visszakapta Komló. Így 2023. nyarától újra mind a 4 db LDC a "szülővárosában" szállít utasokat. 

 

Ismét midibuszok a városban

2009-ben valami olyat látnak a komlóiak, amit az Ikarus 211-esek kivonás óta sosem, újabb midibuszok jelennek meg a város útjain. Az Autosan H7 típusú járműveket eredetileg egy Szigetvár környékén tervezett igényvezérelt rendszerbe szánták, de ez meghiúsult, ezért a 4 db midibuszt átvette a Pannon Volán és Komlóra állomásította őket. Az utasok csak "konvervdoboznak" becézik a kényelmetlen, külsőre sem túl esztétikus járműveket, amelyek nem igazán lopóztak a komlóiak szívébe, én sem foglalkoznék velük ennél többet.

autoshan.jpg

A négy midi az LMB-982, LMB-983, LMB-985, LMC-226 rendszámokkal érkeztek Komlóra, az utasok nem túl nagy örömére.

Fotó: Juhász Gergely

 

Öt év haragosdi, majd jött a békepipa

A már korábban kifejtett viták és bírósági per rányomta bélyegét a Pannon Volán és a komlói önkormányzat közötti hangulatra és kommunikációra. Gyakorlatilag évekig állóvíz alakult ki a felek között, a szolgáltató semmit sem fejlesztett, a város pedig nem térítette a veszteségeket. 2014-ben aztán megtört a jég és elszívták a békepipát, talán a partnerek azt érezték ez így nem mehet tovább, valamit lépni kell az ügyben. Tárgyaló asztalhoz ültek, ahol meglepetésre körvonalazódott egyfajta egyezség. Nyárra aztán Komló számára minden szempontból kedvező megegyezéssel zárultak a tárgyalások. Sikerült rendezni a busztársaság Komlón keletkező veszteségeinek kérdését is. A megállapodást Komló képviselő-testülete szentesítette, e szerint a város 130 millió forintot fizet ki az év végéig, amennyiben sikerül erre a célra működési támogatást szerezni a központi kormányzattól. A Volán cserébe azt vállalta, hogy több lépcsőben lecseréli a városi buszpark öregebb példányait modernebb és korszerűbb járművekre. Ennek eredményeként júniusban megjelent az első két Ambassador VDL autóbusz, amelyek ekkor 8 évesek voltak, korábban Hollandiában szolgáltak. Az új járművek átadásáról a MecsekNet Televízió is beszámolt.

vdl_elso.jpg

Az első két "fecske" nyarat csinált Komlón, hat évbe telt mire újra ünnepélyes buszátadást lehetett tartani a városban.

Az MPS-341 és MPS-342 alacsonypadlós, igaz csak kétajtós kivitelű jármű.

Fotó: Komlói Újság

 

 

vdl-ek.jpg

2014. októberében újabb hat VDL Ambassador (MPS-343, MPS-344, MPS-345, MPS-346, MPS-347, MPS-348) típus érkezett Komlóra, amelyekkel együtt összesen 8 db ilyen típus állt szolgálatba a baranyai városban. Sajnos ezeket nem csak helyi, hanem sokszor helyközi feladatokra is beosztják, így egyszerre sohasem látható a 8 jármű Komlón.

Fotó: Komlói Újság

Futottak még...

Még az Ambassadorok előtt néhány használt Mercedes O405NÜ típusú autóbusz is megfordult a komlói helyi közlekedésben, a 2006-ban szolgálatba állt "kockamercik" sem voltak fiatalok már, azóta természetesen selejtezték is őket. A KDT-832 későbbi rendszáma a MIF-221, és a JYH-244 későbbi rendszáma a MIY-318 helyi járati feladatokat kapott a dombos városban.

 

mif-221.jpg

Az ex KDT-832 azaz a MIF-221 bírta legtovább, megélte a DDKK-s időket is, még 2019-ben is szállított utasokat. A képen a legfrissebb helyi vonalon, az 57-esen várakozik indulásra.

Fotó: Szentistványi Zalán

 

jhy.jpg

A JYH-244, későbbi MIY-318 Dávidföldre igyekszik

Fotó: Juhász Gergely

 

A DDKK-s korszak

A kormány 2012-ben döntött a 24 Volán-társaság régiós közlekedési vállalatokba szervezéséről, ennek keretében létrehoztak hat új közlekedési vállalatot, köztük a Dél-dunántúli Közlekedési Központot, amelybe 2015. január 1-jén beleolvadt a Pannon, a Gemenc és a Kapos Volán. Új korszak kezdődött ekkor, hiszen 30 év után már nem a Pannon Volán, hanem a Dél-dunántúli Közlekedési Zrt. végezte Komlón a helyi járati autóbusz közlekedés feladatait. Ennek gyorsan látható "eredménye" is lett. A komlói önkormányzat anyagi teherbíró képessége továbbra sem tette lehetővé, hogy a városban új helyi buszok közlekedjenek, ezért ezután is csak használt járművek beszerzése jöhetett szóba, melyeknek a fenntartási, üzemeltetési költsége jóval alacsonyabb, mint új társaiknál. Adva volt a helyzet, hiszen a három dél-dunántúli volántársaság összevonásával, lehetőség nyílt a házon belüli csiki-csukira, a járművek átcsoportosítására. Az immár kaposvári központú társaság nem is gondolkodott sokat, a Somogy megyében elöregedett, 1989-es évjáratú Ikarus 260.32 típusú, kétajtós buszokból fokozatosan Komlóra helyezett 3 db-ot. A flottaszín így ismét szivárványosra sikerült Komlón, hiszen az ex. Kapos Volán zöld színeiben pompáztak a járművek. A BPE-900, az FKB-553 és a AIJ-002 rendszámú kocsik, kis módosítással végig zöld fényezéssel közlekedtek. 

fkb-553.jpg

A képen az FKB-553 Szilvásból érkezik vissza a pályaudvarra.

Fotó: Boeing Bálint

 

 

bpe-900.jpg

A képen a BPE-900 várakozik a pályaudvaron, módosított festéssel, 2020-ban, cikkünk írásakor még forgalomban volt.

Fotó: Szentistványi Zalán

 

 

aij-002.jpg

Szintén új, de zöld festéssel látható az AIJ-002, az érkezési oldalon.

Fotó: Busfoto.nl

 

Napjaink és a jövő

Az elmúlt évtizedek buszbeszerzéseinek köszönhetően - ahogy oldalunk fejlécképe is mutatja - a komlói buszflotta a 2010-es években meglehetősen színes volt. A néhány Ikarus 260-as mellett szolgálatban volt egy felújított  Mercedes Conecto, a négy "hazatalált" Credo BN12-ből azonban már ismét csak kettő dolgozott Komlón, a többi új feladatokat kapott Sopronban. A négy utálatos Autosan H7 szerencsére egyre ritkábban volt látható, a nyolcból hat darab Ambassador VDL is beállt a helyi járatba, kettő selejtezésre került, illetve alkalom szüli, hogy épp milyen hadra fogható jármű állt rendelkezésre, láttuk már a komlói telephelyű Credo EN18-as csuklóst is helyizni, ami egyébként Pécs-Komló között helyközi feladatokat látott el.

 A még 2020-ban is Komlón dolgozó három ajtós Ikarus 260-asok. A képre kattintva galéria nyílik, több információval.

A fotók forrása a galériában olvasható!

 

Hogy mit hozhat a jövő? Két út lehetséges. Vagy valamilyen pénzügyi (uniós vagy kormányzati) támogatással beszáll a város új helyi autóbuszok vásárlásába és akkor akár a teljes buszállomány egyben cserélhető, vagy marad minden a régiben és továbbra is csak használt buszokat kapnak a komlói utasok. A Volánbusz Zrt. 2019-ben országos szolgáltatóvá vált, így a közlekedési központok megszűnésével gyakorlatilag bárhonnan csoportosíthat át járműveket bárhová. Ezzel a lehetőségével már élt is jó néhány esetben, 2020-ban iparági információk szerint  3 db használt Ikarus 260-as került volna Komlóra, ezúttal Békéscsabáról, ám ebből végül nem lett semmi. Ez az Ikarus fanoknak persze hatalmas öröm lett volna, az utasoknak már kevésbé, akik valószínűleg így a XXI. században már inkább utaznának alacsonypadlós, légkondicionált, korszerű utastájékoztatási rendszerrel felszerelt buszokkal. Kívánságuk teljesült, hiszen 2021. június 16-án négy darab Credo EN12 típusú, légkondicionált autóbusszal gazdagodott a helyi buszflotta. A 2013-as évjáratú járművekkel, kissé fiatalodott a buszpark.

en12.jpeg

Az egyik EN12 a négyből 2021. június 15-én.

(Fotó: Rozs Bence)

 

Nem sokkal később, 2021. augusztusában két darab Credo BC11-est kapott a komlói üzem, ezeket Sopronból kapta a város, cserébe azért a két BN12-ért, amiről korábban már írtunk. Ezek a 2003-as évjáratú buszok színvonalbeli javulást nem hoztak, az IXM-757 rendszámú busz olyan rossz műszaki állapotban érkezett, hogy csak novemberben tudott munkába állni, azóta pedig ki is vonták a forgalomból. Az IXM-759 augusztus óta szállít utasokat.

20210829_085547.jpg

Az egyik BC11-es Komlón. Érdekesség, hogy 1986-ban érkezett utoljára sárga fényezésű helyi járat Komlóra.

 

Az igazi nagy áttörés 2022. januárjában következett be. A Komlói Tömegközlekedési Blog közreműködésének köszönhetően 4 darab BN12 autóbusz érkezett Szombathelyről Komlóra. A 10 éves járművek kiváló műszaki állapotban kerültek Komlóra, a helyi buszflotta átlagéletkora ezzel 17,2 évről 12 évre csökkent.

liuu_2.jpg

(Az egyik exszombathelyi BN12, a buszok kék csíkok nélkül álltak szolgálatba)

(Fotó: Rozs Bence)

A Credo-k érkezésével 2022. januárjában elbúcsúztak Komlótól az utolsó Ikarus 200-as sorozatú buszok is. Elsőként az Ikarus 260.30M szériából az FLR-539, majd a JOM-903, az Ikarus 260.32 típusból a JOB-421, végül utolsóként a JLZ-146 távozott.

jlz_1.jpg

(Az utolsó Ikarus, utolsó járata Komlón.)

(Fotó:Rozs Bence)

 

bn12_3.jpg

A 2008-as évjáratú exsoproni autóbusz november elején. (Fotó: Rozs Bence)

2022. őszén egy újabb átcsoportosítással a komlói BN12 állomány tovább bővült. A Sopronból áthelyezett LKG-482 sárga színben érkezett a városba, ezzel nyolcra nőtt a helyi BN flotta létszáma.

 

2023-ban folytatódott a BN12-esek átcsoportosítása Komlóra.

2023. nyarán újabb 5 db BN12 érkezett Komlóra, a már korábban említett Siófokon dolgozó LDC-663 rendszámú autóbusz mellett, az eredetileg a Vértes Volán kötelékében szolgáló (Mosonmagyaróvárt és Sopront is megjárt) KLF-034, KLF-147, KLF-148 rendszámú kocsikkal bővült a járműpark. Ezzel együtt az utolsó VDL és az utolsó Mercedes Conecto került selejtsorra. 

konvoj.jpg

BN12 konvoj tart Siófokról Komlóra 2023. nyarán.

(Fotó: Marocsik Beáta)

 

Írásomat mindenképpen egy jó hírrel szerettem volna zárni.

Az 1970-ben átadott és már korszerűtlen, a városhoz méltatlan komlói autóbusz pályaudvar 50 év után végre megújult. Az önkormányzat pályázati forrás segítségével, közel egymilliárd forintból átépítette és korszerűsítette a "város kapuját", a beruházás 2020. júliusában kezdődött és a modern buszállomást 2021. december 12-én vehették birtokba az utasok, a hivatalos átadót 2022. január 28-án tartották.

palyaudvar.jpg

(Az új komlói autóbusz-állomás 2021. novemberében, nem sokkal az átadás előtt.)

 

komlo_volanbusz_allomasatado_20220128_03_drorilaszlo_policsjozsef_vargamihaly_drhoppalpeter_drpafferizoltan.jpg

(Az új komlói autóbusz-állomás ünnepélyes átadása 2022. január 28.)

(Fotó: Komlói Újság)

 

A komlói helyi buszflotta listája 1973-tól napjainkig ITT. 

 

Írta és szerkesztette: Bán László

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr8115713286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gábrisvitéz 2020.06.03. 10:54:09

Nagyon tetszik, jó kis történeti összeállítás lett! A komlói viszonylatokról nem tervezel írni? Úgy lenne teljes a kép :-)

BánLászló 2020.06.03. 11:37:25

Köszönöm szépen. Lottóznod kéne, tervezek egy viszonylatokkal kapcsolatos írást.

Gábrisvitéz 2020.06.03. 13:51:56

Lottózom, de nem nyerek. Most is előbb ide kellett volna néznem, erre inkább feltettem ugyanezt a kérdést az Index Fórumon :-\

BánLászló 2020.09.29. 21:29:31

@Gábrisvitéz: Még néhány nap és jön az ígért írás: Komlói helyi viszonylatok, számozások története.
süti beállítások módosítása