Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

Május 1-jétől új menetrend szerint járnak a helyi járatok Komlón

Blogunk lezárta a menetrend-bemutató akcióját

2023. március 25. - BánLászló

Március 8-án egyhangú döntéssel, ellenszavazat és tartózkodás nélkül elfogadta a komlói képviselő-testület azt az előterjesztést, amely a helyi autóbuszos tömegközlekedés átalakításáról szólt. Ennek értelmében 2023. május 1-től egy teljesen új vonalhálózat és új menetrend lép életbe a városban. A Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés Blog a döntés után azonnal megkezdte az új menetrend bemutatását, ráadásul városrészekre bontva. A facebook-on 14 különböző posztban ismerhették meg a komlóiak a változásokat. 

ldc_1.jpg

(Fotó: Bánfi Andrea)

Blogunk az elmúlt két hétben már a konkrét menetrendi adatokat is bemutatta és szó volt az új zónabérletek felhasználhatóságáról is. A menetrend-bemutató sorozatunk véget ért, hiszen minden városrészt érintettek az említett posztok, sőt a temető, a MOM, Sikonda és a kórház elérhetőségét is részletesen ismertettük. A napokban a Volánbusz Zrt. kezd kampányba, ahol szintén az új menetrend bemutatása a cél, április végétől pedig menetrendi füzetet is vásárolhatnak majd a komlóiak. Akik nem rendelkeznek facebook elérhetőséggel, azok kedvéért most itt is közöljük azokat a menetrendi ábrákat, amelyeket blogunk készített és amelyek az egyes városrészek irányába közlekedő autóbuszok pontos menetrendjét tartalmazzák. Akik mobiltelefonon nézik oldalunkat, azoknak javasoljuk, hogy a lap alján váltsanak TELJES nézetre, így az ábrák mobilkészüléken is kinagyíthatóak. 

 

AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁSRÓL KÖRTVÉLYES FELÉ INDULÓ JÁRATOK:

Május 1-től már nem csak a 7-es és a jelenlegi 57-es, hanem számtalan más számozású járattal is utazhatunk Körtvélyesbe. Az árbán feltüntetett valamennyi járat Körtvélyesbe közlekedik, ám különböző útvonalon. Lesznek olyan járatok, amelyek egyenesen Körtvélyesbe közlekednek, lesznek amelyek előtte érintik Dávidföldet is, sőt olyan autóbuszokkal is találkozhattok, amelyek Kökönyös, Bányász utcán át haladnak. Bizonyos helyi járatokkal Körtvélyes után egészen Sikonda, Vadásztanya megállóhelyig utazhattok! Látható ezen felül egy Tröszt 7:19 és két OTP 7:28 megjelenítést is, ez azt jelenti, hogy a szóban forgó járatokra ezekben a megállókban lehet felszállni. A 7:19-es busz a 11-es számot, a 7:28-as járat a 13-as számot viseli majd.

kortvelyes_fele_indulok.jpg

 

KÖRTVÉLYESBŐL AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS FELÉ INDULÓ JÁRATOK:

Körtvélyes fontos szerepet kap májustól, hiszen ez lesz az a városrész, ahonnan többféle járat is indul, közvetlen összeköttetéseket létrehozva Somággal, Szilvással, Kenderfölddel, Kökönyössel, Dávidfölddel, a MOM-al és a Temetővel is. A színes ábra is mutatja, hogy milyen sokféle jelzéssel (7, 8, 9, 9B, 17, 17B) indulnak majd járatok Körtvélyesből.

kortvelyesbol_indulok.jpg

 

AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁSRÓL SZILVÁS, KENDERFÖLD, SOMÁG FELÉ INDULÓ JÁRATOK:

A színes ábra is mutatja, hogy milyen sokféle jelzéssel (8, 9, 9B, 10, 11, 12, 18, 18B, 19) indulnak majd járatok Szilvás felé. Szilvás a hét minden napján és folyamatosan, közvetlen összeköttetést kap Dávidfölddel és Körtvélyessel, bizonyos időszakokban pedig Kökönyös, Bányász utcával is. A Somág felől érkező 10-es járatokkal pedig egészen a Kórházig lehet majd utazni. Reggel átszállásmentesen (18-as járatok) lesz elérhető Szilvásból és Kenderföldről a Nagyrét utcai Ipari park, délután pedig közvetlen járatok (8-as autóbuszok) segítik a hazautazást is Körtvélyes felől.

szilvas_fele_indulok.jpg

 

AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁSRÓL DÁVIDFÖLD FELÉ INDULÓ JÁRATOK:

A május 1-jén életbelépő új menetrend egyik nagy nyertese a dávidföldi városrész lesz, így az itt élők is sokkal jobb helyi járati kiszolgálást kapnak. Egyrészt a jelenleginél jelentősen gyakoribb autóbuszközlekedés valósul meg, mindemellett a város számos pontjával közvetlen összeköttetés nyílik. Utaskényelmi szempontból jelentős és pozitív változás, hogy az átalakításnak köszönhetően a 18-as számú járattal a TESCO-tól, vagy piaci napokon akár a Vásárcsarnoktól is közvetlenül, tehát átszállás nélkül hazautazhatnak a dávidföldiek a bevásárlás után. Bizonyos járatok Dávidföld után egészen Sikondáig közlekednek, egy esti járat pedig a MOM felől indul Dávidföld felé, megkönnyítve a munkahelyről való hazajutást. A reggeli és délutáni csúcsidőben a jelenlegi 20 perc helyett átlagosan 15, a délelőtti órákban 50 helyett átlagosan 30 perces sűrűségű autóbusz közlekedésre számíthatnak a Dávidföldön élők.

davidfoldre_indulo.jpg

DÁVIDFÖLDRŐL AUTÓBUSZ-ÁLLOMÁS FELÉ INDULÓ JÁRATOK:

Az Autóbusz-állomás mellett májustól Körtvélyes, Kökönyös, Szilvás, Somág irányába és irányából is minden nap, teljes üzemidőben közvetlen járatok fognak közlekedni, míg munkanapokon Zobák-akna is elérhető lesz átszállás nélkül. Utaskényelmi szempontból jelentős és pozitív változás, hogy az átalakításnak köszönhetően piaci napokon, tehát szombatonként a Körtvélyesből induló és Dávidföldön is áthaladó 8-as számú járattal például a TESCO és a Vásárcsarnok is közvetlenül, tehát átszállás nélkül elérhető lesz a dávidföldi lakosoknak, természetesen bevásárlás után visszafelé irányban is, amelyhez az ellenirányú 18-as járatot vehetik majd igénybe. Mindemellett bizonyos időszakokban, a Temető és a MOM felé is közvetlen járatok kötik össze a városrészt. A városrészt érintő járatok jelentős része igazodik a Pécs felől érkező, valamint Pécsre induló helyközi autóbuszokhoz.

davidfoldrol_indulok.jpg

 

KÖKÖNYÖS, BÁNYÁSZ UTCA AUTÓBUSZJÁRATAI:

Május 1-től a Bányász utca térsége egész nap közvetlen összeköttetést kap Dávidfölddel, valamint bizonyos időszakokban Körtvélyessel, Zobák-aknával, Szilvással, Somággal, a MOM-al és a temetővel is. A városrészt jelenleg érintő 13-as számú járatok helyét munkanapokon napközben és szabadnapokon délelőtt az 5-ös és 15-ös járatok veszik át, ezek Zobák-akna/Autóbusz-állomás és Dávidföld között közlekednek minden esetben Kökönyös, Bányász utca érintésével. Munkanapokon az esti órákban, valamint szabad- és munkaszüneti napokon a területet leginkább a Körtvélyes felé/felől közlekedő járatok érintik majd. Minden olyan járat, ami Körtvélyes irányába közlekedik és érinti Kökönyöst „B” jelzést kapott (9B, 17B, 18B). Fontos előrelépés, hogy a Gagarin iskolában tanuló diákoknak a Bányász utcából egész délután folyamatosan, átlagosan 30 percenként lesz közvetlen járatuk Dávidföld felé, míg egy Móricz Zsigmond utcai átszállással és azonnali csatlakozással Körtvélyes felé is. A Pécsett dolgozó és onnan délután hazaérkező utasoknak is nagy előnyt jelent a helyi járatok Bányász utcai betérése, hiszen a Petőfi téren ugyanabból a megállóból utazhatnak tovább Dávidföld felé, ahol leszálltak a pécsi helyközi járatról. A reggeli, elsősorban tanulószállítást végző járatok Zobák-akna, Körtvélyes és Szilvás felől a továbbiakban is közlekednek. Összességében elmondható, hogy a kelet-kökönyösi városrészt a jelenleginél jelentősen gyakoribb autóbuszközlekedés jellemzi május 1-től.

kokonyosbol_indulok.jpg

 

ZOBÁK-AKNA, GESZTENYÉS JÁRATAI:

Zobák-akna és Dávidföld között, Kökönyös, Bányász utca érintésével munkanapokon napközben, 15-ös jelzéssel közvetlen autóbuszjáratok közlekednek majd, amelyek csak az Autóbusz-állomásig közlekedő megszokott 1-es járatokat egészítik ki. A közvetlen járatoknak köszönhetően munkanapokon egész nap átszállás nélkül lehet majd eljutni a Tröszt, LIDL áruház és a Petőfi tér környékére Zobák-akna/Gesztenyés felől, ezáltal jelentősen csökkennek a városon belül eljutási idők. A reggeli, elsősorban tanulószállítást biztosító 113-as járat május 1-től 13-as számmal indul Zobákról a megszokott 7:18-as időben, ám Kökönyös után meghosszabbított útvonalon egészen Körtvélyesig közlekedik, Nagyrét utcán át. A Zobák-aknát érintő helyi autóbuszjáratok gyakorisága a megvizsgált és jellemző utasszámokat figyelembe véve került optimalizálásra. Ezzel párhuzamosan pedig bizonyos helyközi járatokon az Autóbusz-állomás és Gesztenyési út között elfogadják majd a helyi díjtermékeket is, amelynek köszönhetően az érintett szakaszon a jelenleginél gyakrabban közlekednek az autóbuszjáratok. Ebben a városrészben valamennyi bevont helyközi járat kötelezően megáll majd a városhatáron belül minden olyan megállóban, amelyet a helyi járatok is érintenek. Kiemelt szempont volt a menetrend megalkotásánál, a térség számára is jobb csatlakozások kialakítása, így a legtöbb esetben biztosított lesz az átszállás a pécsi autóbuszokra, illetve a többi helyi járatra is.

zobakrol_indulok.jpg

 

SIKONDA JÁRATAI:

Az új helyi autóbusz menetrend természetesen változásokat hoz Sikonda esetében is. A városrészt jelenleg érintő 4-es számú autóbuszok megszűnnek, helyüket leginkább a Magyarszék, Sásd, Liget irányába közlekedő helyközi járatok veszik át. A helyközi járatokon kívül, naponta néhány alkalommal közlekednek majd Sikondára helyi járatok is, amelyek minden esetben Körtvélyesen keresztül haladnak át, továbbá szabad- és munkaszüneti napokon néhány helyi járat segítségével közvetlen kapcsolat alakul ki Sikonda és Szilvás között. Az üdülőhelyet érintő járatok sűrűsége csúcsidőben 30-60, egyéb időszakokban 120-150 perc, amelyek nagyjából megegyeznek a jelenlegi járatkövetési időkkel. A Sikondát érintő helyközi járatokon a helyi jegy és helyi bérlet elfogadásra kerül!

sikonda_jaratai.jpg

 

MECSEKJÁNOSI, KISBATTYÁN JÁRATAI:

Mecsekjánosiba májustól a 2-es és 3-as számú helyi járatok közlekednek ki, utóbbiak lesznek a kisbattyáni járatok. A városrész elérhetőségében változás lesz, hogy a helyi járatokon kívül, bizonyos esetekben az utasok használhatják majd a helyközi járatokat is. Ezek helyi jeggyel és bérlettel igénybe vehetők. Mecsekjánosi térségében a "D" jelű zónabérletet is megvásárolhatják az utasok. Az új menetrendben nagyobb hangsúlyt kapott az Autóbusz-állomáson a Pécs felé/felől történő csatlakozás, valamint a helyi-helyközi párhuzamosság csökkentése. Összességében a bevont helyközi járatoknak köszönhetően, a jelenleginél gyakoribb közlekedés jellemzi majd a városrészt. A Kertészetet érintő járatok számában és időpontjában jelentősebb változás nem lesz május 1-je után sem.

mecsekjanosi_1.jpg

 

A MOM MEGKÖZELÍTHETŐSÉGE AUTÓBUSSZAL:

A május 1-jén életbelépő új helyi autóbusz menetrendben bizonyos városrészekből könnyebben, átszállás nélkül lehet eljutni majd a MOM-hoz. A MOM-ot jelenleg érintő 16-os helyi járatok megszünnek, helyüket, a Körtvélyes felé/felől közlekedő 7-es, 17-es és 17B-s járatok veszik át, amelyeknek köszönhetően a MOM-nál dolgozók közvetlen összeköttetést kapnak például a Petőfi tér környékével. Az Autóbusz-állomás és MOM között a jelenlegivel közel megegyező időpontokban közlekednek majd autóbuszjáratok, azonban az Autóbusz-állomás helyett, minden esetben Körtvélyesből indulnak, így biztosítva közvetlen összeköttetést MOM és Körtvélyes között. Az esti műszakos járatpár ráadásul Dávidföldet és Kökönyöst is érinti, így ezekben az időszakokban az onnan utazóknak sem kell átszállni másik autóbuszra. A MOM felől érkező járatok az Autóbusz-állomáson a legtöbb irányba a jelenleginél jobb átszállást biztosítanak Zobák-akna és Szilvás felé is. Fontos megjegyezni, hogy az Autóbusz-állomásról az indulási időpontok változatlanok, ám a MOM-tól 6:20 helyett 6:15-kor, 14:20 helyett 14:27-kor indulnak majd a járatok.

mom.jpg

TEMETŐI JÁRATOK MENETRENDJE:

A temető felé jelenleg közlekedő 9-es autóbuszok megszűnnek, hiszen ezzel a számozással a jövőben Somág-Szilvás irányába közlekednek járatok. Az új vonalhálózat szerint a temetőhöz májustól a 7, 7A és 17-es autóbuszjáratok közlekednek majd ki. A 7A vonal teljes egészében megegyezik a jelenlegi 9-essel, a 7-es, 17-es járatok azonban minden esetben Körtvélyes felől érkeznek a temetőhöz és visszafelé is legalább Körtvélyesig közlekednek (bizonyos járatok Sikondáig is), amely Körtvélyes, Dávidföld és a Petőfi tér irányából jelentősen megkönnyíti majd a temető elérését. A járatok gyakorisága a jelenlegivel nagyjából megegyezik, tehát délelőtt és délután is 2-2 járatpár érinti a területet. Fejlesztés is történik, hiszen munkanapokon délután három autóbusz is érinti a temetőt. Ez azt jelenti, hogy mostani 2 helyett, 3 alkalom is kínálkozik majd a sírkert látogatására.

temetoi_jaratok_1.jpg

 

A KÓRHÁZ MEGKÖZELÍTHETŐSÉGE AUTÓBUSSZAL:

A kórházat érintő autóbuszjáratok a hajnali órákban a megszokottak szerint közlekednek, ám a járatsűrűség a délelőtti órákban növekszik, így egész délelőtt gyakrabban, egységesen 30 perces követési idővel közlekednek majd a járatok, a belváros és az egészségügyi intézmény között. Az új menetrendben 10-es számmal új, közvetlen járatok kötik össze a kórházat Szilvás és Somág városrészekkel, mégpedig óránkénti ciklusban. A 10A járatok csak az Autóbusz-állomás és a Kórház között közlekednek. Ezekkel a járatokkal megvalósul, hogy a belvárosból félóránként indulnak buszok a kórházhoz.


10a-s_vonal.jpg

NAGYRÉT UTCAI IPARI PARKOT ÉRINTŐ JÁRATOK:

Könnyebb lesz a munkába járás május 1-től, az új menetrendben ugyanis a Nagyrét utcai ipari park felé a jelenleginél jelentősen gyakoribb autóbuszközlekedés valósul meg. Ez alapján reggel 20-30 percenként, délután pedig átlagosan 30 percenként érintik majd autóbuszok a területet. A reggeli órákban a jelenlegi 85-ös útvonalán (Aut.áll. - Szilvás - Kenderföld - Dávidföld - Nagyrét utca - Körtvélyes) közlekedő új 18-as számú járatok, délután pedig a jelenlegi 58-as útvonalán (Körtvélyes - Nagyrét utca - Dávidföld - Aut.áll. - Szilvás - Kenderföld) közlekedő új 8-as számú járatok szolgálják ki a területet, a mostaninál jóval sűrűbb követési időkkel. Mindemellett a Nagyrét utcán keresztül haladnak a Körtvélyesen át Sikondára közlekedő autóbuszok is, valamint Magyarszék felől és felé a dolgozó szállítást megkönnyítő helyközi járatok közül jó néhány.

nagyret_utca.jpg

 

TUDNIVALÓK AZ ÚJ ZÓNABÉRLETRŐL:

Május 1-től nem csak a helyi járati vonalhálózat alakul át, de ehhez igazodva új bérlettípus is megjelenik a városban. Négy területi zóna alapján került felosztásra a város, így lakóhely és úti cél alapján májustól már ZÓNABÉRLETET is lehet majd vásárolni. Ennek különlegessége, hogy az egyvonalassal ellentétben nem csak egy járatra, hanem minden, az adott zónán belül közlekedő helyi járatra érvényes lesz, függetlenül annak számozásától. Mivel ez szélesebb körű utazási lehetőséget biztosít, a zónabérlet 5500 Ft-ba kerül majd, míg a 4600 Ft-ba kerülő egyvonalas bérlet ára nem változik.
Mit jelent a gyakorlatban mindez? Nézzünk egy példát!
Ha valaki megnézi az új menetrendet és ez alapján úgy dönt, hogy utazási szokásaihoz elegendő lehet számára például az eddigi 8-as, vagyis egyvonalas bérlet, mert csak Szilvás és Autóbusz-állomás között utazik rendszeresen, akkor ezt továbbra is megvásárolhatja. Ám, ha az "A" zónához tartozó szilvási, somági, kenderföldi vonalakon közlekedő valamennyi járatot használni szeretné utazásaihoz, akkor a zónabérletet érdemes kiváltani. Ezzel a zónán belül felszállhat a 8-as, 9-es, 9B-s, 10-es, 11-es, 12-es, 18-as, 18B-s, 19-es járatokra is. Abban az esetben, ha egy utas például Szilvás és Körtvélyes, tehát az "A" és "C" zóna között, vagy Zobák és Kökönyös, tehát "B" és "C" zóna között ingázik rendszeresen, mert az életvitele ezt kívánja meg, akkor ott már, ahogy eddig is az összvonalas bérlet vásárlása lesz a kifizetődőbb. Ebben az esetben tehát nem szükséges két darab zónás bérletet vásárolni, hiszen természetesen az összvonalas bérlet minden zóna, minden járatára érvényes lesz, ennek ára is változatlanul 6200 Ft marad.
Íme az egyes zónák területei:
 "A" zóna: Szilvás, Somág és Kenderföld térsége, vagyis az Autóbusz-állomástól északra fekvő lakóterületeket fedi le, de beletartozik az Ipari út autóbusz-megállóhely is, így ezzel a bérlettel a Kossuth Lajos utcán Mecsekjánosi irányába tartó járatok is használhatók lesznek a Zrínyi utca nyugati végéig.
 "B" zóna: Kórház és Zobák-akna, Gesztenyés térsége, vagyis az Autóbusz-állomástól keletre fekvő területeket fedi le, amelybe beletartozik a Kórház is.
 "C" zóna: Kökönyös, Dávidföld, Körtvélyes és Sikonda térsége, tehát a zóna területébe tartozik minden olyan városrész, amelynek megközelítéséhez az autóbuszok a Tröszt utcán keresztül közlekednek. Ennek értelmében Kökönyös, Dávidföld, Mecsekfalu, Körtvélyes, Sikonda városrészek és a Nagyrét utcai ipari park által lefedett terület alkotják a zónát.
 "D" zóna: MOM, Temető, Mecsekjánosi és Kisbattyán térsége, vagyis a várostól nyugati irányba eső területet fedi le.
A zónabérletek érvényessége ugyanúgy a tárgyhót követő hónap 5. napja lesz, április végétől már megvásárolható! A zónabérlet a helyi járati rendszerbe bevont helyközi járatokon is elfogadásra kerül. Ezzel egyidőben, tehát 2023. május 1-től megszűnnek az alábbi bérlettípusok Komlón:
egyvonalas félhavi bérlet, egyvonalas negyedéves bérlet, összvonalas félhavi bérlet, összvonalas negyedéves bérlet, tanuló/ nyugdíjas negyedéves bérlet.

zonak_1.jpg

(Komló négy közlekedési zónája.)

 

A fent bemutatott menetrend május 1-jei életbelépéstől kezdve, az önkormányzat megbízása alapján, a Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés Blog gyűjti majd a lakossági észrevételeket és javaslatokat. Ezek jogosságát és ésszerűségét a szakemberek megvizsgálják majd és ahol szükséges augusztusban elvégzik a menetrend javítását, finomhangolását, hogy a szeptemberi iskolakezdésre egy teljesen végleges verzió léphessen életbe. Közben az önkormányzat blogunk javaslata alapján kéréssel fordult a Volánbusz Zrt.-hez, a helyi autóbuszflotta frissítését kérve. Közös érdek ugyanis, hogy május 1-től ne csak új menetrend legyen, hanem az ebben dolgozó autóbuszok megbízhatóan és megfelelő színvonalon szolgálják ki az utazóközönséget. Az autóbuszos cég már vizsgálja a flottamegújítás lehetőségét.

Komló, 2023. március 25.

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr7818080034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása