Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

MÁJUSTÓL TELJESEN ÁTALAKUL A HELYI JÁRATI KÖZLEKEDÉS KOMLÓN

Jönnek az új járatok és a zónabérletek

2023. március 03. - BánLászló

Március 8-án a képviselő-testület tárgyalja és reményeink szerint jóvá is hagyja a korábban bemutatott terveket, így május 1-től életbe léphet az új helyi autóbuszos menetrend és vonalhálózat Komlón. A 70-es években kialakult, mára elavult vonalhálózat átalakítását a Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés Blog kezdeményezte még tavaly nyár végén, a lakosság egy kérdőíves felmérésben meg is erősítette a változtatás szükségességét, annak irányát. Mindez összhangban volt a megrendelő önkormányzat és a szolgáltató Volánbusz Zrt. elképzeléseivel is. Ezzel összefüggésben 2022. év végére összeállt az új menetrend és a hozzá tartozó vonalhálózat, amely gyökeres változást hoz hamarosan.

liuu_2.jpg

Minden változás kimozdítja az embereket a komfortzónájukból, ez természetes. Sok mindent újra kell majd tanulni, hiszen ilyen mélységű hálózat átalakításra nem volt még példa a városban, de hisszük, hogy egy jobb és kényelmesebb utazást biztosító menetrend kerül bevezetésre, amelynek a megismerése nem olyan nehéz, mint talán elsőre tűnik. Biztosan mindenki megtalálja majd a számára megfelelő járatot, viszonylag sok időnk, két hónapunk van felkészülni a változásokra. - mondta Bán László, a vonalak átalakítását szorgalmazó blog vezetője.

Mire kell számítani májustól?

    Újdonság lesz, hogy a hét minden napján és egész nap közvetlen járatok közlekednek majd Szilvás és Körtvélyes között.

    Újra lesz átszállásmentes kapcsolat Zobák és Kökönyös között.

    A Kórházhoz félóránként járnak majd fel az autóbuszok, sőt ezek jelentős része Somággal és Szilvással is összeköti az egészségügyi intézményt.

    A Gagarin utcai megállóhely kiszolgálása munkanapokon a jelenlegi 6:25 perc helyett, már 4:25 perctől megvalósul, így a kora hajnalban dolgozni indulók számára is elérhetővé válnak az autóbuszjáratok.

    A szilvási és somági városrészeket a reggeli csúcsidőben 5-10, délelőtt 20, délután 10-15, este és szabad- és munkaszüneti napokon jellemzően 30 percenként közlekedő autóbuszok szolgálják ki. Ez alól kivétel képeznek a szabadnapi délelőtti órák, amikor 20 perces közlekedés segíti a területen élőket a közlekedésben. Szabad- és munkaszüneti napokon délután a jelenlegi 30-60 perces járatsűrűség helyett gyakrabban, egységesen 30 percenként indulnak az autóbuszok.

    Dávidföldön jelentősen több járat halad át, a reggeli és délutáni csúcsidőben a jelenlegi 20 perc helyett átlagosan 15, a délelőtti órákban 50 helyett átlagosan 30 perces autóbuszközlekedés valósul meg.

    A Nagyrét utcai ipari park felé a jelenleginél jelentősen gyakoribb autóbuszközlekedés lesz. Reggel 20-30 percenként, délután pedig átlagosan 30 percenként érintik autóbuszok a területet, közvetlen szilvási kapcsolatot biztosítva.

    A MOM megközelíthetősége átszállásmentes lesz Körtvélyes felől, egy esti járatpár esetében pedig Kökönyös és Dávidföld irányából is.

    A Gagarin iskolában tanuló diákoknak pedig májustól nem kell egyetlen délutáni iskolajárathoz igazodniuk, hiszen a Bányász utcából egész délután folyamatosan, jellemzően félóránként lesz közvetlen járatuk Dávidföld felé, egy Móricz Zsigmond utcai átszállással és azonnal csatlakozással pedig Körtvélyes felé is. 

    A TESCO és a Vásárcsarnok közvetlenül, tehát átszállás nélkül elérhető lesz a körtvélyesi és dávidföldi lakosoknak is, természetesen oda-vissza irányban.

    Hétköznap kevesebb, hétvégén több közvetlen járat közlekedik Sikonda és Szilvás között.

    A szilvási, körtvélyesi, mecsekjánosi, zobáki és dávidföldi járatok menetrendje minden esetben a pécsi buszjáratokhoz igazodik.

    Új számozást kapnak, de megmaradnak a megszokott iskolajáratok.

    A Temetőbe a mostani menetrend helyett délelőtt kettő, délután már három járatpár közlekedik majd.

    Sikonda, Mecsekjánosi és Gesztenyés irányából/irányába a szakminisztériummal történt megegyezés alapján, bizonyos helyközi autóbuszjáratokra is érvényesek lesznek a helyi jegyek és helyi bérletek, ezzel tovább bővül az itt élők utazási lehetősége.

    Új, zónás bérlettípusok kerülnek bevezetésre annak érdekében, hogy az egyes zónákban közlekedő valamennyi járatot igénybe lehessen venni, összvonalas bérlet kiváltása nélkül. A város négy területi zónára lett osztva, A, B, C, D jelzéssel.

    Az egyvonalas-, összvonalas-, diák- és nyugdíjas bérletek megmaradnak, változatlan áron.

Nézzük át az új számozási rendszert. Van ami változatlan marad, lesz ami átalakul és lesznek teljesen új járatok is.

uj_viszonylatszamozasok.jpg

Helyi viszonylatok 2023. május 1-től

(Ha mobiltelefonon nézni, váltson az oldal alján TELJES nézetre és az ábra kinagyítható!)

 

Íme egy kis segítő magyarázat és fontosabb tudnivalók az egyes járatokhoz, számozásokhoz. A viszonylatszám utáni B jelzés minden járat esetben azt jelzi, hogy az autóbusz érinti Kökönyös, Bányász utcát. 

Lássuk melyik járat merre közlekedik majd májustól az új vonalhálózat szerint:

 1  Továbbra is az Autóbusz-állomás - Zobák - Autóbusz-állomás útvonalon közlekednek az autóbuszok, az új  15 -ös számú járatok betétjárataként. Hétköznap a reggeli és délutáni csúcsidőben félóránkénti, napközben, illetve hétvégén óránkénti követési idővel közlekedik.

 2  Ezentúl az Autóbusz-állomás - Mecsekjánosi, vasútállomás - Kertészet vonalon közlekedik.

 3  A jelenlegi  2A   szerepét veszi át, tehát az Autóbusz-állomás - Mecsekjánosi - Kisbattyán - Mecsekjánosi - Autóbusz-állomás vonalon közlekedik, a megszokott menetrenddel, a vonalon plusz lehetőségként bizonyos helyközi autóbuszok is igénybe vehetők.

 5  Hétköznapokon napközben az új  15 -ös vonal betétjárataként, szombaton pedig csak délelőtt közlekedő járat Dávidföldre, de új vonalon haladva és minden esetben, oda-vissza irányban érintve Kökönyös, Bányász utcát. Ez a Pécsről érkező utasoknak azt jelenti, hogy a Petőfi téren ugyanabból a megállóból utazhatnak tovább Dávidföld felé, ahol leszálltak a pécsi járatról. Az autóbusz az Autóbusz-állomás - Kökönyös - Dávidföld vonalon közlekedik.

 6  A járat a már megszokott Autóbusz-állomás-Mecsekfalu-Körtvélyes vonalon közlekedik.

 7  A legtöbb 7-es járat továbbra is az Autóbusz-állomás és Körtvélyes között közlekedik, ám hétköznapokon bizonyos  7 -es jelzésű járatok, (igazodva a műszakváltásokhoz) a Körtvélyes - Autóbusz-állomás - MOM, illetve a Temető - MOM - Autóbusz-állomás - Körtvélyes - Nagyrét utca - Sikonda vonalon közlekednek.

 8  Jelentősen átalakul ez a viszonylatszám, ez az egyik járat, amely egész nap átszállásmentes utazást biztosít Körtvélyes és Szilvás között. A megszokott Autóbusz-állomás - Szilvás - Kenderföld alapjáratok mellett, napközben sok olyan 8-as lesz, amelyek kiindulási állomása Körtvélyes és sok esetben még Dávidföldet is érintve a Szilvás - Kenderföld vonalon közlekedik, minden esetben érintve az Autóbusz-állomást is. Hétköznap délelőttönként a Körtvélyes - Dávidföld - Autóbusz-állomás - Szilvás - Kenderföld vonalon óránként lehet utazni a 8-asokkal, ahogyan piaci napokon (tehát szombaton) délig is 60 perces követési idők lesznek. Ez azt jelenti, hogy például a Vásárcsarnok vagy a TESCO átszállás nélkül elérhető lesz Dávidföld és Körtvélyes felől. Hétköznap délutánonként egészen 18 óráig, félóránként járnak a 8-asok a Körtvélyes - Nagyrét utca - Dávidföld - Autóbusz-állomás - Szilvás - Kenderföld vonalon, sőt néhány járat Sikondáról indul és a fent leírt vonalon halad végig.

 9  A jelenlegi  8A  helyét veszi át, így az Autóbusz-állomás - Somág - Szilvás útvonalon közlekedik, néhány járat Körtvélyesből indul.

 9B  A járat a Körtvélyes - Dávidföld - Kökönyös - Autóbusz-állomás - Somág - Szilvás vonalon közlekedik, hétköznapokon kettő ilyen járattal találkozhatnak az utasok, jellemzően az esti órákban, ám szombaton délutánonként kétóránként biztosít közvetlen összeköttetést Körtvélyes és Szilvás között. Vasárnap három alkalommal Sikondáról indul a járat, majd a Nagyrét utca érintésével érkezik Körtvélyesbe, ahonnan tovább halad a Dávidföld - Kökönyös - Autóbusz-állomás - Somág - Szilvás - Autóbusz-állomás útvonalon.

 10  Új járatként jelenik meg a városban, a Kórház - Autóbusz-állomás - Somág - Szilvás - Autóbusz-állomás - Kórház útvonalon, amely hétköznap délelőtt óránként indul a Kórháztól, érintve az Autóbusz-állomást, majd tovább halad Somág-Szilvás irányába, a mostani 8A vonalán. Ezzel többszöri és közvetlen összeköttetés jön létre a Kórház valamint a somági/szilvási városrészek között. A járat Szilvás után visszaközlekedik a Kórházhoz, mind a kiindulási, mind az érkezési állomása is tehát az egészségügyi intézmény lesz.

 10A  Ezt a jelzést azok a járatok kapják, amelyek csak az Autóbusz-állomás - Kórház - Autóbusz-állomás szakaszon közlekednek, jelentősen sűrítve ezzel a Kórház elérhetőségét.

 11  A jelenlegi  87 -es számú járatot váltja, útvonala meghosszabbodik, ám közlekedési rendje nem változik. Iskolai napokon 7:05-kor indul az Autóbusz-állomásról a Gagarin utcán át Szilvásba, majd a Tröszt - Bányász utca - Nagyrét utca érintésével érkezik Körtvélyesbe.

 12  Szintén iskolajárat, a 11-es ellenirányú párja, a jelenlegi  78B -t váltja. Körtvélyesből 7:08-kor indul, majd a Bányász utca - Tröszt - Szilvás - Gagarin utca vonalon érkezik az Autóbusz-állomásra. Újdonság, hogy iskolai napokon délután is lesznek 12-es járatok, ám ezek csak az Autóbusz-állomásról indulnak Szilvás felé és a Gagarin utcán át térnek vissza a belvárosba a jelenlegi 8B mintájára.

 13  A jelenlegi  113 -as járatot váltja és meghosszabbodik az útvonala. Munkanapokon 7:18-kor indul Zobákról és az OTP megálló érintésével Kökönyös, Bányász utcát és a Nagyrét utcát érintve egészen Körtvélyesig közlekedik.

 15  Új járat lesz a városban, amely ismét biztosítja a korábban megszűnt közvetlen kapcsolatot Zobák-akna és Kökönyös között, sőt egészen Dávidföldig közlekedik. Az 1-es, 13-as és 5-ös vonalak összevonásával jön létre. Kizárólag hétköznapokon közlekedik és csúcsidőben félóránként, csúcsidőn kívül nagyjából óránként szállít utasokat a Zobák-akna - Autóbusz-állomás - Kökönyös - Dávidföld vonalon, visszafelé természetesen ugyanezen az útvonalon halad. Ezzel a Gesztenyésben, vagy Anna-aknán élők átszállás nélkül eljutnak pl. a Trösztig, illetve a LIDL áruházig.

 17  A járat átveszi a mai  57 -es szerepét, közlekedési idejében és útvonalában egyaránt, tehát az Autóbusz-állomás - Dávidföld - Körtvélyes vonalon utazhatunk vele. A megszokottak szerint hétköznap kevesebb, hétvégén jóval több 17-essel találkozunk majd, az 57-es mintájára.

 17B  Annyiban különbözik a sima 17-estől, hogy a 17B járat az útja során, oda-vissza érinti Kökönyös, Bányász utcát is. Valamint munkanapokon egy késő esti járat Körtvélyesből indulva (igazodva a műszakváltáshoz) a MOM-ig közlekedik, visszafelé pedig a MOM-tól indul, szintén Kökönyös - Dávidföld érintésével érkezik meg a végállomására Körtvélyesbe.

 18  Új vonal a városban, a járat gyakorlatilag a hosszabbított 8-as járat ellenirányú párja lesz, tehát nem Körtvélyesből indul Szilvás felé, hanem fordítva. A pontos útvonala az Autóbusz-állomás - Szilvás - Kenderföld - Autóbusz-állomás - Dávidföld - Körtvélyes lesz, jellemzően hétköznap délelőttönként közlekedik óránként, kiegészítve a "rövid" Autóbusz-állomás - Szilvás, ugyancsak 8-as számú betétjáratokat. Szombatonként délelőtt, tehát piaci napokon is találkozunk ilyen autóbuszokkal óránkénti közlekedéssel, ami azt jelenti, hogy a Vásárcsarnoknál, vagy a TESCO-nál felszálló utasok a bevásárlás után átszállásmentesen, kényelmesen eljuthatnak Dávidföldre és Körtvélyesbe.

 18B  A B jelzés itt is ugyanazt jelenti, mint a 17B esetében, tehát ezek a járatok a 18-as vonalán haladnak, ám minden esetben érintik Kökönyös, Bányász utcát is. Közlekedésükre munkanapokon kora este, szombaton reggel és délután, vasárnap pedig egész nap lehet számítani, összekötve a legnépesebb városrészeket. Ez is azon járatok közé tartozik, amellyel a kökönyösi betérésnek köszönhetően egyszerűbbé válik a hazajutás Pécs felől Körtvélyes felé. A Petőfi téren leszállva ugyanis ugyanabból a megállóból indulnak a 18B jelzésű járatok Dávidföld és Körtvélyes irányába, mint ahol a Pécs felől érkező helyközi autóbuszok megállnak, ezentúl nem kell átsétálni a Móricz Zsigmond utcai megállóhoz.

 19  Visszatér a legendás 19-es helyi járat Komlóra, ám jelentősen másképp, mint azt több évtizeddel ezelőtt megszokták a komlóiak. A 19-es járatok kizárólag hétköznapokon, a délutáni csúcsidőben, félóránként közlekednek, az Autóbusz-állomás - Somág - Szilvás - Autóbusz-állomás - Dávidföld - Körtvélyes vonalon, a hagyományos 7-es járatokkal kiegészülve egyenletes közlekedést biztosítva. Fontos lesz ez a járat a Somágról és Szilvásból Dávidföldre és Körtvélyesbe utazóknak, diákoknak.

Új bérlettípus jön! De mi az a Zónabérlet?

Négy területi zóna alapján került felosztásra a város, így lakóhely és úti cél alapján májustól már lehet Zóna bérletet is vásárolni, amely minden, az adott zónán belül közlekedő helyi járatra érvényes lesz, függetlenül annak számozásától. Ez 5500 Ft-ba kerül majd, mivel szélesebb körű utazási lehetőséget biztosít, mint a változatlanul 4600 Ft-ba kerülő egyvonalas bérlet.

"A" zóna: Szilvás, Somág és Kenderföld térsége, vagyis az Autóbusz-állomástól északra fekvő lakóterületeket fedi le, de beletartozik az Ipari út autóbusz-megállóhely is, így ezzel a bérlettel a Mecsekjánosi irányába tartó járatok is használhatók lesznek a Zrínyi utca nyugati végéig.

"B" zóna: Kórház és Zobák-akna, Gesztenyés térsége, vagyis az Autóbusz-állomástól keletre fekvő területeket fedi le, amelybe beletartozik a Kórház is.

"C" zóna: Kökönyös, Dávidföld, Körtvélyes és Sikonda térsége, tehát a zóna területébe tartozik minden olyan városrész, melynek megközelítéséhez az autóbuszok a Tröszt utcán keresztül közlekednek. Ennek értelmében Kökönyös, Dávidföld, Mecsekfalu, Körtvélyes, Sikonda városrészek és a Nagyrét utcai ipari park által lefedett terület alkotják a zónát.

"D" zóna: MOM, Temető, Mecsekjánosi és Kisbattyán térsége, vagyis a várostól nyugati irányba eső területet fedi le.

zonak.jpgAz új közlekedési zónák Komlón. Grafika: Volánbusz Zrt.

(Ha mobiltelefonon nézni, váltson az oldal alján TELJES nézetre és az ábra kinagyítható!)

Nézzünk egy példát:

Ha valaki csak Szilvás és Autóbusz-állomás között utazik rendszeresen, akkor elegendő lehet számára az eddigi 8-as, egyvonalas bérlet, ám ha az "A" zónában közlekedő valamennyi járatot használni szeretné utazásaihoz, akkor a zónabérletet érdemes kiváltani. Ha egy utas Szilvás és Körtvélyes, tehát az "A" és "C" zóna között, vagy Zobák és Kökönyös, tehát "B" és "C" zóna között ingázik rendszeresen, mert az életvitele ezt kívánja meg, akkor ott már az összvonalas bérlet vásárlása lesz a kifizetődőbb. Ebben az esetben nem szükséges két darab zónás bérletet vásárolni, hiszen természetesen az összvonalas bérlet minden zóna, minden járatára érvényes, ennek ára is változatlanul 6200 Ft marad.

A március 8-i pozitív döntés után megkezdődhet a konkrét felkészülés az új menetrend bevezetésére, a törvényi kötelezettség értelmében megtörténik a lakosság tájékoztatása a városi médiafelületeken is, a tervek szerint nyomtatott menetrendi füzet is készül, amely megvásárolható lesz az utazóközönség számára. Az autóbuszos szolgáltató munkatársai a megállókban kihelyezik majd az új indulási időket, a buszokon lévő iránytáblákat is frissíteni szükséges. Az új menetrend a Volánbusz Zrt. hivatalos arculatával is hamarosan elkészült, addig is blogunk verzióját tanulmányozhatják a komlóiak, amit INNEN lehet letölteni.

A jelenlegi vonalhálózat és menetrend alapján az autóbuszok évente 639 815 kilométert futnak, míg az új vonalhálózatban tervezetten 549 828 kilométernyi futásteljesítmény realizálódik, ez évi 10-12% megtakarítást jelent a város költségvetésében, mindezt a járatok ritkítása nélkül sikerült elérniük a szakembereknek. 

Zárszóként fontos megjegyezni, hogy az új menetrend egyelőre nincs kőbe vésve. A bevezetést követően az önkormányzat felkérése alapján a Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés Blog folyamatosan gyűjti majd a lakossági észrevételeket, illetve szükség szerint segíti az eligazodást is. Az üzemszerű működés kezdetétől, tehát a május 1-től beérkezett ésszerű javaslatokat összegezzük és augusztus folyamán felülvizsgálat alá esik a menetrend. Ahol szükséges, ott a finomhangolásokat elvégzik a Volánbusz Zrt. szakemberei, hogy az őszi tanévkezdésre már egy végleges verzió szerint közlekedjenek a helyi járatok Komlón.

Komló, 2023. március 3.

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr8118048436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Földes Balázs 2023.03.06. 05:38:42

Ideje volt már a módosításoknak. Bár az is igaz, eltart egy darabig egyeseknek megtanulni az új járatokat. Én mondjuk még azon korosztály tagja vagyok (33 évesen), akinek nem esik nehezére a gyaloglás, éppen ezért is szeretem annyira Komlót, mert nincs olyan pontja a városnak, ahova egy kényelmes 30-40 percnyi sétával ne jutnék el. Azonban ahogy életbe lép az újítás, akkor lehet, pusztán szórakozásból is megyek néhány vonalon, teszem azt az egyik nagyobb körjáraton. Mivel nem hagytam el teljesen a várost, ugyanis Határ tető még Komló, és ezen okból alapban összvonalas bérletem van, úgy érzem, kár lenne kihagyni. Kíváncsian várom a dogot.

BánLászló 2023.03.06. 07:59:24

@Földes Balázs: Örömmel olvastuk sorait, várjuk a járatokon!
süti beállítások módosítása