Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

TAVALY IS NÉPSZERŰEK VOLTAK A KOMLÓRÓL INDULÓ TÁVOLSÁGI JÁRATOK

2023. január 03. - BánLászló

Az elmúlt két évben rendkívül sokat fejlődött a távolsági autóbuszos közlekedés Komlón, sőt gyakorlatilag előtte nem is volt ilyen. A várost elkerülték ezek az autóbuszok, csak átszállással lehetett távolabbi úti célokat elérni. A jég megtört és 2021. nyarától új autóbuszjárat közlekedik Komlóról a Balatonhoz és Zalakarosra, bővült a Komló-Budapest járatok száma is és új kapcsolat jött létre Komló és Székesfehérvár között. De vajon megérte ezeket a járatokat létrehozni? Most utasszámokkal támaszthatjuk alá, hogy igen.

fjx-474.jpg

(Fotó: Rozs Bence)

A Blogunk birtokába jutott hivatalos adatok alapján kijelenthető, hogy Komlóról és Komlóra érdemes volt távolsági járatokat indítani, téves volt az az évtizedeken át fennálló szemlélet, amely ezzel szembement. Népszerűek a budapesti buszjáratok és a tavaly szeptemberben bevezetett székesfehérvári járat is szép számokat hozott már az első két hónap során.

A Volánbusz Zrt. által kiadott hivatalos táblázat alapján megállapítható, hogy az utasszámok folyamatosan nőnek minden Komlót érintő távolsági járat esetében, sőt kiderült egy igen meglepő adat is, de erre írásunk végén visszatérünk.

A 1136-os számú Komló-Budapest autóbuszvonalon 2021-ben, összesen 8732 utast szállítottak a járatok. Mivel hetente négy járat közlekedik (kettő pénteken, kettő vasárnap), havonta 16 járattal lehetett utazni, ez éves szinten -a tizenkét hónapot figyelembe véve- 192 induló járatot jelent. Ha a 8732 utast visszaosztjuk erre a 192 járatra, megkapjuk, hogy egy-egy autóbuszon átlagosan 45 utas tartózkodott, ami az 51 ülőhelyes kapacitást figyelembe véve igen szép kihasználtságot jelent.

A 2022-es esztendőre vonatkozóan csak január és október között látunk adatot, amelyből kiderül hogy a január 1-től október 31-ig realizálódott 8045 utassal számolva már 50 utas jutott egyetlen járatra, a tíz hónapos időszakot figyelembe véve. Ez alapján az is kijelenthető, hogy tavaly tovább növekedett az autóbuszt választó utasok száma Komló és a főváros között.

komlo-bp_utasszam.jpg

 

Ha a 1804-es számú Komló-Siófok-Székesfehérvár autóbuszjáratot nézzük, hasonló jó eredményeket kapunk. A járat 2022. szeptember 4-én közlekedett először, utasszám adatok szintén október 31-ig állnak rendelkezésre. A két hónapos időszak alatt összesen kilenc alkalommal indult útnak a járat, ez idő alatt összesen 402 utast szállított. Visszaosztással látható, hogy egy-egy vasárnap átlagban 44 fő utazott az autóbuszokon, amely 80%-os kihasználtságot jelent.

komlo-fehervar_utasszam.jpg

 

Bár a 1578-as számú (Pécs)-Komló-Balatonlelle-Balatonmáriafürdő-Zalakaros járatra vonatkozóan utasforgalmi adatokkal nem rendelkezünk szintén sikerről beszélhetünk. Ezt pedig két tényező támasztja alá, nevezetesen, hogy igény volt a pénteki járatra is és egy helyett, két autóbuszt kellett útnak indítani 2021. és 2022. nyarán Komlóról. Ezt az utasok magas száma indokolta, számok helyett így ezzel tudunk érvelni a járat mellett.

Véleményünk szerint ezek az adatok magukért beszélnek, igazolják, hogy szükség van ilyen távolsági járatokra, Baranya második legnagyobb városából, amely korábban méltatlan hátrányban volt ezen a területen. Itt nagy köszönet jár a komlóiaknak is, akik éltek és élnek ezekkel az utazási lehetőségekkel és használják a járatokat. Értük kezdeményeztük őket és láthatóan hálásak ezért, Blogunk pedig nekik hálás. A Volánbusz Zrt. hozzáállása pedig példás és megkerülhetetlen volt minden esetben. Amióta országos szolgáltatóként Komló város helyközi és távolsági járatait is ők üzemeltetik, megfordult a negatív tendencia. Nyitottan, támogatóan álltak ötleteinkhez és amikor lehetőségeik adottak voltak, segítették a fejlesztések megvalósulását. Örülünk annak is, hogy Komló Város Önkormányzata rendre elismeri munkánkat és eredményeinket, az erkölcsi megbecsülés ugyanis fontos számunkra.

A végére pedig jöjjön egy bennünket is meglepett statisztikai adat, amelyet ígértünk az elején. 2021-ben a 47-es Dombóvár-Komló vasútvonalon 3219 utast szállítottak, egy szerelvényen átlagban 6-8 fő utazott. A Volánbusz ugyanebben az évben a Komló-Dombóvár, Komló-Sásd, Komló-Godisa, Komló-Gödre járatokon összesen 452.216 utast szállított el, derül ki ugyanezen hivatalosan kiadott adatokból. Ezt azt jelenti, hogy a vasútvonal mentén lévő települések lakói messze jobban támogatták/használták az autóbuszos utazást, mint a vonatos lehetőséget.

komlo-dombovar_utasszam.jpg

Hozzá kell tennünk azt is, hogy tavaly, vagyis 2022-ben az előzetes számítások szerint 9-10 ezer körüli utasszám realizálódhatott a komlói vasútvonalon. Ez egyértelmű növekedést, sőt jelentős növekedést jelent, amelyhez hozzájárulhatott a Covid-járvány vége, hiszen 2021-ben még részben különleges menetrend volt a vonalon, tavaly pedig nőtt a járatok száma is. Ám még így is messze elmaradt a vonatok utasszáma az autóbuszokéhoz képest, utóbbinál 2022. októberéig 415.162 utast tartanak nyilván.

2023. január 3.

IDÉN IS FEJLŐDÖTT AZ AUTÓBUSZ KÖZLEKEDÉS KOMLÓN, ITT VANNAK A JÖVŐ ÉVI TERVEK

Így az év vége felé minden szervezetnek illik számot adni arról, hogy milyen munkát végzett az idei évben és az milyen konkrét eredményeket hozott Komló város lakosságának. A Komló Tömegközlekedés Blognál mi most sem csak a kanapén ültünk, hanem aktívan dolgozunk a komlóiak érdekében, ezért 2022-ben is számos eredménnyel büszkélkedhetünk.
econel_ktb.jpg
Jövőre a lendület nem hagy alább, sőt, már konkrét és tervezett fejlesztésekről is be tudunk számolni, lenti árbán ezeket is bemutatjuk. Valljuk, hogy szorgalom nélkül nincs siker. 
eredmenyek_2022.jpg

Köszönjük a komlóiaknak a sok-sok biztatást és támogatást és bár anyagi támogatást idén sem kértünk és nem kaptunk senkitől, az erkölcsi elismerés mindennél többet ér számunkra. Komlóért, a komlóiakért dolgozunk 2023-ban is, de fontos változás, hogy már kizárólag csak az autóbuszos fejlesztéseket szorgalmazzuk, nevünk Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés Blog

Döntésünk háttérében több ok is szerepel, de a legfontosabb, hogy az elmúlt időszak negatív tapasztalatai alapján nem látunk előrelépési lehetőséget a vasúti közlekedés területén, sőt elmondható, hogy az erőfeszítések ellenére a szolgáltatás színvonala folyamatosan romlik a komlói vonalon, gondolunk itt nyáresti késésekre a Balaton felől, illetve a sorozatos járműhiányra, amikor egyszerűen kimaradnak járatok. A főváros és Komló között ingázók az utóbbi pár hónapban megtanulhatták, hogy a vonat nem vár, hiába szállnak le az utasok Dombóváron, sokszor ott ragadnak, mert a komlói motorvonat nem közlekedik, néhány esetben pedig annak pótlását sem oldották meg. Sok utas felháborodása olvasható ezzel kapcsolatban a világhálón. A menetrend napközben hiányos, így szembe kell nézni a valósággal, a vasút ma nem jelent megfelelő alternatívát a komlóiaknak, sem a magyarszéki faluközpontban élőknek, sem a magyarhertelendi, sem a bodolyabéri lakosoknak. Ez véleményünk szerint nem elfogadható irány, közösséget ezzel a szolgáltatási színvonallal nem tudunk vállalni a jövőben. Egy dolog szeretni a vasutat és érzelmi alapon beszélni róla és egy másik annak valódi értelme és használhatósága. Amiért mi dolgozni fogunk: a Komló-Budapest autóbuszok száma jövőre napi 2 pár járattal nőhet, (Komlóról 4:20 és 6:20, Budapestről 15:05 és 17:05-ös indulással) ahogy ki kell dolgozni egy új, gyorsjárati autóbusz menetrendet Komló és Dombóvár között is, korszerű járművekkel és ütemes menetrenddel. Mi felelősséggel azt javasoljuk, hogy aki biztosra akar menni és biztosan haza akar jutni: "Buszra fel, 2023-ban is!"

Komló, 2022. december 21.

 


Komló, 2022. december 21.

NÉGY KIFLI ÁRÁBA KERÜL MAJD EGY BUSZJEGY KOMLÓN

A Volánbusz Zrt. kérésére 11 év után emelkedik Komlón a helyi járatokra érvényes buszjegyek és bérletek ára, a város képviselő-testülete december 14-i ülésén döntött erről. Az új tarifák 2023. február 1-től lesznek érvényesek.

vonaljegy.jpg

A Volánbusz Zrt. kezdeményezte a helyi járatokat megrendelő komlói önkormányzatnál, a városi autóbusz közlekedésben alkalmazandó díjak emelését. A cég indoklásában kifejtette, hogy a tarifák közel 11 éve, azaz 2012. január 1. óta változatlanok, az azóta bekövetkezett áremelkedések és növekvő infláció következtében az ebből származó bevételek már nem fedezik a kiadási oldalt. Az autóbusz-társaság három tarifamódosítási változatot küldött, végül a komlói képviselő-testület Polics József polgármester javaslatára, a legenyhébb mértékű emelést hagyta jóvá.

Ennek értelmében az alábbi jegy- és bérletárak lépnek érvénybe 2023. február 1-től:

viteldijak_2023.jpg

A tarifaemelést tartalmazó előterjesztésben olvasható, hogy a helyi járatú tömegközlekedés tényleges és prognosztizált vesztesége évre-évre nő, amelyet az utóbbi esztendőkben a magas inflációs környezet is tovább terhel. Komló Város Önkormányzata évek óta a települési önkormányzatok rendkívüli költségvetési támogatásából (REKI) finanszírozza a helyi járatú tömegközlekedés ezen veszteségeit, amely azonban -mint mérlegeléstől függő, nem állandó normatíva- évről-évre bizonytalansági faktort jelent az önkormányzat mindenkori költségvetésében.

A Komlói Tömegközlekedés Blog is megalapozottnak tartja a jegy- és bérletárak emelését, mondta Bán László, a blog vezető-szerkesztője.

- Sejthető volt, hogy előbb-utóbb sor kerül erre, egy évtizede nem változtak a viteldíjak, miközben körülöttünk minden sokkal drágább lett. Az üzemanyagárak, az autóbuszok fenntartási költségei, a bérek emelkedése elkerülhetetlenné teszi, hogy 2023-ban Komlón is emelkedjenek a tarifák. Végső soron ez egy szolgáltatás, amelyet azoknak kell, vagy kellene megfizetni, aki igénybe veszik. Az új, 300 Ft-os jegyár annyit jelent, hogy négy kifli áráért -75 Ft-al számolva- lehet ezután utazni a komlói helyi járatokon, ami így elég furcsán hangzik és még mindig messze van attól az ártól, ami kívánatos lenne, amiből pl. új autóbuszokat tudna vásárolni a város. Ez csak a veszteséget tudja csökkenteni, ami reményeink szerint az új helyi menetrenddel még tovább apadhat. Aki teheti váltson tömegközlekedésre Komlón, hiszen a járatsűrűség és a lefedettség szinte egyedülálló a hasonló városokhoz képest, tíz liter benzin árából összvonalas bérlet vásárolható, ami korlátlan utazásra jogosít egy hónapon át, - nyilatkozta Bán László, blog-vezető.

mas_varosok.jpg

Számos városban már idén is többe került egy autóbusz vonaljegy, mint Komlón és ezeken a településeken várhatóan szintén tovább nőhet a tarifa jövőre. A kedvezőtlen gazdasági környezet miatt szinte minden városban jelentősen megnövekedhet a tömegközlekedés működtetéséhez szükséges összeg, ezt pedig a legtöbb helyen áremeléssel próbálják kompenzálni, de vannak olyan városok is, ahol jelentős menetrendi szűkítéséket vezettek be, vagy ilyet terveznek. Ehhez képest Komlón egy olyan új menetrend készült és áll bevezetés előtt, amely nem tartalmaz járat törléseket, vonal összevonásokkal éri el a megtakarítást. Ez és a mostani áremelés is szükséges a kiszámítható és stabil működéshez.

Komló, 2022. december 14.

LETÖLTHETŐ AZ ÚJ HELYI MENETREND TERVEZET

Komló Város Önkormányzata, a Volánbusz Zrt. és a Komlói Tömegközlekedés Blog a helyi autóbuszvonalak és menetrend átalakítására készül, ennek előzményeiről, az okokról és a koncepció elemeiről már beszámoltunk. Annak érdekében, hogy a lakosság minél szélesebb körben és alaposan megismerhesse az új helyi autóbusz menetrend tervezetét, most letölthető formában is elérhetővé tesszük a menetrendi tervet. Hangsúlyozzuk, hogy tervről van szó, amelynek jóváhagyása csak számos feltétel teljesülése után, a képviselő-testület hatáskörében történhet meg. Az időközben beérkezett lakossági javaslatok alapján még finomhangolás is várható.
letoltheto_kepe.jpg

Többek között a Kórháztól Szilvásba, Zobákról Kökönyösön át Dávidföldre, Körtvélyesből Szilvásba és onnan Körtvélyesbe közlekednének közvetlen buszjáratok jövőre, de a Vásárcsarnok és a TESCO áruház is átszállás nélkül lenne elérhető minden nagyobb városrészből. Az alábbi linkekről bárki letöltheti a menetrend tervet, elemezheti, ismerkedhet vele. Elkészült az egyes vonalak menetrendi ábrája, illetve letölthető egy olyan dokumentum is, amely lakóhely szerint segíti a tájékozódást. Ha valaki például Körtvélyesben, Kökönyösben vagy Szilvásban lakik, láthatja mikor és milyen irányba indulnának majd a helyi járatok. 

A .pdf formátumú fájlok az alábbi linkekről tölthetők le.

LETÖLTÖM KOMLÓ HELYI JÁRATI MENETREND TERVEZETÉT

LETÖLTÖM A LAKÓHELY SZERINTI MENETRENDI SEGÉDLETET  (munkanapi példa)

Komló, 2022. december 2.

 

 

INDUL AZ ELEKTROMOS BUSZ TESZTJE KOMLÓN

A HUMDA Zrt. Zöld Busz Program Mintaprojektjében új, elektromos meghajtású busz tesztelése indul december 1-jén Komlón. A BYD K7U típusú midi elektromos busz rásegítő, tehermentesítő járatként, a menetrend szerinti busz előtt közlekedik csütörtöktől egy hónapon keresztül, egészen pontosan december 29-ig. Az autóbusz a város több helyi viszonylatán is megfordul majd, aki kipróbálná, ingyen utazhat vele.

byd_komlon.jpg

A BYD midi busza a komlói autóbusz-állomáson.

(Fotó: Komlói Újság)

A gyártó adatai szerint a jármű maximum 200 kilométeres távolság megtételére képes a 175 kWh kapacitású akkumulátorával és egyszerre 58 fő befogadására alkalmas, közülük 22+1 fő tud helyet foglalni. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Program Demonstrációs Mintaprojekt célja, hogy mind a város, mind az üzemeltető hasznos tapasztalatokat szerezzen az elektromos midi buszok működtetéséről, illetve szemléletformáló szerepe is van a busz forgalomba állításának. A négy hetes demonstráció alatt a Volánbusz Zrt. üzemelteti az autóbuszt, amely nyolc vonalon közlekedik majd a városban. A gyártó BYD biztosítja a jármű energiaellátásához a töltőberendezést, amelynek teljesítménye 100 kW. Ennek segítségével maximális teljesítményleadás mellett kevesebb, mint két óra alatt képes feltölteni a tesztelendő autóbusz 175 kWh-s akkumulátorát.

byd_2.jpg

(Az teljes hosszban alacsony padlós autóbusz belső tere.)

(Fotó: MagyarBusz.info)

A komlói mintaprojekteken olyan üzemeltetési tapasztalatokat szerzünk, amelyek jövőbeni beruházásokat alapozhatnak meg és segíthetik a hazai tömegközlekedés járműállomány megfelelő ütemű modernizálódását. A Zöld Busz Programban eddig összesen 79 elektromos meghajtású autóbuszt adtunk át 5 helyszínen, a budapesti agglomerációban, Veszprémben, Miskolcon, Székesfehérváron és Debrecenben. Az ilyen demonstrációs mintaprojektek alapozzák meg a jövőben buszbeszerzéseket – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

- A Volánbusz célja nem csupán az utasok magas színvonalú kiszolgálása, hanem az is, hogy innovatív tudásközponttá alakulva segítse az új járműtípusok fejlesztését, munkába állításukat és költséghatékony üzemeltetésüket. Ennek érdekében a közlekedési vállalat – az Európában egyik legnagyobb flottával rendelkező autóbuszos társaságként – örömmel és rendszeresen részt vesz az új modellek tesztelésében is, hiszen ez hozzájárul ahhoz, hogy olyan buszokat szerezzen be, amelyek innovatív megoldásokkal csökkentik a fenntartásuk költségeit, ugyanakkor megfelelnek a 21. századi utazási igényeknek is. Az emelkedő energia- és üzemanyagárak, a karbonsemlegesség 2050-es elérésére vonatkozó nemzetközi és hazai vállalások arra késztetik a Volánbuszt, hogy minél több alternatív meghajtású járművet állítson forgalomba, ezért különösen fontos a minél szélesebb körű tapasztalatszerzés – hangsúlyozta Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója.

 - Megtisztelő számunkra, hogy Komlót egy ilyen kiemelt környezetbarát programhoz kérték fel partnerként. Városunk mindig is nyitott volt az újdonságokra, elkötelezett híve a tömegközlekedés  modernizációjának. Bízom abban, hogy az itt élők együttműködése és természeti sajátosságaink nagyban hozzájárulnak a további fejlesztésekhez, - mondta a teszt kapcsán Polics József, Komló polgármestere.

zoldbusz_menetrend.jpg

(A zöld busz komlói menetrendje.)

A BYD 2017. áprilisában nyitott gyárat Komáromban, ahol kizárólag elektromos autóbuszokat gyártanak, szerelnek össze és tesztelnek, míg – a humán erőforrást is beleértve – a hazai hozzáadott érték megközelítőleg 40-45 százalék. 

Komló, 2022. november 30.

TÉRKÉPES ÚTMUTATÓ AZ ÚJ HELYI JÁRATOKHOZ

Komló Város Önkormányzatának szándékában áll a helyi autóbuszos tömegközlekedés átszervezése, a meglévő vonalak átalakítása úgy, hogy a lakosság a jelenleginél jobb szolgáltatást kapjon, másrészt a járatok összevonásával a város megtakarítást érjen el. A menetrendi koncepció a lakosság számára egyszerűbb és így gyorsabb városon belüli utazást jelent, az önkormányzat pedig évi 10-12%-os, mintegy 90.000 km teljesítmény megtakarítással számolhat. A bevezetésről még nincs döntés, egyelőre mindenki ismerkedik az új vonalhálózattal.

bn-ek.jpeg

(Fotó: Rozs Bence)

A menetrend terv a lakosságnak készült, a komlóiak javaslatai alapján, kérdőívünkben közel 5000 válaszadóból 92,5%-a változást akar. A kialakult, itt bemutatásra kerülő viszonylatokra nagy többséggel szavaztak. Számos járat a ma is megszokott számozással és útvonalon közlekedne a jövőben is, ezért most kifejezetten csak az új, tervezett helyi autóbuszjáratok útvonalait mutatjuk be, összeszedtük ezen járatok előnyeit is tételesen. Az ábrák mobileszközön is kinagyíthatók, ha az oldal legalján a TELJES nézetre váltunk.

3b.jpgA 3B kizárólag szabad- és munkaszüneti napokon (szombaton és vasárnap) közlekedő járat lenne, amely hétvégén kiszolgálná a temetői utazási igényeket is, hiszen az Autóbusz-állomás-Temető-Mecsekjánosi-Kisbattyán-Mecsekjánosi-Temető-Autóbusz-állomás vonalon közlekedne. A járat mind kifelé, mind befelé menet betérne a temetőhöz, amely mindössze +6 perces utazást jelentene a Kisbattyánba utazóknak. Az autóbusz kiközlekedne Kisbattyánba, majd ott 20 perc várakozás után indulna vissza a belváros felé, érintve ismét a temetőt. Így az utasoknak ugyanúgy egy órája lenne a temetőlátogatásra, mint jelenleg, ugyanakkor két 9-es járatot megtakarítottunk. Ilyen járatból kettő lenne szombaton és vasárnap, egy pár délelőtt és egy pár délután.

5.jpgAz 5-ös hétköznapokon napközben az új 15 -ös (Zobák-Dávidföld-Zobák) vonal betétjárataként, szombaton pedig csak délelőtt közlekedő járat Dávidföldre. Új, kibővített vonalon járna, oda-vissza irányba érintené Kökönyös, Bányász utcát. Az autóbusz az Autóbusz-állomás-Kökönyös-Dávidföld vonalon közlekedne. Ez a délután munkából, iskolából Pécs felől érkező utasoknak azt a hatalmas előnyt jelentené, hogy a Petőfi téren ugyanabból a megállóból utazhatnának tovább Dávidföld felé, ahol leszálltak a pécsi járatról. Hiszen az 5-ös és 15-ös helyi járat a Bányász utcából érkezve szedné fel őket, begyűjtve a Gagarin Általános Iskola diákjait is.

7.jpgAlapvetően a legtöbb 7-es járat továbbra is a ma megszokott Autóbusz-állomás és Körtvélyes vonalon között közlekedne, ám hétköznapokon bizonyos 7-es jelzésű járatok a Körtvélyes-Autóbusz-állomás-MOM, illetve a Temető-MOM-Autóbusz-állomás-Körtvélyes-Nagyrét utca-Sikonda vonalon közlekednének, igazodva a műszakváltásokhoz. A reggeli, délutáni és esti műszakváltások idejében közlekednének Körtvélyes és MOM között, az esti járat ráadásul Kökönyös, Bányász utcai betéréssel 17B jelzéssel.

8.jpgEz lenne az egyik járat, amely egész nap összekötné Körtvélyest Szilvással. Az Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld (rövid) 8-as alapjáratok mellett, napközben sok olyan 8-as is lenne, amelyek kiindulási állomása Körtvélyes és (bizonyos esetben még Dávidföldet is érintve) a Szilvás-Kenderföld vonalon közlekedne, minden esetben érintve az Autóbusz-állomást is. Hétköznap délelőttönként a Körtvélyes-Dávidföld-Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld vonalon óránként utazhatnánk 8-asokkal, ahogyan piaci napokon (tehát szombaton) délig is 60 perces követési idők lennének. Ez azt jelenti, hogy a Vásárcsarnok, vagy a TESCO áruház is átszállás nélkül elérhető lenne Dávidföld/Körtvélyes felől. Hétköznap délutánonként egészen este 6 óráig félóránként járnának a 8-asok a Körtvélyes-Nagyrét utca-Dávidföld-Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld vonalon, egyes járatok pedig Sikondáról indulnának és a fent leírt vonalon haladnának végig.

9b.jpgA 9B jelzésű járat a Körtvélyes-Dávidföld-Kökönyös-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás vonalon közlekedne, hétköznapokon csak három ilyen járattal találkozhatnánk az esti órákban, ám szombaton délutánonként ez óránként biztosítana közvetlen összeköttetést Körtvélyes és Szilvás között. Vasárnap pedig több alkalommal Sikondáról indulna a járat, majd a Nagyrét utca érintésével érkezne Körtvélyesbe, ahonnan indulna tovább a Dávidföld-Kökönyös-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás vonalán. Így hétvégén létrejönne a többszöri Sikonda-Szilvás összeköttetés is, a kiránduló családoknak kiváló lehetőséget biztosítva.

10.jpgÚj járat 10-es számmal a Kórház-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás-Autóbusz-állomás-Kórház vonalon, amely hétköznap délelőttönként óránként indulna a Kórháztól, érintve az Autóbusz-állomást, majd tovább haladna Somág-Szilvás irányába, tehát a mostani 8/A vonalán. Ez szolgálná ki hétköznap délelőttönként a Gagarin és Irinyi utcát, amivel óránkénti és közvetlen összeköttetés jönne létre a Kórház és a somági/szilvási városrész között. Régi igényt teljesítene ezzel az önkormányzat, hiszen sűrűn lakott városrészekből lehetne közvetlenül feljutni a Kórházba, ráadásul gyakoribbak lennének a járatok. Fontos, hogy a 10-es járat Szilvás után visszaközlekedne a Kórházhoz, így mind a kiindulási, mind az érkezési állomása tehát az egészségügyi intézmény lenne. 10A jelzéssel az Aut.áll-Kórház, Kórház-Aut.áll. járatok közlekednének.

15.jpgA 15-ös is új vonal, az 1-es, 13-as és 5-ös vonalak összevonásával jönne létre. Kizárólag hétköznapokon közlekedne és csúcsidőben félóránként, csúcsidőn kívül nagyjából óránként járna a Zobák-Autóbusz-állomás-Kökönyös-Dávidföld vonalon, visszafelé természetesen ugyanezen megállókat érintve. Ezzel a Gesztenyésben, vagy Anna-aknán élők átszállás nélkül eljutnának pl. a Trösztig, illetve a LIDL áruházig, valamint a Bányász utcai iskolában tanuló diákok sűrűbb hazajutási lehetőséghez jutnának Dávidföld irányába. A Pécsről érkezőket a Petőfi téri megállóból szállítaná Dávidföld felé, csakúgy mint az 5-ös.

17.jpgItt csak átszámozásról van szó, hiszen a járat átvenné a mai 57-es szerepét, közlekedési idejében és útvonalában egyaránt, tehát az Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes vonalon utazhatnánk majd vele. Hétköznap kevesebb, hétvégén jóval több 17-essel találkoznánk majd, az 57-es mintájára. Vasárnap több 17-es egészen Sikondáig közlekedne.

18.jpgÚj vonal, a 18-as járat gyakorlatilag a hosszabbított 8-as járat ellenirányú párja lenne, tehát nem Körtvélyesből indulna Szilvás felé, hanem fordítva. A pontos útvonala az Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld-Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes lenne, jellemzően hétköznap délelőttönként közlekedne majd óránként, kiegészítve az Autóbusz-állomás-Szilvás, 8-as számú (rövid) betétjáratokat. Fontos, hogy szombatonként délelőtt, tehát piaci napokon is találkozhatnánk ilyen buszokkal óránkénti közlekedéssel, ami azt jelenti, hogy a Vásárcsarnoknál felszállók a bevásárlás után átszállásmentesen, kényelmesen eljuthatnak Dávidföldre és Körtvélyesbe. További nagy előnye lenne, hogy a Kenderföldön is átközlekedő 18-as, a TESCO-tól is átszállásmentes eljutást biztosítana Dávidföld/Körtvélyes felé!

18b.jpgA B jelzés itt azt jelenti, hogy ezek a járatok a 18-as vonalán haladnának, ám minden esetben érintenék Kökönyös, Bányász utcát is. Közlekedésükre hétköznapokon késő délutántól késő estig, szombaton és vasárnap pedig egész nap lehetne számítani, összekötve a legnépesebb városrészeket. Ez is azon járatok közé tartozna, amellyel a kökönyösi betérésnek köszönhetően egyszerűbbé válna az átszállás Pécs felől Körtvélyes felé, hiszen a Petőfi téren ugyanabból a megállóból indulnának a járatok Dávidföld és Körtvélyes irányába, mint ahol a Pécs felől érkező autóbuszok megállnak.

19.jpgVisszatérne a legendás 19-es helyi járat Komlón. Azonban jelentősen másképp, mint azt több évtizeddel ezelőtt láthattuk. A 19-es járatok kizárólag hétköznapokon, a délutáni csúcsidőben, 13:45-től 17:45-ig félóránként közlekednének, az Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás-Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes vonalon. Nagyon fontos lesz ez a járat a Gagarin utcában található általános iskolás, valamint a szilvási általános iskolás és gimnazista diákoknak, akik a tanítás után hazafelé Dávidföldre és Körtvélyesbe utaznának. Nem kell egy adott diákjáratra várniuk, hiszen mindenkinek máskor csengetnek ki, ám a félórás követési idők nagyszerű és biztonságos utazási lehetőséget biztosítanak, hiszen nem kell a kisdiáknak átszállnia. Sok szülőnek ez megnyugvást jelentene.

komlohelyi_2023.jpg

Emlékeztetőül a teljes új, tervezett vonallista.

Fontos, hogy a most meglévő diákjáratok sem szűnnének meg, így a 87-es, 78B és 113-as megmarad, csak a számozásuk 11, 12, 13-ra változna!

Komló, 2022. november 26.

BEMUTATJUK AZ ÚJ HELYI MENETREND TERVET

Újra lehet közvetlen járat Zobák és Kökönyös között, jelentősen bővülhet a Szilvás és Körtvélyes közötti járatok száma. A Komlói Tömegközlekedés Blog nyáron kezdte el előkészíteni egy új helyi autóbuszmenetrend megszületését, amely egy merőben más vonalhálózatra épül. A koncepció legfontosabb eleme, olyan járatok létrehozása, melyek egész nap összekötik az egyes városrészeket, ez a folyamat már elindult korábban az 57, 58 és 85 járatokkal.

662bn.jpg

A jelenlegi pókhálószerű vonalhálózat jelentősebb átalakításáról először 2021-ben beszéltünk a város vezetésével, ahol szintén támogathatónak és kívánatosnak tartották az átalakítást, sőt kérték segítségünket egy új rendszer megalkotásához, ahol lehetőleg a hét minden napján, egész nap közvetlen járatok kötik össze a városrészeket. Az ország hasonló nagyságú városaihoz képest Komlón ma igen jónak mondható a járatsűrűség a helyi közlekedésben, nehezen találunk Magyarországon még egy olyan kisvárost, ahol ilyen gyakran és ennyi irányba indulnak helyi autóbuszok. Ez a város szándékai szerint a jövőben sem fog változni, az új koncepció készítése közben ez a szempont prioritást kapott.

komlo_latkep.jpg

Sopronban a közelmúltban jelentős járatkivonás történt, Komló azonban a domborzati viszonyok miatt sem lehet meg helyi járatok nélkül, az új elképzelés a nagyobb városrészeket kötné össze.

(Fotó: Kovács Norbert)

Blogunk több vonali tervet is elkészített, ezekben szerepelt többek között Kökönyös és Szilvás, Körtvélyes és Szilvás közvetlen autóbuszos összekötése, de Zobák jobb megközelíthetősége is szempont volt. Szerettünk volna egy, a teljes belvároson kelet-nyugat irányba áthaladó Zobák-Mecsekjánosi-Kisbattyán járatot is, ám ezt a komlóiak nem támogatták kellő mértékben a blogunk által közzétett kérdőívben. A Kórház sűrűbb és közvetlen megközelíthetősége szintén a tervekben volt, ez örömünkre nagyon tetszett a komlói utazóközönségnek. Javaslatainkat sorban megküldtük a megrendelő önkormányzat felé, ezeket a terveket a szolgáltató is megismerte. A Volánbusz Zrt. szintén megerősítette véleményünket, miszerint Komlón jelentősen megváltoztak az utazási szokások, megújításra van szükség. Éppen ezért az autóbusztársaság felkészült szakemberei formába öntötték és megalkották azt a menetrendi tervet, amelyben a felvetett javaslataink is maradéktalanul megvalósulhatnak, sőt a Volánbusz szakmai javaslatai alapján még bővülhetnek is.

komlohelyi_2023.jpg

Az új vonalhálózat, amely akár hamarosan életbe is léphet. Mobileszközről is kinagyítható a kép, ha az oldal alján a "TELJES" nézetre váltunk.

Az új vonalhálózat összesen 22 viszonylatot tartalmaz, ezek között vannak naponta, csak bizonyos napszakokban, vagy egyes napokon közlekedő helyi járatok is. Ezeket szeretnénk most bemutatni, hangsúlyozva, hogy nincs semmilyen döntés a bevezetésről, noha az egyeztetések, finomhangolások a háttérben aktívan folynak erről. Az új menetrendet kizárólag a város képviselő-testülete hagyhatja majd jóvá és ezután rendelheti meg azt a Volánbusztól.

Íme tehát a tervezett új vonalhálózat járatai, némi magyarázattal.

 1  Továbbra is az Autóbusz-állomás-Zobák-Autóbusz-állomás között közlekednének ezek a járatok, az új  15 -ös számú járatok betétjárataiként. Hétköznap a reggeli és délutáni csúcsidőben félóránkénti, napközben, illetve hétvégén óránkénti követési idővel közlekedne.

 2  Továbbra is az Autóbusz-állomás és Mecsekjánosi, vasútállomás között közlekedne, ám jellemzően nem ez szolgálná ki a Jánosi felé jelentkező igényeket. 

 3  A korábbi  2A  szerepét venné át, tehát az Autóbusz-állomás-Mecsekjánosi-Kisbattyán-Mecsekjánosi-Autóbusz-állomás vonalon közlekedne, azonban egyes járatok a Kertészetig kiközlekednének.

 3B  Kizárólag szabadnapokon és munkaszüneti napokon (szombaton és vasárnap) közlekedő járat, amely hétvégén kiszolgálná a temetői utazási igényeket is, hiszen az Autóbusz-állomás-Temető-Mecsekjánosi-Kisbattyán-Mecsekjánosi-Temető-Autóbusz-állomás vonalon közlekedne majd.

 4  2K  helyét venné át, így az Autóbusz-állomás-Mecsekjánosi-Kertészet vonalon közlekedne, igazodva a műszakváltásokhoz.

 5  Hétköznapokon napközben az új  15 -ös vonal betétjárataként, szombaton pedig csak délelőtt közlekedő járat Dávidföldre, de új vonalon, minden esetben érintve Kökönyös, Bányász utcát. Ez a Pécsről érkező utasoknak azt jelenti, hogy a Petőfi téren ugyanabból a megállóból utazhatnak tovább Dávidföld felé, ahol leszálltak a pécsi járatról. Az autóbusz az Autóbusz-állomás-Kökönyös-Dávidföld vonalon közlekedne.

 6  A járat a már megszokott Autóbusz-állomás-Mecsekfalu-Körtvélyes vonalon közlekedne.

 7  Alapvetően a legtöbb 7-es járat továbbra is az Autóbusz-állomás és Körtvélyes között közlekedne, ám hétköznapokon bizonyos  7 -es jelzésű járatok a Körtvélyes-Autóbusz-állomás-MOM, illetve a Temető-MOM-Autóbusz-állomás-Körtvélyes-Nagyrét utca-Sikonda vonalon közlekednének, igazodva a műszakváltásokhoz.

 8  Jelentősen átalakulna ez a viszonylatszám, ez lenne az egyik járat, amely egész nap összekötné Körtvélyest Szilvással. Az Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld alapjáratok mellett, sok olyan 8-as is lenne, amelyek kiindulási állomása Körtvélyes és (bizonyos esetben még Dávidföldet is érintve) a Szilvás-Kenderföld vonalon közlekedne, minden esetben érintve az Autóbusz-állomást is. Hétköznap délelőttönként a Körtvélyes-Dávidföld-Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld vonalon óránként utazhatnánk 8-asokkal, ahogyan piaci napokon (tehát szombaton) délig is 60 perces követési idők lennének. Ez azt jelenti, hogy a Vásárcsarnok átszállás nélkül elérhető lenne Dávidföld/Körtvélyes felől. Hétköznap délutánonként egészen este 6 óráig félóránként járnának a 8-asok a Körtvélyes-Nagyrét utca-Dávidföld-Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld vonalon, egyes járatok pedig Sikondáról indulnának és a fent leírt vonalon haladnának végig.

 9  A jelenlegi  8A  helyét venné át, tehát az Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás útvonalon közlekedne.

 9B  A járat a Körtvélyes-Dávidföld-Kökönyös-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás vonalon közlekedne, hétköznapokon három ilyen járattal találkozhatnánk az esti órákban, ám szombaton délutánonként óránként biztosítana közvetlen összeköttetést Körtvélyes és Szilvás között. Vasárnap pedig több alkalommal Sikondáról indulna a járat, majd a Nagyrét utca érintésével érkezne Körtvélyesbe, ahonnan indulna tovább a Dávidföld-Kökönyös-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás vonalán.

 10  Új járat, a Kórház-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás-Autóbusz-állomás-Kórház vonalon, amely hétköznap délelőttönként óránként indulna a Kórháztól, érintve az Autóbusz-állomást, majd tovább haladna Somág-Szilvás irányába, tehát az új számozású 9-es (most 8/A) vonalán. Ezzel többszöri és közvetlen összeköttetés jönne létre a Kórház és a somági/szilvási városrész között. A járat Szilvás után visszaközlekedne a Kórházhoz, mind a kiindulási, mind az érkezési állomása is tehát az egészségügyi intézmény lenne.

 10A  Ezt a jelzést azok a járatok kapnák, amelyek csak az Autóbusz-állomás-Kórház-Autóbusz-állomás szakaszon közlekednek, jelenősen sűrítve a Kórház elérhetőségét.

 11  A jelenlegi 87-es számú járatot váltaná, az útvonala és közlekedési rendje nem változna. Iskolai napokon 7:05-kor indulna Autóbusz-állomásról Szilvásba, majd a Tröszt-Bányász utca-Nagyrét utca érintésével érkezne Körtvélyesbe.

 12  Szintén iskolajárat, a 11-es ellenirányú párja, a jelenlegi 87B-t váltaná ki, Körtvélyesből 7:08-kor indulna, majd a Bányász utca-Tröszt-Szilvás vonalon érkezne az Autóbusz-állomásra.

 13  A jelenlegi 113-as járatot váltaná és meghosszabbodna az útvonala. Munkanapokon 7:18-kor indulna Zobákról és az OTP megálló érintésével Kökönyös, Bányász utcát és a Nagyrét utcát érintve Körtvélyesig közlekedne.

 14  kimaradó viszonylatszám

 15  Új vonal, amelyik szintén összekötne több nagyobb városrészt. Az 1-es, 13-as és 5-ös vonalak összevonásával jönne létre. Kizárólag hétköznapokon közlekedne és csúcsidőben félóránként, csúcsidőn kívül nagyjából óránként járna a Zobák-Autóbusz-állomás-Kökönyös-Dávidföld vonalon, visszafelé természetesen ugyanezen megállókat érintve. Ezzel a Gesztenyésben, vagy Anna-aknán élők átszállás nélkül eljutnának pl. a Trösztig, illetve a LIDL áruházig.

 16  kimaradó viszonylatszám

 17  A járat átvenné a mai  57 -es szerepét, közlekedési idejében és útvonalában egyaránt, tehát az Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes vonalon utazhatnánk majd vele. Hétköznap kevesebb, hétvégén jóval több 17-essel találkoznánk majd, az 57-es mintájára. Vasárnap több 17-es egészen Sikondáig közlekedne.

 17B  Annyiban különbözne a 17-estől, hogy a 17B járat az útja során, oda-vissza érintené Kökönyös, Bányász utcát is. Valamint hétköznapokon egy késő esti járat Körtvélyesből indulva (igazodva a műszakváltáshoz) a MOM-ig közlekedne, visszafelé pedig a MOM-tól indulva szintén Kökönyös-Dávidföld érintésével érkezne a végállomására Körtvélyesbe.

 18  Új vonal, a járat gyakorlatilag a hosszabbított 8-as járat ellenirányú párja lenne, tehát nem Körtvélyesből indulna Szilvás felé, hanem fordítva. A pontos útvonala az Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld-Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes lenne, jellemzően hétköznap délelőttönként közlekedne majd óránként, kiegészítve az Autóbusz-állomás-Szilvás, 8-as számú betétjáratokat. Szombatonként délelőtt, tehát piaci napokon is találkozhatnánk ilyen buszokkal óránkénti közlekedéssel, ami azt jelenti, hogy a Vásárcsarnoknál felszállók a bevásárlás után átszállásmentesen, kényelmesen eljuthatnak Dávidföldre és Körtvélyesbe.

 18B  A B jelzés itt is ugyanazt jelenti, mint a 17B esetében, tehát ezek a járatok a 18-as vonalán haladnának, ám minden esetben érintik Kökönyös, Bányász utcát is. Közlekedésükre hétköznapokon késő délutántól késő estig, szombaton és vasárnap pedig egész nap lehetne számítani, összekötve a legnépesebb városrészeket. Ez is azon járatok közé tartozna, amellyel a kökönyösi betérésnek köszönhetően egyszerűbbé válik az átszállás Pécs felől Körtvélyes felé, hiszen a Petőfi téren ugyanabból a megállóból indulnának a járatok Dávidföld és Körtvélyes irányába, mint ahol a Pécs felől érkező autóbuszok megállnak.

 19  Visszatérne a legendás 19-es helyi járat Komlón. Azonban jelentősen másképp, mint azt több évtizeddel ezelőtt láthattuk. A 19-es járatok kizárólag hétköznapokon, a délutáni csúcsidőben, félóránként közlekednének, az Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás-Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes vonalon, a 7-es járatokkal egyenletes közlekedést biztosítva. Fontos lesz ez a járat a Somágról és Szilvásból Dávidföldre és Körtvélyesbe utazó diákoknak.

banfikep.jpg

A Credo BN12 típusú autóbuszok hamarosan új táblákat kaphatnak. (Fotó: Bánfi Andrea)

Látható tehát, hogy a 8-as, 9B-s, 10-es, 15-ös, 18-as, 18B-s és 19-es járatok újdonságot hoznának a komlói helyi járati közlekedésbe, ezek lennének azok a buszjáratok, amelyek közvetlen és folyamatos összeköttetést biztosítanának a nagyobb városrészek között. Kiemeljük, hogy a Nagyrét utcában lévő ipari park, az ott található számos üzem a jelenleginél sokkal sűrűbb kiszolgálást kapna, egész napos közvetlen összeköttetésben lenne több városrésszel pl. Szilvással. Emellett új alapokra kerülne a Kórház megközelíthetősége is, a Bányász utcába pedig jóval több járat betérne, lényegesen javítva a Kökönyösben élők közlekedési lehetőségeit.

Helyközi járatok bevonása a helyi rendszerbe - ez mit is jelent?

Az új koncepcióban fontos változás lehet, hogy bizonyos helyközi járatokat is bevonnának a helyi tömegközlekedésbe, a tervek szerint több Magyarszék, Mecsekpölöske és Zobákpuszta felől érkező helyközi buszon is elfogadnák a helyi járati bérleteket és jegyeket, így váltana ki a város néhány meglévő sikondai, mecsekjánosi és gesztenyési helyi járatot. Forgalmi szempontból ez ideális megoldás lenne, ennek módjáról azonban külön megállapodást kell majd kötnie az önkormányzatnak a helyközi járatokat megrendelő szakminisztériummal, ahol arra is kísérletet tesz a városvezetés, hogy a Komló-Mecsekjánosi között közlekedő vonatokat is használhassák a komlóiak helyi autóbuszbérlettel. Ez tovább bővítené Mecsekjánosi településrész megközelíthetőségét. Erre a MÁV-Volán Csoporton belül blogunk lát esélyt, garanciát természetesen nem. Az említett külön megállapodás rendezheti majd a pontos feltételeket, például a finanszírozás elemeit, mert ezek jelenleg még nem ismertek. A folyamat ezzel kapcsolatban elindult, ám ez némileg most belassulhat az éppen átalakuló minisztériumok miatt. Mint ismeretes az eddigi megrendelő Technológiai és Ipari Minisztérium megszűnik, az új minisztériumi felállás a bejelentés alapján december elsejével indul, ezután a közlekedési terület az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz kerül. Amennyiben a leírt elképzelés, vagyis a helyközi kapacitás bevonása bármilyen okból meghiúsul, akkor némileg változhat a most bemutatott koncepció, hiszen ez a tervezet tartalmaz egy közel 60-70 ezer kilométer/év helyközi járat bevonást a helyi közlekedésbe.

Kilométer kivonás - azaz megtakarítás a menetrend sérülése nélkül

Az új menetrendi koncepció, a vonalak racionalizálása és összevonása, évente mintegy 10-12%-os költségmegtakarítást eredményezne, amely nagyjából 90 ezer km futásteljesítmény csökkenést jelentene. Megrendelői oldalon, tehát az önkormányzat szempontjából ez fontos szempont, a jelenlegi gazdasági helyzetben a koncepció mindenképpen a takarékosságot szolgálja. Mindez úgy valósulhat meg, hogy az utasok érdekei nem sérülnek, a járatsűrűség gyakorlatilag nem változik, ugyanakkor számos településrész között átszállás nélkül lehetne utazni a nap minden szakában, a hét minden napján.

Buszok és vonatok összehangolása

A hálózat és a menetrend pontosításakor a Volánbusz Zrt. szakemberei kiemelt figyelmet fordítottak a pécsi autóbuszos, valamint a dombóvári vasúti csatlakozásokra, hogy az utasoknak lehetőség szerint minél rövidebb várakozási és átszállási időt tudjanak biztosítani. Ezzel kihasználásra kerül a komlói intermodális (autóbusz-állomás és vasúti pályaudvar egy helyen található) csomópont előnye. Blogunk hosszútávon számít a rendszeres és kiszámítható közlekedésre a 47-es Dombóvár-Komló vasútvonalon.

A vonalak bemutatása után íme a menetrend tervezet. Hangsúlyozva, hogy a finomhangolások még folynak, így egyelőre azt mutatjuk meg, hogy egy munkanapon, egy szabadnapon, vagy épp egy vasárnapi napon mikor és milyen irányba indulnának helyi járatok az Autóbusz-állomásról. Ebből már ki lehet következtetni sok mindent, számolgatni, kalkulálgatni. Természetesen ha a bevezetési folyamat végül pozitívan zárul, készülnek majd részletes menetrendek is, a lakossági tájékoztatásnak pedig több platformon is meg kell majd történnie. Ebben a helyi sajtónak és blogunknak is fontos szerep jut.

A tervezet szerint induló helyi járatok Komló, autóbusz-állomásról

MUNKANAP INDULÁSI JEGYZÉK

SZABADNAP INDULÁSI JEGYZÉK (SZOMBAT)

MUNKASZÜNETI NAP INDULÁSI JEGYZÉK (VASÁRNAP, ÜNNEPNAP)

A komlóiaknak most lehetőségük van ismerkedni, barátkozni az új vonalhálózattal, amelynek bevezetése legkorábban 2023. elején, február, március környékén lehetséges, a végső szót a komlói képviselő-testület mondja majd ki, ahol mától szintén ismerkednek a tervezettel. A lakossági felmérés alapján készült koncepciót a Komlói Tömegközlekedés Blog mindenesetre jónak tartja és támogatja a megújulást. A város vezetésének és a Volánbusznak is közös célja és érdeke, hogy Komlón színvonalas és a valós utazási igényeket kiszolgáló szolgáltatás legyen jelen.

A Volánbusz Zrt. kiváló hozzáállásának köszönhetően az elmúlt két évben jelentősen fejlődött Komló távolsági autóbuszos kiszolgálása, a Komlói Tömegközlekedés Blog kezdeményezésére Siófokra, Székesfehérvárra, a Balatonra és Zalakarosra indulnak közvetlen járatok és bővült a budapesti vonal menetrendi kínálata is. Ezt a fejlődést most a helyi járatokra is szeretnénk kiterjeszteni, az új vonalhálózat pedig véleményünk szerint épp ezt szolgálja.

2022. november 22.

 

ELINDULT ELSŐ BUDAPESTI JÁRATÁVAL KOMLÓ ÚJ AUTÓBUSZA

November 10-én megérkezett Komlóra az a Credo Inovell 12 típusú autóbusz, amelyről október folyamán már hírt adtunk a Komlói Tömegközlekedés Blog felületein. A vadonatúj jármű legelső útja a fővárosba vezetett, a pénteken 9:20-kor induló Komló-Budapest járaton találkozhatott vele első ízben az utazóközönség.
aa_pest.jpg

Elindult a Komló-Budapest járat, a vadonatúj autóbusszal.

Összesen száz darab Credo Inovell 12 vásárlásáról kötött szerződést a Volánbusz Zrt. és a Kravtex Kereskedelmi Kft. idén június 15-én, miután eredményes volt az állami busztársaság még 2021. őszén kiírt, normál padlós helyközi kivitelű autóbusz beszerzésére irányuló közbeszerzési eljárása. Az országos és regionális vonalakra szánt autóbuszok most novemberben érkeznek a közlekedési cég flottájába, Baranyába összesen négyet csoportosítottak. Szigetvár kettő, Siklós és Komló egy-egy korszerű járművel gazdagodott. 

249_1.jpg

A csütörtök esti megérkezés után a komlói parkolóban.

Az új autóbusz több vonalon is közlekedik majd. Hétfőtől-csütörtökig a Komló-Kaposvár, Kaposvár-Pécs, Komló-Mánfa-Pécs viszonylatokon lehet vele utazni. Pénteken 9:20-kor Komlóról Budapestre, 15:05-kor Budapestről Komlóra közlekedik, szombaton Pécs-Mánfa-Komló között ingázik. Vasárnap pedig ez az autóbusz szállítja a 12:10-kor induló Komló-Tamási-Siófok-Székesfehérvár járat utasait. 

belsoter_masolata.jpg

A belső tér is igen tetszetős. 

 

aads_a.jpg

A pénteki indulás előtt, ragyogó napsütésben az autóbusz-állomáson. A kijelzőn a 1136-os vonalszám és a Komló-Bonyhád-Budapest felirat.

Technikai paraméterek:

A busz már az új formátumú 1000544ae0.png rendszámmal érkezett, négy betű, három szám struktúrában. A Magyarbusz.info szakportál leírása szerint a Volánbusz legújabb Inovelljei is 73 fő egyidejű szállítására alkalmasak és 30 kW hűtőteljesítményű klímaberendezéssel, fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel, tolató- és forgalomfigyelő kamerával, GPS-vezérelt LED-es rendszerű szöveges kijelzőkkel és beltéri LCD-monitorral egyaránt kiegészített audiovizuális utastájékoztató rendszerrel, valamint az üléseken USB-töltőpontokkal is felszerelték őket. Az autóbuszokba a Credobus más típusaiban is megtalálható Euro 6-os, 6728 cm3-es, 286 lóerős, hathengeres FPT (Iveco) NEF 6 dízelmotor került ZF-AS Tronic lite robotizált sebességváltóval párosítva. A távolsági utazásokhoz szükséges tágas csomagtérrel is rendelkezik a jármű.

Komló helyközi flottája az elmúlt egy évben összesen hét új autóbusszal fiatalodott, a Volánbusz Zrt. korábban négy Volvo 8900-as, két Credo Econell járművet helyezett a komlói üzemhez. A most érkezett Credo Inovell után legközelebb tavasszal érkezhet új autóbusz a városba, akkor kezdik el szétosztani azt az 50 darabos Volvo 8900 flottát, amelyek közbeszerzési eljárása szintén egy éve indult el. Az igen népszerű háromtengelyes autóbuszokból márciusban újabb 2-3 darab érkezhet Komlóra, tovább enyhítve a járatokon a megyeszékhely és a város között jellemző zsúfoltságot.

 

2022. november 11.

A KOMLÓIAK SZERINT IS VÁLTOZTATNI KELL A HELYI JÁRATOK KÖZLEKEDÉSÉN

Nagyon sokan, 4837-en töltötték ki blogunk kérdőívét és küldték el válaszaikat a komlói autóbuszos tömegközlekedéssel kapcsolatban, ez több mint a város teljes lakosságának 20%-a. A Komlói Tömegközlekedés Blog október 26-án tette közzé azt a kérdőívet, amelyben 10 kérdésre vártuk a választ a komlói utazóközönségtől, az ehhez szükséges hátteret a SURVIO biztosította. Komlón jelenleg egy új vonalhálózat és ehhez új menetrend készül, amellyel kapcsolatban arra voltunk kíváncsiak, hogy a változtatás elvével, annak irányával egyetértenek-e a városlakók. Blogunk szerint ugyanis az érintettek, vagyis az utasok előzetes megkérdezése az egyik legfontosabb.

bn12_3.jpg

(Fotó: Rozs Bence)

Fontos az elején tisztázni, hogy szó sincs járatritkításokról, vonal összevonásokról szól a koncepció, amelynek előnye, hogy közvetlen járatokkal kötné össze az egyes városrészeket. Komlón az ország hasonló kisvárosaihoz képest nagyon jónak mondható a helyi járati lefedettség és a járatsűrűség, ez a jövőben, az új vonalhálózat esetleges bevezetése után sem fog változni. A kérdőívhez konkrét vonalhálózatot még nem mutattunk, egyelőre azt szerettük volna megtudni, hogy a komlóiak mennyire nyitottak egy ilyen jelentősebb átalakításra. Kielemeztük a végeredményt, íme.

Az összesítésből egyértelműen kiderül, hogy a komlóiak is indokoltnak látják a jelenlegi vonalhálózat felülvizsgálatát és egy új megalkotását. A tíz kérdést úgy fogalmaztuk meg, hogy a rájuk adott válaszok egyértelmű üzenetet hordozzanak mind a megrendelő önkormányzat, mind a szolgáltató Volánbusz Zrt. felé. Egyfajta megerősítése ez annak a szándéknak, amely a helyi vonalhálózat és menetrend teljes megújítására irányul. A most közzétett eredmény azt mutatja, hogy tulajdonképpen társadalmi támogatással és nem a városlakók ellenében történhet meg az átalakítás. Ezt nagyon fontosnak tartottuk. A komlóiak tehát zöld utat adtak annak, hogy változzon a jelenlegi rendszer. Nézzük tételesen az egyes kérdéseket.


felmeres_1.jpg

A komlóiak az első kérdésre adott válaszukban egyértelmű irányt adtak a kezdeményezésnek, szeretnék ha megváltozna a jelenlegi vonalhálózat, ezt a válaszadók 92,5%-a támogatja. Ez az egyértelmű eredmény is alátámasztja, hogy a 70-es években kialakult vonalhálózat már nem tölti be szerepét, megváltoztak az utazási szokások városon belül is.

 

felmeres_2.jpg

A Komló Tömegközlekedési Blog által szorgalmazott koncepció, amely egyébként találkozik az önkormányzat és a Volánbusz Zrt. szándékával is, szintén támogatást nyert. A válaszadók 94%-a örülne ha lennének új, az egyes városrészeket összekötő járatok. 

 

felmeres_3.jpg

Látható, hogy a legtöbben Körtvélyes-Dávidföld-Szilvás között, illetve a Kórház és valamelyik városrész, vagy épp Zobák és Dávidföld között látnának szívesen olyan járatokat, amelyek átszállás nélküli utazást tennének lehetővé. Sajnos blogunk egyik javaslata nem kapott kellő arányú támogatást, így a teljes belvárost kelet-nyugati irányba átszelő Zobák-Mecsekjánosi-Kisbattyán járat nem fog megvalósulni.

 

felmeres_4.jpg

A komlóiak jelentős részét nem zavarná, ha a vonalhálózat átalakításával jelentősen megváltozna az egyes járatok számozása, amire egyébként készülni kell. Ezt azt jelenti, hogy pl. a 12-es járat ezután nem a Kórházhoz közlekedne. Cserében azt kérik a válaszadók, hogy a tájékoztatás pontos és részletes legyen, ami érthető. 

 

felmeres_5.jpg

Sajnos előfordul, hogy bizonyos napszakokban és vonalakon nagyobb zsúfoltság alakul ki, kíváncsiak voltunk, hogy a komlóiak ezeket mikor és hol tapasztalják. A válaszok többsége azt jelzi, hogy a probléma valós és jelen van a komlói tömegközlekedésben, ezzel foglalkozni kell. Ma már pozitív változás, hogy eltűntek a városból a midibuszok, minden vonalon hagyományos szólóbuszok szállítják az utasokat. Egy-egy járat zsúfoltsága menetrendi sűrítéssel oldható meg, hiszen csuklós autóbusz közlekedésére forgalomtechnikai okokból a jövőben sem lesz lehetőség.

 

felmeres_6.jpg

Az utazási komfortra is rákérdeztünk, hogy látják a komlói utasok a forgalomban lévő autóbuszok külső és belső tisztaságát. Nem jeleztek itt súlyosabb gondot, az utasok többsége elégedett ezzel.

 

felmeres_7.jpg

A komlói utastájékoztatás minősége a korábbi években nem volt igazán színvonalas, az igénytelen laminált A4-es papír korszaka azonban szerencsére lejárt. Több buszon ma már elektronikus kijelző működik, ahol ez hiányzik, ott pedig egységes statikus viszonylatjelzők láthatók. A komlóiak bár elégedettek a mai színvonallal, látható, hogy van némi hiányérzete az utazóközönségnek. Szorgalmazni kell, hogy lehetőség szerint az autóbuszokon oldalt és hátul is legyen iránytábla, fontos szerepe lesz ennek akkor, ha valóban változás lesz a vonalakat illetően.

 

 felmeres_8.jpg

Kardinális kérdés, hogy milyen a helyi autóbuszflotta színvonala. Ez sok kritikát kap az utasoktól, mindig felmerülő téma. Tudni kell, hogy minden városban olyan az autóbuszos közszolgáltatás színvonala, amilyet az adott önkormányzat megrendel, amit a költségvetése elbír. Ebbe bele tartozik az is, hogy milyen és hány éves autóbuszok járják egy adott város útjait. Új buszok beszerzése, azok fenntartása hatalmas költség, ezt pedig a megrendelő önkormányzatnak kell finanszíroznia. A fenti válaszból persze kiderül, hogy a többség áldozna a magasabb jegy- és bérletárra, ha cserébe új autóbuszokon utazhatna.

 

felmeres_9.jpg

Tervben van az új koncepció alapján, hogy bizonyos vonalakon a helyi járatokat kiváltva, vagy azokat erősítve a helyközi autóbuszokat, illetve a vasutat is igénybe lehessen venni városon belül úgy, hogy ezeken is elfogadnák a komlói helyi autóbuszos bérleteket. A komlóiak egyértelműen támogatnák ezt pl. Mecsekjánosi és Komló között. Ehhez a városnak megállapodást kell kötnie az országos és helyközi közösségi közlekedést megrendelő szakminisztériummal, a finanszírozási paraméterek ugyanis eltérnek a városi szintű közösségi közlekedéstől.

 

felmeres_10.jpg

Ennél a lehetőségnél sokan küldtek el saját javaslataikat, több mint harmincan úgy válaszoltak, nincs szükség változásra, a jelenlegi rendszert megfelelőnek tartják. Közel százan pedig különböző javaslatokat fogalmaztak meg, ezek a járművek megújításáról, menetrendi javaslatokról szólnak. Ezeket folyamatosan feldolgozzuk és lehetőség szerint beépítettjük az új menetrendi koncepcióba. 

A kérdőív eredménye fontos útmutató a menetrendi terv és új vonalhálózat kialakításához, ezért ezúton is köszönjük mindenkinek, aki kitöltötte és visszaküldte azt. A menetrendet felkészült és kiváló szakemberek készítik, maximálisan figyelembe véve az utazóközönség érdekeit, bővítve is a jelenlegi lehetőségeket. Nem zárt ajtók mögött, hanem hozzáértők bevonásával, szakemberek komoly műhelymunkájával készül a terv, ez most egy előkészítő időszak, de az új vonalhálózatot mindenki időben meg fogja ismerni. Terveink szerint hamarosan bemutatjuk a háttérben már készülő új komlói helyi járati vonalhálózatot, amely elfogadás esetén akár már a jövő év első hónapjaiban életbe léphet. Hangsúlyozzuk, hogy a témában még semmilyen döntés nincs, a végső szót a képviselő-testület mondja majd ki, miután alaposan megismerte az elképzelést.

2022. november 8.

 

TÖBB BUSZ INDUL A TEMETŐBE KOMLÓN

Komló város önkormányzatának megrendelése alapján a Volánbusz Zrt. az alábbi sűrített menetrendben közlekedteti az Autóbusz-állomás és Temető közötti 9-es helyi járatait.
temetoi_jaratok.jpg
autall-temeto.jpg
temeto-autall.jpg

A kibővített menetrend 2022. október 28-ától (péntektől) november 2-áig (szerdáig) lesz érvényben, a járatok az 5-ös kocsiállásról indulnak. A járatok menetrendjét a temető környékén várható élénkebb forgalom kis mértékben befolyásolhatja.

2022. október 25.

süti beállítások módosítása