Helyi autóbusz beszerzések Komlón

2020. május 27. - BánLászló

Írásomban ezúttal a komlói helyi autóbusz beszerzésekkel foglalkozom, hangsúlyozva az elején, hogy csak 1975-től vannak részletesebb adatok, nem csak azért mert én magam is ekkor születtem és csak a 80-as évek elejétől volt személyes rálátásom a témára, hanem mert az azóta megszűnt 12. számú Volán, illetve jogutódja a Pannon Volán is beolvadt a DDKK Zrt.-be, majd onnan a Volánbusz Zrt.-be, így az adatbázishoz való hozzáférés csaknem lehetetlenné vált. Gyakorlatilag az Ikarus 200-as sorozat megjelenésével kezdődik a történet, de van lehetőség egy kis múltidézésre az ezt megelőző korszakból is.

 

1951: a komlói autóbuszos tömegközlekedés indulása

Az egyébként középkori eredetű Komló térségében már a 18. század óta ismerték a felszínközeli szénkibúvásokat, de jelentősebb mélyműveléses bányászata csak a 19. század végén kezdődött el. 1892-ben kezdett el termelni az Adolf-, a Glanzer- és a Szerencse-tárna és 1898-ban kezdte meg működését az első függőleges akna, az Anna-akna. A szénbányászat és az infrastruktúrát fejlesztő hatásai a két világháború közötti időben nem csak Komlón, hanem a környező településeken is jelentős fejlődést indítottak el. Az 1950-es évek elején Komló lakosságának a fele (kb. 11 ezer fő) a szénbányákban dolgozott és ekkor vált igazi szocialista bányavárossá is. 1951-ben Komló városi rangot kapott, ami magával hozta a helyi tömegközlekedés elindulását is. 1951. november 7-én történelmi eseményre került sor, amikor a GJ 130-as IKARUS 30-as gépkocsi első útjára indult Gesztenyés és Kökönyös városrészek között. Érdekesség, hogy Gesztenyés tulajdonképpen a későbbi Zobák-akna végállomást jelezte ekkoriban. Ez volt az első rendszeres komlói autóbuszjárat, ezzel egy időben megalakult a MÁVAUT helyi üzemegysége is, amelyet 1953-ban felváltott az AKÖV (Autóbusz Közlekedési Vállalat).

ikarus_ik30.jpg

Komlói Ikarus 30-asról nem leltünk fel fotót, de ez a típus vitte az első helyi járatot a városban. Az Ikarus 30-asok első példánya 1951. február 24-én hagyta el a mátyásföldi gyár kapuját, november 7-én már jutott Komlóra is.

Kép: Wikipédia

 

1958.jpg

Egy „Slosszon” Chausson busz Komlón 1958-ban, kevésbé helyi, inkább helyközi feladatokban.

Fotó: Hungaricana

 

ujbuszok_19600221.jpg

1960. február 21-én aztán jó hírről számolt be a Dunántúli Napló, új "törpebuszok" segítik a komlói tömegközlekedést. A fotó a korbeli pályaudvaron, a Templom téren készült 1960-ban.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

Költözés a Templom térről a Vasútállomás mellé

Az 50-es évektől kezdve a Templom térről indultak és oda is érkeztek a helyi és távolsági autóbuszok, a helyet azonban már 1955-re kinőtte a pályaudvar, ezért már akkor felmerült a költöztetése. A szocializmus lassú malmai végül megőrölték a problémát és 1970-re megoldódott a súlyos helyzet, vagyis a helyszűke. A Templom tértől alig pár száz méterre található vasútállomás környékét szemelték ki a rohamléptekkel fejlődő bányászváros akkori tervezői, ma úgy mondanánk divatosan, hogy intermodális csomópontot szerettek volna megépíteni. Ahová befut a vonat, onnan induljanak a buszok is, logikus elképzelés. A tervezést, "gyorsan" a tett követte, így 1970. március 26-án átadhatták az új autóbusz pályaudvart. A járatok lámpás jelzésre indultak, az utasokat hangos bemondás segítette az eligazodásban.

palyaudvar_avato_19700326.jpg

Az első Ikarus 66-os pontosan 10 órakor indult az új buszállomásról. A megyei lap nagy örömmel számolt be az eseményről és leírják, hogy az építkezés nem áll meg, hiszen hamarosan forgalmi- és büféépület készül, valamint épül egy lepketetős váróterem is. Utóbbira további öt évet kell várni, de elkészült. 

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 

Az első Ikarus 200-asok

Az első Ikarus 200-as autóbuszok 1975-ben érkeztek meg Komlóra, a 266-os típusból a 70-es évek végén, a 80-as évek elején összesen 10 db közlekedett a városban, néhány kocsit helyközi kivitelből alakítottak át helyi járatú autóbusszá. Érdekesség, hogy a 266-osok közül jó néhány még szürke színben érkezett, ilyen volt a GC-75-80, GC-75-81, GC-75-87, GC-75-88, GC-75-89, GC-75-90 és a GC-75-91 rendszámú autóbusz. Ezek közül később 4 db megkapta a "volánsárga" fényezést, míg a GC-90-88, GC-91-31 és a GF-04-64 rendszámú 266-osok eredetileg is sárgák voltak. 

ikarus_266_19750805.jpg

 1975. augusztus 4-én, Rubinszki Ferenc, a Volán 12-es Vállalat komlói kirendeltségének vezetője pontosan 9 óra
45 perckor vette át az első öt új Ikarus 266-ost, a komlói pályaudvaron.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 

buszos_cikk_19750804.jpg

 Az öt darab új Ikarus 266-os érkezéséről így írt a megyei napilap 1975. augusztus 5-én. Nagy volt az öröm, hogy a komlóiak "panorámaüveg" mögül tekinthettek városukra. A buszokat azonnal forgalomba is állították.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

 

ik266_1.jpg

Az egyik helyivé átalakított sárga 266-os kapaszkodik fel a kökönyösi domboldalon, valóban szép kilátás nyílik a városra, csakúgy mint lefelé, ahogy a szürke-fehér 266-os Béta-aknáról (még az eredeti útvonalon Kossuth-akna érintésével) tart a belvárosi pályaudvarra 3-as jelzéssel.

Fotó: időutazó

 

 

ik226_kortvelyes.jpg

Egy 266-os típus a Sikondai városrészben, ez a 19-es számú vonal 1985. november 1-jén nyílt meg, később a településrész a Körtvélyes nevet kapta, amit máig visel.

Fotó: időutazó

 

Dolgozott a városban néhány Ikarus 211-es is, ami nem lett volna baj, ha csak a kisforgalmú vonalakon közlekedtek volna, de sajnos jutott belőlük "főműsoridőben", azaz a csúcs időszakokban a bányászjáratokra is. De küldték szinte minden helyi vonalra, nem volt nagy öröm.

ik211.jpg

11-es járatban egy Ikarus 211-es, a GF-32-28 és mellette egy 266-os a GC-75-87 Zobák-aknán indulás előtt, 1982-ben 1-es jelzéssel. A 211-es busz sokszor kicsinek bizonyult, mivel egy-egy bányászati műszakváltáskor ide sokszor már a csuklós is kevés lett volna.

Fotó: időutazó

 

A három ajtós az igazi

A következő nagy lépés Komló életében, amikor a kétajtós 266-osok mellé megérkezik az első 5 db 260-as, helyi járatra kifejezetten előnyös, 3 ajtós autóbusz. 1979 januárjában és nyárának végén, amikor én épp 4 éves voltam átadták a "volánsárga" színezésű buszokat a helyi utazóközönségnek, leváltva a még forgalomban lévő Ikarus 630-as járműveket. Az első 2 db komlói 260-as a GF-23-41 és a GF-23-42 rendszámúak voltak, majd nyáron jött a GF-20-40, GF-20-41 és GF-20-42, GF-20-43 és GF-20-44, ezek közül később többen még BZ és ANS rendszámokkal is közlekedtek. A felsorakozott Ikarus 260-asokból kettő 1979. augusztus 24-én.

uj260-asok.jpg

A Mecseki Bányász című lapban is beszámolnak a fontos eseményről. A zsúfoltság megszűnését várták az új járművektől, itt még nem merült fel csuklós autóbuszok beszerzése.

Fotó: Mecseki Bányász (Nagy Tamás)

 

 

ujbuszok_cikk_19790824.jpg

Az Dunántúli Napló pedig röviden így számol be az eseményről 1979-ben.

Fotó: Dunántúli Napló digitális archívum (Hungaricana)

 

Sorban érkeznek a 260-as szóló buszok

1981 februárjában 4 db, 1973-as évjáratú Ikarus 260-as érkezik a BKV-tól. A GC-48-41, GC-48-53, GC-48-60 és a GC-48-93 járművek a budapesti flottaszínben, sötétkékben kerülnek Komlóra. A folytatásban további négy darab sárga szóló Ikarus érkezik a városba. A GF-23-41 és GF-23-42 után, a GF-10-55 és GF-10-57 állt forgalomba. 1983-ban pedig újabb kettő a BU-44-60 és a BU-44-63, egyikük különös ismertető jele lesz később és ezzel kilóg a flottából, hogy barna lökhárítót visel. Jóval később, 1995-ben Komlóra kerül ezen buszok ikertestvére, a BU-44-61, amely eredetileg a megye egy másik városában Szigetváron dolgozott, később AOB-629, majd JOB-449 rendszámot kapott.

bu-44-63.jpg

A tősgyökeres komlói BU-44-63 indulás előtt, valószínűleg Dávidföldre ment 5-ös jelzéssel, bár nem tudhatjuk pontosan, mert a hátsó utastájékoztató tábla, kis időszakaszok kivételével sohasem volt divat a komlói helyi járatokon. Az utolsó ilyen kísérlet a 90-es évek elején volt, de az utasok gyorsan letörték a frissen kihelyezett, hátsó aluminium táblatartókat.

 

 

ans-639.jpg

A BU-44-63 jó néhány évvel később, ANS-639 rendszámmal már a Pannon Volán flottájában, piros lökhárítóval. Az egyik legtovább üzemelő 260-as a 80-as évek beszerzéseiből.

Fotó: indafoto.hu

 

1985-ben és 1986-ban buszdömping

Két év, amely örökre emlékezetes marad a komlói tömegközlekedésben. 1985 és 1986 nem csak azért különleges évek, mert összesen 8 db új Ikarus 260-as érkezik a városba, hanem azért is mert ekkor jelennek meg az úgynevezett bolygóajtós járművek. A korábbi harmonikaszerű ráncajtókat, a kétfelé nyíló, két egységből álló ajtók váltották fel. Ráadásul megalakult a Volán 12. Vállalatot váltó Pannon Volán, ahol pedig megjelentek a kék-fehér színezésű helyi buszok, nem csak Pécsett, de Komlón is. 1985-ben az első négy bolygóajtós autóbusz a BX-97-15, BX-97-16, BX-97-41, BX-97-42 voltak, megjelenésük történelmi pillanat volt. Egy évvel később megérkezett a BY-07-55 és BY-07-56 szintén a megszokott sárga színben. Aztán ugyancsak '86-ban egy késő nyári napon különös vendégeket fedezhettek fel az komlói utasok, két darab kék-fehér színezésű Ikarus érkezett, már a Pécsett megszokott design-nal, a BY-23-20 és BY-23-24 furcsa látványt jelentett a sok sárga kocsi között. A Pécsett rendszeresített első ablakos viszonylatjelző tábla a BY-23-20 járműben is meg volt, bár ezt a komlói gépkocsivezetők valamiért sohasem használták, inkább az első ablakba "ledobott táblát" favorizálták, ez a mai napig megmaradt.

by-23-20.jpg

A 90-es évek elején az "árkádok" lebontása közben, a távolból közeledik a kék-fehér színű BY-23-20. Jól kivehető a képen az első szélvédő tetején lévő fehér dekorációs sáv, a vezetői jobb oldalon egy négyzet alakú kihagyással, nos ott lett volna a viszonylatjelző tábla, esti kivilágítással. De látható, hogy a számozás nem oda került.

Fotó: Nemesi Árpád

 

 

bx-97-15.jpg

BX-97-15 tölti pihenőidejét 1986-ban, már a kék-fehér Pannon Volán logóval az elején és oldalán. Korábban a mostani kisbolt helyén működött a Volán iroda, ezért a sofőrök általában hátul hagyták el az autóbuszt, ezért a nyitott hátsó ajtó.

Fotó: a szerző saját fényképe

 

Az új buszok mellett, felújítások is segítették a színvonal fenntartását

A Pannon Volán az új beszerzések mellett felújít néhány 260-ast, 1985-1986-ban teljes felújítást kap a BZ-13-51 (ex. GF-20-44), amely ezúttal fehér lökhárítóval tűnik ki társai közül (ez lett a kedvenc autóbuszom ebben az időben, tényleg tetszetős lett), valamint BZ-13-53 (ex. GF-23-42) amely viszont világítós viszonylatjelző tartót kapott előre és hátulra is, természetesen feleslegesen, tábla sohasem került bele.

 bz-13-51.jpg

Egy borzalmas Photoshop illusztrációm arról, kb. hogy nézett ki felújítása után a BZ-13-51, későbbi ANS-636

Eredeti fotó: index.hu (rally forever)

 

A folytatás... 

Folytatás, mert hogy a 90-es évek elejéig viszonylag ütemesen érkeztek az új helyi autóbuszok Komlóra. 1989-ben a BY-49-76 és BY-49-77 rendszámú Ikarusokat kapta meg a komlói üzem, fényezésük kék-fehér volt. 1990-ben egy Ikarus 280-as csuklós is Komlóra került, igaz csak néhány hétig, mert a próbabejárások során megállapították, hogy műszaki okok miatt nem alkalmas a helyi közlekedésre, erre egy másik írásomban teljes alapossággal már kitértem. 1991. április végén ismét különleges vendégek tűntek fel a pályaudvaron. Az Ikarus gyárból megrendelt új járművek késtek, ezért a Pannon Volán vásárolt két darab 1982-es évjáratú használt autóbuszt a Miskolc Városi Tömegközlekedési cégtől.

akd504akd505.jpg

Feltűnést keltett a miskolci színezésű, sötétkék AKD-504 és AKD-505 rendszámú autóbusz Komlón 1991-ben.

Fotó: a szerző saját fényképe

 

 

akd-504.jpg

Az egyik exmiskolci gép, már az új Pannon Volán design-nal, korábban volt világoskék-fehér festésük is. Láthatóan rendes gazdája volt.

Fotó: Busportonline

 

 

A rendszerváltást követően legközelebb új busz 1992-ben állt forgalomba, a BOS-258 és BOS-259 már gyárilag kék-fehér színben készült. Itt egy hatalmas és nem meg szokott szünet következik az új járművek beszerzésében, beállt a szolgálatba azonban egy NDK-ból visszaküldött kézi váltós 260-as a CDA-539, amely később JOB-445 rendszámmal futott tovább, ezen a járművön a német megrendelő kérésnek eleget téve a ráncajtók sárgák voltak, de ezeket később bolygóajtókra cserélték. 

 

Az ezredforduló után

1992 és 2000 között tehát nem érkezett gyárilag új helyi autóbusz Komlóra, ennek okai többrétűek, de természetesen elsősorban financiális háttere van. 2000-ben aztán, már a Pannon Volán Zrt. új színeiben, a fehér alapon bordó csíkkal átadták a komlói utazóközönségnek a 2 db Ikarus 260.30M típusú járműveket, ezek a HGR-305 (később JOM-903) és HGR-306 (később FLR-539) rendszámúak voltak. Jellegzetes sárga belső kapaszkodókkal, korlátokkal készültek.

hgr-305.jpg

HGR-305

Fotó: Busportonline (Horváth Tibor)

 

 

hgr-506.jpg

ex. HGR-306, ma FLR-539

Fotó: Busportonline (Horváth Tibor)

 

Az új Ikarusok korszakának vége, kezdődik a típuskavalkád

2002-ben váratlan dolog történik, a Pécsi Tömegközlekedési Zrt. Törökországban gyártott Mercedes Conecto szóló és csuklós autóbuszokat rendel be, a Pannon Volán pedig társul ehhez és a pécsi csomagban vásárol 2 db Mercedes Conecto O345 típusú kocsit, ezeket pedig megérkezésük után Komlóra helyezi, a fehér-bordó design-nal. Digitális viszonylatjelző elől, oldalt és hátul, tágas tér, alacsonypadlós kialakítás, szokatlan dolgok az egykori bányászvárosban, az utasok meglepve, de örömmel veszik birtokba a két modern autóbuszt. Az IIP-775 és IIP-776 új színfoltja lett a helyi tömegközlekedésnek, ezzel véget ért az "új Ikarusok" kora Komlón. Innentől a legkülönfélébb típusok bukkannak fel a városban.

iip-775.jpg

Az IIP-775 ötéves korában Komlón.

Fotó: Gyenes Viktor

 

 

iip-776.jpg

AZ IIP-776 Kökönyösből Zobák-akna felé halad 1-es jelzéssel.

Fotó: Busportonline (Simorka Zoltán)

 

Újabb és újabb típusok a helyi közlekedésben

A Mercedesek beszerzése után újabb hat esztendő telik el úgy, hogy Komló nem kap új helyi autóbuszokat, aminek következtében tovább öregszik a járműpark. 2008-ban aztán az önkormányzat segítségével, konkrét anyagi hozzájárulásával 4 darab Credo BN12-es busszal gazdagodik a helyi tömegközlekedés, jelentősen javítva a szolgáltatás színvonalát.

2008. júniusában ünnepélyes átadás a komlói Városháza előtt. Az LDC-661, LDC-662, LDC-663, LDC-664 megkezdi szolgálatát Komlón. A képre kattintva galéria nyílik.

Fotók: Oszwald Péter

 

Az új Credo-k történetéhez hozzátartozik, hogy az öröm nem tartott sokáig. 2011-től ugyanis folyamatos kötélhúzásba kezdett a Pannon Volán és a komlói önkormányzat, a helyi járatokon keletkezett működtetési veszteség és annak finanszírozása volt a vita tárgya. A veszteségeket az önkormányzat ugyanis nem tudta megtéríteni, ám a volán által javasolt jelentős járatszám csökkentést is elfogadhatatlannak tartotta. Ez odáig fajult, hogy 2011. december 1-jén megszűnt a közszolgáltatási szerződés a város és a közlekedési társaság között. A felek perre mentek és a másodfokú bírósági ítélet 2013 nyarán kimondta, hogy a társaságot a törvény továbbra is kötelezi a szolgáltatás, vagyis a komlói helyi buszközlekedés fenntartására. Időközben a további veszteségek elkerülésére hivatkozva a Pannon Volán elvitte Komlóról a 4 db Credo autóbuszt, azokat a Pécs környéki helyközi forgalomba közlekedtette a továbbiakban. A járművek az amortizációs költségek megszűnésével, 11 éves korukban csak 2019 és 2020 folyamán, fokozatosan kerültek vissza Komlóra, így jelenleg mind a négy autóbusz ismét Komlón végez helyi járati feladatokat.

 

Ismét midibuszok a városban

2009-ben valami olyat látnak a komlóiak, amit az Ikarus 211-esek kivonás óta sosem, újabb midibuszok jelennek meg a város útjain. Az Autosan H7 típusú járműveket eredetileg egy Szigetvár környékén tervezett igényvezérelt rendszerbe szánták, de ez meghiúsult, ezért a 4 db midibuszt átvette a Pannon Volán és Komlóra állomásította őket. Az utasok csak "konvervdoboznak" becézik a kényelmetlen, külsőre sem túl esztétikus járműveket, amelyek nem igazán lopóztak a komlóiak szívébe, én sem foglalkoznék velük ennél többet.

autoshan.jpg

A négy midi az LMB-982, LMB-983, LMB-985, LMC-226 rendszámokkal érkeztek Komlóra, az utasok nem túl nagy örömére.

Fotó: Juhász Gergely

 

Öt év haragosdi, majd jött a békepipa

A már korábban kifejtett viták és bírósági per rányomta bélyegét a Pannon Volán és a komlói önkormányzat közötti hangulatra és kommunikációra. Gyakorlatilag évekig állóvíz alakult ki a felek között, a szolgáltató semmit sem fejlesztett, a város pedig nem térítette a veszteségeket. 2014-ben aztán megtört a jég és elszívták a békepipát, talán a partnerek azt érezték ez így nem mehet tovább, valamit lépni kell az ügyben. Tárgyaló asztalhoz ültek, ahol meglepetésre körvonalazódott egyfajta egyezség. Nyárra aztán Komló számára minden szempontból kedvező megegyezéssel zárultak a tárgyalások. Sikerült rendezni a busztársaság Komlón keletkező veszteségeinek kérdését is. A megállapodást Komló képviselő-testülete szentesítette, e szerint a város 130 millió forintot fizet ki az év végéig, amennyiben sikerül erre a célra működési támogatást szerezni a központi kormányzattól. A Volán cserébe azt vállalta, hogy több lépcsőben lecseréli a városi buszpark öregebb példányait modernebb és korszerűbb járművekre. Ennek eredményeként júniusban megjelent az első két Ambassador VDL autóbusz, amelyek ekkor 8 évesek voltak, korábban Hollandiában szolgáltak. Az új járművek átadásáról a MecsekNet Televízió is beszámolt.

vdl_elso.jpg

Az első két "fecske" nyarat csinált Komlón, hat évbe telt mire újra ünnepélyes buszátadást lehetett tartani a városban.

Az MPS-341 és MPS-342 alacsonypadlós, igaz csak kétajtós kivitelű jármű.

Fotó: Komlói Újság

 

 

vdl-ek.jpg

2014. októberében újabb hat VDL Ambassador (MPS-343, MPS-344, MPS-345, MPS-346, MPS-347, MPS-348) típus érkezett Komlóra, amelyekkel együtt összesen 8 db ilyen típus állt szolgálatba a baranyai városban. Sajnos ezeket nem csak helyi, hanem sokszor helyközi feladatokra is beosztják, így egyszerre sohasem látható a 8 jármű Komlón.

Fotó: Komlói Újság

Futottak még...

Még az Ambassadorok előtt néhány használt Mercedes O405NÜ típusú autóbusz is megfordult a komlói helyi közlekedésben, a 2006-ban szolgálatba állt "kockamercik" sem voltak fiatalok már, azóta természetesen selejtezték is őket. A KDT-832 későbbi rendszáma a MIF-221, és a JYH-244 későbbi rendszáma a MIY-318 helyi járati feladatokat kapott a dombos városban.

 

mif-221.jpg

Az ex KDT-832 azaz a MIF-221 bírta legtovább, megélte a DDKK-s időket is, még 2019-ben is szállított utasokat. A képen a legfrissebb helyi vonalon, az 57-esen várakozik indulásra.

Fotó: Szentistványi Zalán

 

jhy.jpg

A JYH-244, későbbi MIY-318 Dávidföldre igyekszik

Fotó: Juhász Gergely

 

A DDKK-s korszak

A kormány 2012-ben döntött a 24 Volán-társaság régiós közlekedési vállalatokba szervezéséről, ennek keretében létrehoztak hat új közlekedési vállalatot, köztük a Dél-dunántúli Közlekedési Központot, amelybe 2015. január 1-jén beleolvadt a Pannon, a Gemenc és a Kapos Volán. Új korszak kezdődött ekkor, hiszen 30 év után már nem a Pannon Volán, hanem a Dél-dunántúli Közlekedési Zrt. végezte Komlón a helyi járati autóbusz közlekedés feladatait. Ennek gyorsan látható "eredménye" is lett. A komlói önkormányzat anyagi teherbíró képessége továbbra sem tette lehetővé, hogy a városban új helyi buszok közlekedjenek, ezért ezután is csak használt járművek beszerzése jöhetett szóba, melyeknek a fenntartási, üzemeltetési költsége jóval alacsonyabb, mint új társaiknál. Adva volt a helyzet, hiszen a három dél-dunántúli volántársaság összevonásával, lehetőség nyílt a házon belüli csiki-csukira, a járművek átcsoportosítására. Az immár kaposvári központú társaság nem is gondolkodott sokat, a Somogy megyében elöregedett, 1989-es évjáratú Ikarus 260.32 típusú, kétajtós buszokból fokozatosan Komlóra helyezett 3 db-ot. A flottaszín így ismét szivárványosra sikerült Komlón, hiszen az ex. Kapos Volán zöld színeiben pompáztak a járművek. A BPE-900, az FKB-553 és a AIJ-002 rendszámú kocsik, kis módosítással végig zöld fényezéssel közlekedtek. 

fkb-553.jpg

A képen az FKB-553 Szilvásból érkezik vissza a pályaudvarra.

Fotó: Boeing Bálint

 

 

bpe-900.jpg

A képen a BPE-900 várakozik a pályaudvaron, módosított festéssel, 2020-ban, cikkünk írásakor még forgalomban volt.

Fotó: Szentistványi Zalán

 

 

aij-002.jpg

Szintén új, de zöld festéssel látható az AIJ-002, az érkezési oldalon.

Fotó: Busfoto.nl

 

A jelen...

Az elmúlt évtizedek buszbeszerzéseinek köszönhetően - ahogy oldalunk fejlécképe is mutatja - a mai komlói buszflotta meglehetősen színes. A még dolgozó néhány Ikarus 260-as mellett szolgálatban van a közelmúltban felújított két Mercedes Conecto, a négy "hazatalált" Credo BN12, a négy utálatos Autosan H7, a nyolcból néhány Ambassador VDL is beáll a helyi járatba, illetve alkalom szüli, hogy épp milyen hadra fogható jármű áll rendelkezésre, láttuk már a komlói telephelyű Credo EN18-as csuklóst is helyizni, ami egyébként Pécs-Komló között helyközi feladatokat lát el. A buszok átlagéletkora jelenleg Komlón 14,3 év. 

 A még 2020-ban is Komlón dolgozó három ajtós Ikarus 260-asok. A képre kattintva galéria nyílik, több információval.

A fotók forrása a galériában olvasható!

 

... és a jövő?

Hogy mit hozhat a jövő? Két út lehetséges. Vagy valamilyen pénzügyi (uniós vagy kormányzati) támogatással beszáll a város új helyi autóbuszok vásárlásába és akkor akár a teljes buszállomány egyben cserélhető, vagy marad minden a régiben és továbbra is csak használt buszokat kapnak a komlói utasok. A Volánbusz Zrt. 2019-ben országos szolgáltatóvá vált, így a közlekedési központok megszűnésével gyakorlatilag bárhonnan csoportosíthat át járműveket bárhová. Ezzel a lehetőségével már élt is jó néhány esetben, a legfrissebb iparági információk szerint ennek újabb etapjaként hamarosan 3 db használt Ikarus 260-as kerülhet Komlóra, ezúttal Békéscsabáról. Ez az Ikarus fanoknak persze hatalmas örömhír, az utasoknak már kevésbé, akik valószínűleg így a XXI. században már inkább utaznának alacsonypadlós, légkondicionált, korszerű utastájékoztatási rendszerrel felszerelt buszokkal. Vélhetően szeretnék azt is látni, hogy végre európai színvonalú utastájékoztatás kerül a buszokra, ahogy illik az első szélvédőre, oldalra és hátulra is, hogy a buszra siető utas egyértelműen lássa, melyik járat áll a megállóban. A laminált A4-es lapokat el kell végre felejteni, ennél ma már jóval több kell. Ma azt nem tudjuk megmondani, hogy mindez mikor valósul meg, de írásomat mindenképpen egy jó hírrel szerettem volna zárni.

Az 1970-ben átadott, ma már korszerűtlen, a városhoz méltatlan komlói autóbusz pályaudvar 50 év után végre megújul. Az önkormányzat pályázati forrás segítségével átépíti és korszerűsíti a "város kapuját", a beruházás 2020. júliusában kezdődik és a modern buszállomást 2021. őszén vehetik birtokba az utasok. Reméljük addig az új pályaudvarra új buszok is érkeznek és ismét egy fontos történelmi állomásához érkezik a komlói autóbuszos tömegközlekedés. 

 

A komlói helyi buszflotta listája 1973-tól napjainkig ITT. 

 

Írta és szerkesztette: Bán László

A komlói csuklós busz története...

Komló, az egykor 33 ezer lakosú város a szénbányászatról volt híres, napjainkban is így emlékeznek rá sokan, ha meghallják a nevét. Fénykorában fokozatosan beindultak a helyi autóbuszjáratok, hiszen a növekedő népesség, a gyorsan fejlődő és terjeszkedő település ezt megkívánta. Komló azonban azon ritka városok egyike, ahol bár az utasforgalom indokolta volna, soha sem közlekedett csuklós autóbusz a helyi vonalakon. Illetve egy kivétellel igen, erről szól a mostani írás.

 

A komlói csuklós autóbusz Miskolcról érkezett

Történetünk talán furcsa módon egy nagyobb kitérővel Borsod-Abaúj-Zemplén megyében kezdődik, itt helyezték forgalomba ugyanis újonnan azt a csuklós autóbuszt, amely aztán kalandos úton került Komlóra. Miskolc tömegközlekedésében már a kezdetektől fontos szerepet játszottak a csuklós járművek, az Ikarus 280-as típusból 1974-1990 között összesen 323 db-ot vásároltak. A számunkra fontos konkrét jármű 1981. november 30-án állt forgalomba Miskolcon, GF-45-46 rendszámmal.

gf-45-46.jpg

 A képen a GF-45-46 rendszámú autóbusz 1982-ben, a miskolci telephelyen egy káresemény után.

Fotó: Miskolc Városi Közlekedési Zrt.

 

csuklosok_miskolcon.jpg

A miskolci telephelyen pihennek a csuklósok a 80-as években.

Fotó: Miskolc Városi Közlekedési Zrt.

 

A GF-45-46 csuklós busz 1982-ben több társához hasonlóan új rendszámot kapott, onnantól a BV-89-20 rendszámot viselte és továbbra is Miskolcon vett részt a helyi tömegközlekedésben egészen 1988. júliusáig. Ekkor több társával együtt a selejtezés szele csapta meg buszunkat, végül ezt elkerülte és átcsoportosítással Pécsre vitték, a Pannon Volán 1988. július 26-án vette állományba. A járművet a korábbi sötétkék fényezéssel kapta meg a pécsi helyi közlekedési társaság, ezzel azonban kilógott az ottani arculatból, ezért kerékmagasságban fehér festést, majd bele egy vékonyabb sötétkék csíkot kapott, a lökhárítóval egy szintben. Ezután forgalomba állt a pécsi utazóközönség örömére.

 

Sok az utas, csuklós busz kellene

A Komlón és környékén működött szénbányászati üzemekben, a köréjük települő kiszolgáló létesítményekben, illetve a Carbon nevű könnyűipari vállalatnál több ezren dolgoztak, a munkába járás fontos eszköze pedig akkortájt az autóbusz volt. Az egyes viszonylatok sorra indultak Komlón az üzemek és a különböző városrészek között, az utasforgalom pedig a 60-as, 70-es, 80-as években jelentősen megnőtt. Egyes vonalakon, ilyen volt pl. a 8-as szilvási járat, már az ötperces követés is kevésnek bizonyult a csúcs időszakokban, de a 19-es, 5-ös és 1-es járatok szóló buszai is tömöttek voltak, dacára annak, hogy azok is 10-15 percenként közlekedtek a kiemelt időszakokban. Az új autóbuszok beszerzésénél mindig sokan vártak csuklós buszokat, mert azok hozhattak volna enyhítést a zsúfoltságra, de valamiért Komló minden csuklósítási programból kimaradt. 1990-ben aztán valaki, valahol gondolt egy nagyot és kezdeményezett egy vizsgálatot arra vonatkozóan, hogy Komló adottságai lehetővé teszik-e csuklós autóbusz közlekedését. Hogy ezt a Városi Tanács, vagy a Volán kezdeményezte nem sikerült kinyomoznunk, de valószínűleg mindkét helyen érezték, hogy a helyi tömegközlekedés gondjai súlyosak, a szóló autóbuszokon elviselhetetlen volt a tömeg. Az akkoriban már Pécsett szolgáló BV-89-20 rendszámú exmiskolci csuklós buszra esett a választás, neki jutott a feladat, hogy próbajáratokat végezzen Komlón. 1990. április egyik utolsó napján aztán furcsa jelenségre figyelhettek fel a komlói autóbusz-pályaudvar látogatói, megérkezett a várva várt csuklós busz. 

csuklos.jpg

 A régen várt csuklós a komlói pályaudvaron 1990. áprilisában

Fotó: a szerző saját fényképe

 

A csuklós busz tesztje

Önmagában persze a jármű megjelenése még semmit sem jelentett, hiszen a bejárás a helyi vonalakon csak ezután következett. Nem lehetett tudni, hogy a megszokottnál jóval hosszabb jármű hogyan viselkedik majd a város különleges útjain, hiszen Komló hét dombra épült, csakúgy mint Róma. A Volán, a Városi Tanács és a Rendőrség szakemberei közösen vettek részt a csuklós autóbusz tesztjén, a tervnek megfelelően a legforgalmasabb 8-as és 19-es vonalon vitték próbaútra a kocsit. Az autóbusz elindult a körtvélyesi városrészbe, a szakemberek pedig figyeltek. Az autóbusz állomásról való kikanyarodás simán ment, az első problémát egy korabeli újságcikk szerint -melynek szerzője ugyancsak a buszon tartózkodott- a Tröszt megállója okozta, az ugyanis túl rövidnek bizonyult. A csuklós aztán a parkoló autók miatt nehezen kanyarodott be a Petőfi térre, és a körtvélyesi végállomáson is keskeny volt a rendelkezésre álló ív. Visszafelé különösebb problémát nem tapasztaltak. A következő próbajárat Szilvás-Somág-Kenderföld érintésével közlekedett, a 8-as helyi járat vonalán. Itt a befelé ívben épült, ugyancsak szólóbuszra tervezett megállókkal volt probléma, a gépkocsivezető ugyanis ezekben a megállókban nem látta be a csukló részen lévő két ajtót. Az Attila utcai megálló volt legmacerásabb, erre később még vissza is térünk. 

komloi_ujsag_1990_aprilis_28_3_o.jpg

 A próbacsuklós (BV-89-20) kanyarodik a Mecsekfalui útról Körtvélyes felé.

Kép: Komló Újság, 1990. április 28-i száma. 

 

Ahogy a fenti cikkben is írták, az a döntés született, hogy bizonyos útkorrekciók után lesz csuklós autóbusz közlekedés Komlón, a gépkocsivezető pozitív véleménye is sokat számított az ügyben. A tesztet követő napokban néhány alkalommal még valóban indult a busz különböző irányokba, leginkább a 19-es körtvélyesi vonalon utazhattak vele a komlóiak, de ideje nagy részét a pályaudvaron töltötte. 1990. május 1-jén a Komlón nagy hagyományokra visszatekintő Majálist rendezték meg Sikondán, amelyre sokan kilátogattak a városból. A Pannon Volán kihasználta a csuklós adottságait, a másfélszeres befogadóképességet és szolgálatba állította az autóbuszt, kitették rá a 4-es jelzést és azon a napon többször is fordult a vonalon. Május 11-én, az akkor 9 éves, ráncajtós Ikarus 280-as azonban váratlanul eltűnt a pályaudvarról, sokan először azt sejtették csak a garázsban van. Nem ott volt, gyorsan kiderült, hogy a csuklós visszakerült Pécsre. 

Ígéretek és döntések

Az, hogy a csuklós eltűnt Komlóról még nem jelentette azt, hogy soha nem is látnak a komlóiak ilyen járművet a városban, hiszen ahogy korábban írtuk, döntés született arról, hogy bizonyos változtatások elvégzése után lehet majd közlekedtetni a járművet. Igen, de vajon mikor? Közben elmúlt a nyár és lassan az ősz is, a helyiek pedig egyre többször hiányolták a megígért csuklóst. Olvasói leveleket többször is közölt a megyei napilap, ahol ez volt a téma.

 

buszos_cikk_19900905.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1990. szeptember 5-i számából

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

 

buszos_cikk_19901017.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1990. október 17-i számából

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

Fenti cikkben már meglebegteti a Pannon Volán, hogy számukra is igen fontos a csuklós kérdés, ezért bíznak benne, hogy a rendszerváltás után felállt első képviselő-testülettel rendezni tudják azt. Eljött az új év, 1991. Január 9-én mindjárt rendkívüli ülés tartottak a képviselők, a testület elé egyetlen napirendi pont került, amely tartalmazta az új helyi járati viteldíjakról szóló javaslatot. Páratlanul drasztikus áremelésre készült a Pannon Volán, a jegyárak 75, a havi bérletek ára 128, a tanuló-nyugdíjas bérletek pl. 110%-kal kerültek volna többe a javaslat szerint február 1-jétől. De hogy ez ne fájjon annyira, a cég vezérigazgató-helyettese a testület előtt megígérte, hogy még ebben az évben, tehát 1991-ben 2 db új csuklós autóbuszt kap Komló. Több sem kellett a városatyáknak, megszavazták a jegy- és bérletár emelést. Sőt később, a csuklósokra komolyan várva, nekiláttak az útvonalakon lévő problémák megszüntetéséhez, amiket az egy évvel előtti bejárás tárt fel. Eredetileg a városi költségvetésből 150 ezer forintot terveztek az út- és megállókorrekciók elvégzésére, végül 400 ezer forintot biztosított az önkormányzat. Ebből elvégezték a Tröszt megálló teljes átépítését, a Petőfi téren megállni és várakozni tilos táblát helyeztek ki, hogy a csuklós fordulását ne akadályozzák az út szélén parkoló gépkocsik, ívkorrekciót hajtottak végre a körtvélyesi végállomáson, illetve áthelyezték az Attila utcai megállót, hogy az egyenes legyen. 

buszos_cikk_19910110.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1991. január 10-i számából. A cikkben a Pannon Volán akkori igazgatóhelyettese megígéri a 2 db új csuklós buszt a komlóiaknak, sőt elragadtatja magát és további buszok beszerzését sem tartja kizártnak, persze csak ha minden jól alakul.

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

Csuklósra várva...

Szóval ott tartottunk 1991. legelején, hogy sokkal drágábban utazhattak a komlóiak a helyi járatokon, ugyanakkor volt biztató ígéret is, hogy jönnek a csuklósok. Ahogy írtuk elkészültek a problémás útszakaszok korrekciói is. Minden adott volt tehát, hogy végre enyhüljenek a helyi tömegközlekedés gondjai, megszűnjenek a zsúfolt járatok. Az utasok várták a megígért 2 db Ikarus 280-ast, ezeket ekkor már ráncajtó helyett, bolygóajtókkal gyártották. 

170304-pecs_4.jpg

Ilyen autóbuszt ígértek Komlóra, a kék-fehér design ilyentájt már megszokott volt a Pannon Volánnál, Pécsett már sok közlekedett belőlük a 90-es évek elején.

Fotó: Bohus Dávid (iho.hu)

 

A Volán kitáncol

Miközben egyre nagyobb türelmetlenséggel várták Komlóra a két darab csuklós buszt, 1991. áprilisában váratlan fordulat következett be az ügyben. Annak ellenére, hogy a város 400 ezer forintot költött az útkorrekciókra, rábólintott a példátlan viteldíj emelésre, valamint elhangzott januárban a konkrét ígéret az új csuklósokra, ugyanaz az igazgatóhelyettes lenyilatkozta az Új Dunántúli Napló hasábjain, hogy mégsem jön a 2 csuklós, helyette 3 db szólóbuszt állítanak forgalomba Komlón. Itt érezhették először azt a döntéshozók és maguk az utasok is, hogy valami nem stimmel a témában, a Pannon Volán kitáncol korábbi tervéből.

csuklos_cikk_19910423.jpg

Részlet az Új Dunántúli Napló 1991. április 23-i számából. A váratlan bejelentés szerint továbbra is csak szóló buszok közlekednek Komlón. Hogy melyek a cikkben említett műszaki okok, arról már soha nem esik szó.

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

További hidegzuhany és maradnak a zsúfolt komlói helyi járatok

1991. áprilisa óta már nem 2 db csuklósra, hanem 3 db új szólóbuszra vártak a komlóiak. Nagyon kellett a megoldás, mert a helyi járatok zsúfoltsága nem csökkent, a csuklós busz próba bejárása óta pedig épp egy év telt el. Az Új Dunántúli Napló újságírója aztán év végén megelégelte a dolgot és interjút kért a témában a Pannon Volán komlói üzemegységének vezetőjétől, aki az újabb, 1992-ben esedékes áremelésről is beszél már. A cikk elkészült, amelyben újabb hidegzuhany érte a komlóiakat, akik ekkor már végleg becsapva érezhették magukat. A területi vezető ugyanis már nem beszélt műszaki okokról a csuklósok kapcsán, azt nyilatkozta, hogy azért nem lesznek csuklós buszok Komlón, mert tulajdonképpen nincs is rájuk szükség, az utasforgalom nem indokolja. Na bumm. Egészen idáig a tömegközlekedés gondjairól beszélt mindenki, nem véletlenül volt csuklós teszt, látták ők is a zsúfolt Ikarus 260-as szólókat, erre most bejelentik, hogy nem is kell Komlóra ilyen jármű. Ez még mind semmi! Beszélt ugyanezen cikkben arról is, hogy a jegyár emelésnél beígért csuklósok helyett, később beígért 3 db szóló buszt sem sikerült forgalomba állítani 1991-ben, de volt "jó híre" is, két levetett szóló buszt vettek Miskolcról. 

csukloscikk_19911217.jpg

Se csuklós, se új szólóbusz. A ma már elképzelhetetlen kritikus hangvételű cikk az Új Dunántúli Napló 1991. december 17-i számából. 

Forrás: Hungaricana digitális archívum

 

exmiskolci.jpg

A két darab használt szólóbusz 1991-ben érkezett Komlóra Miskolcról, a borsodi megyeszékhelyen jellemző sötétkék színben. Az AKD-504 és AKD-505 rendszámú járművek sokáig szolgáltak a baranyai városban, később kék-fehér, majd fehér alapon bordó csíkos design-t kaptak.

 

A sohasem volt csuklós

Bejárás, ígéret, útépítések, áremelések. Mindez egy régóta kívánatos "álomért", hogy legyenek Komlón is csuklós autóbuszok. Helyi közlekedésben végül sohasem lettek, a valódi okokat homály fedi. Persze sokan magyarázzák a speciális domborzati viszonyokkal, ugyanakkor tudunk olyan helyeket a világban, ahol ez nem kifogás. A tényekhez hozzátartozik az is, hogy végül egy év késéssel, de 1992-ben megérkeztek az új szóló buszok is Komlóra, igaz nem 3 db, hanem csak kettő. No comment. A BOS-258 és BOS-259 rendszámú Ikarus 260-ast később már csak 2000-ben követte új beszerzésű jármű. A komlói buszflotta a mai napig az ország egyik legszínesebb és egyben legöregebb járműparkja és a csuklós ma is hiányzik. De mi lett vele?

csuklos_kanyarodik.jpg

A komlói próba csuklós a bejárás után visszakerült Pécsre, ahol a BV-89-20 rendszámot lecserélték és megkapta a BPV-125 új formátumú rendszámot, 1993. november 30-án selejtezték.

Fotó: Komlói Újság, 1991. április 28.

 

Csuklós másként

Utolsó fejezetünkben megemlítjük, hogy ha másként is mint anno képzelték, de végül Komló kapott egy csuklós buszt. 2008. év végén a Pannon Volán 4 db Credo EN18 típusú, elővárosi kialakítású csuklós buszt vásárolt, amelyből egy Komlóra került. A dolog szépséghibája, hogy nem a helyi forgalomba dolgozik, hanem a Komló-Pécs vonalon teljesít szolgálatot iskolai- és munkanapokon, hétvégenként a komlói pályaudvaron pihen. Ritkán és tényleg nagyon ritkán, ha épp nincs más hadra fogható jármű, akkor előfordul helyi járatban, látták már a 13-as, 5-ös és 8-as vonalon is. De ez egyáltalán nem jellemző. Valószínűleg egyébként ma már tényleg nem lenne szükség csuklós buszokra Komlón, a bányabezárások után megfogyatkozott a lakosság és ezzel együtt az utasok száma is, talán egy-egy reggeli és délutáni járatra ma mehetne, de ilyen alacsony kihasználtsággal valószínűleg gazdaságtalan lenne a fenntartásuk.

lkc-296.jpg

A komlói csuklós (LKC-296) 2008-as évjáratú, mivel helyközi kivitel így nem 4, csak 3 ajtaja van.

Kép: a szerző saját fotója

 

Furcsa a komlói csuklósítási kísérlet története? Igen, az.

Sok minden eszembe jut a történet kapcsán, amelyet egyébként saját személyes emlékeim segítettek felidézni. Sok minden, de egy egészen biztosan, ami pedig egy meséből való, de ide is átkonvertálható: "Kedves komlóiak! Ígértünk is csuklóst, meg nem is. Kaptatok is csuklóst, meg nem is..."

 

Írta és szerkesztette: Bán László