Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

MEGKEZDŐDÖTT A KOMLÓI HELYI JÁRATI MENETREND MEGÚJÍTÁSA

2022. október 18. - BánLászló

Új vonalak, az eddigi "pókhálószerű" vonalrendszer megszűnése, közvetlen összeköttetés a nagyobb városrészek között. Nagyjából ezeket hozhatja el egy új helyi közlekedési koncepció, amelynek kidolgozásán nyár vége óta többek között a Komlói Tömegközlekedés Blog is fáradozik. A város folyamatosan és dinamikusan fejlődik és ettől nem maradhat le a helyi járati autóbusz közlekedés sem. 

helyijarat_kreativ4.jpg

Komló város vezetése, a szolgáltató Volánbusz Zrt. és a Komlói Tömegközlekedés Blog is egyetért abban, hogy eljött az ideje megreformálni a város helyi járati vonalhálózatát, ezzel együtt pedig új alapokra kell helyezni az autóbuszok menetrendjét is. A 70-es években kialakult, 90%-ban ma is változatlan "pókhálószerű" vonalhálózat elavult, az nem követte le a változó utazási szokásokat. A "minden a járat az autóbusz-állomásra érkezik és onnan is indul" koncepció már nem ad választ a megváltozott körülményekre, csak akkor lehet vonzó a helyi járati buszközlekedés, ha az jobban összeköti az egyes városrészeket. Ennek a törekvésnek a jelei láthatók voltak az elmúlt időszakban, hiszen pár éve az önkormányzat kezdeményezésére ezért indult el az 57-es járat, amely Dávidföldön át Körtvélyesig közlekedik, vagy épp ez év elején az 58, 58B, 85 számú járatok, amelyek összekötik Szilvást Körtvélyessel. 

Ezek a járatok azonban időszakosan, vagy a műszakváltásokhoz igazodva, vagy csak bizonyos napszakban, esetleg hétvégén közlekednek. A tapasztalatok pedig igen jók, így a folytatás nem lehet kérdéses, a cél egy olyan menetrend megalkotása, amely minden nap és minden napszakban közvetlen összeköttetést biztosít az egyes városrészek között.

Mi az elképzelés?

A Komlói Tömegközlekedés Blog folyamatosan készíti az új vonalhálózatot és annak menetrendjét. Ennek egyik eleme pl., hogy az autóbusz-állomásról induló és oda érkező járatok egy jelentős része körjáratokká alakulna át, létrehozva, pontosabb kibővítve pl. a Aut.áll.-Szilvás-Aut.áll.-Dávidföld-Körtvélyes vonalat, vagy ennek ellenirányú párját, amely a Körtvélyes-Dávidföld-Aut.áll.-Szilvás-Aut.áll. vonalon közlekedne. Ez a legfontosabb és várhatóan legforgalmasabb körjárat lenne, amely naponta csúcsidőben legalább félóránkénti, csúcsidőn kívül óránkénti, hétvégén kétóránkénti eljutást biztosítana egyik városrészből a másikba. A körjáratok mellett úgynevezett betétjáratok is járnának, a már hagyományos vonalakon Aut.áll.-Körtvélyes és Aut.áll.-Szilvás között, hogy a megszokott járatsűrűséget fent lehessen tartani.

Kökönyös és Somág/Szilvás városrész összekötése is fontos, ezért napirenden van a Komlói Tömegközlekedési Blognál ez is. Zobák irányából és irányába is nyitnánk a vonalakat, az egyik elképzelés szerint a teljes belvárost kelet-nyugati irányba átszelő járat közlekedne a Zobák-Mecsekjánosi-Kisbattyán vonalon, a meglévő járatok összehangolásával, itt is járatritkítás nélkül, megtartva az 1-es helyi járat jelenlegi útvonalát is. Az új járatok a 12-es és 21-es számot kapnák, utalva a zobáki és jánosi vonalak összeolvadására. Ezzel kapcsolatban a másik terv, hogy inkább Kökönyös kapna újra közvetlen, egész napos összeköttetést Zobákkal, itt akár a Dávidföldig történő kiközlekedés is szóba jöhet.  

Egyes sikondai és körtvélyesi járatok összekötése lakossági igény, számtalan megkeresést kaptunk ezzel kapcsolatban, amelyet szintén támogathatónak tartunk, koncepciónkba beépítettük. A Sikonda-Nagyrét utca-Körtvélyes-Dávidföld-Aut.áll. járat nem ördögtől való, sőt logikus lépés lenne, kiváltva már meglévő 4-es és 7-es helyi járatokat.

A város nagyobb munkáltatóinak elérése is prioritást élvez, a Nagyrét utcában működő ipari park eleve jobb kiszolgálást kapna az új, Szilvásba is kiközlekedő körjáratokkal, de fejünkben van egy olyan elképzelés is, hogy a kórházat is el lehessen érni a város különböző részeiről, átszállás nélkül. 

Mindezen tervek egyelőre táblázatos formában készülnek, fontos, hogy egyetlen km többlet se keletkezzen az átalakításokkal, hiszen az a megrendelő önkormányzat költségvetését terhelné. Sőt, olyan terveket teszünk le az önkormányzat asztalára, amelyek lehetőleg megtakarítást is eredményeznek, anélkül, hogy az utasok érdekei sérülnének. Bizonyosan jelentősen átalakulna a egyes járatok számozása, amit meg kellene szoknia a lakosságnak, ahogy az új vonalakat és menetrendet is, de a megújulás előnyei mellett ezek eltörpülő tényezők.

Fontos leszögezni, hogy a változtatásokat minden esetben alapos munka és sok egyeztetés fogja megelőzni, a Volánbusz szakmai javaslatait pedig minden esetben célszerű elfogadni. Hogy végül milyen menetrendet támogat a város és az mikor fog életbe lépni Komlón, azt ma megmondani még nem lehet, ez egy hosszú folyamat, de az biztos, hogy arról majd a képviselő-testületnek kell döntenie, ahol szintén alaposan megvizsgálják majd a benyújtott koncepciókat.

2022. október 18.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr817957186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása