Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

A KOMLÓIAK SZERINT IS VÁLTOZTATNI KELL A HELYI JÁRATOK KÖZLEKEDÉSÉN

2022. november 08. - BánLászló

Nagyon sokan, 4837-en töltötték ki blogunk kérdőívét és küldték el válaszaikat a komlói autóbuszos tömegközlekedéssel kapcsolatban, ez több mint a város teljes lakosságának 20%-a. A Komlói Tömegközlekedés Blog október 26-án tette közzé azt a kérdőívet, amelyben 10 kérdésre vártuk a választ a komlói utazóközönségtől, az ehhez szükséges hátteret a SURVIO biztosította. Komlón jelenleg egy új vonalhálózat és ehhez új menetrend készül, amellyel kapcsolatban arra voltunk kíváncsiak, hogy a változtatás elvével, annak irányával egyetértenek-e a városlakók. Blogunk szerint ugyanis az érintettek, vagyis az utasok előzetes megkérdezése az egyik legfontosabb.

bn12_3.jpg

(Fotó: Rozs Bence)

Fontos az elején tisztázni, hogy szó sincs járatritkításokról, vonal összevonásokról szól a koncepció, amelynek előnye, hogy közvetlen járatokkal kötné össze az egyes városrészeket. Komlón az ország hasonló kisvárosaihoz képest nagyon jónak mondható a helyi járati lefedettség és a járatsűrűség, ez a jövőben, az új vonalhálózat esetleges bevezetése után sem fog változni. A kérdőívhez konkrét vonalhálózatot még nem mutattunk, egyelőre azt szerettük volna megtudni, hogy a komlóiak mennyire nyitottak egy ilyen jelentősebb átalakításra. Kielemeztük a végeredményt, íme.

Az összesítésből egyértelműen kiderül, hogy a komlóiak is indokoltnak látják a jelenlegi vonalhálózat felülvizsgálatát és egy új megalkotását. A tíz kérdést úgy fogalmaztuk meg, hogy a rájuk adott válaszok egyértelmű üzenetet hordozzanak mind a megrendelő önkormányzat, mind a szolgáltató Volánbusz Zrt. felé. Egyfajta megerősítése ez annak a szándéknak, amely a helyi vonalhálózat és menetrend teljes megújítására irányul. A most közzétett eredmény azt mutatja, hogy tulajdonképpen társadalmi támogatással és nem a városlakók ellenében történhet meg az átalakítás. Ezt nagyon fontosnak tartottuk. A komlóiak tehát zöld utat adtak annak, hogy változzon a jelenlegi rendszer. Nézzük tételesen az egyes kérdéseket.


felmeres_1.jpg

A komlóiak az első kérdésre adott válaszukban egyértelmű irányt adtak a kezdeményezésnek, szeretnék ha megváltozna a jelenlegi vonalhálózat, ezt a válaszadók 92,5%-a támogatja. Ez az egyértelmű eredmény is alátámasztja, hogy a 70-es években kialakult vonalhálózat már nem tölti be szerepét, megváltoztak az utazási szokások városon belül is.

 

felmeres_2.jpg

A Komló Tömegközlekedési Blog által szorgalmazott koncepció, amely egyébként találkozik az önkormányzat és a Volánbusz Zrt. szándékával is, szintén támogatást nyert. A válaszadók 94%-a örülne ha lennének új, az egyes városrészeket összekötő járatok. 

 

felmeres_3.jpg

Látható, hogy a legtöbben Körtvélyes-Dávidföld-Szilvás között, illetve a Kórház és valamelyik városrész, vagy épp Zobák és Dávidföld között látnának szívesen olyan járatokat, amelyek átszállás nélküli utazást tennének lehetővé. Sajnos blogunk egyik javaslata nem kapott kellő arányú támogatást, így a teljes belvárost kelet-nyugati irányba átszelő Zobák-Mecsekjánosi-Kisbattyán járat nem fog megvalósulni.

 

felmeres_4.jpg

A komlóiak jelentős részét nem zavarná, ha a vonalhálózat átalakításával jelentősen megváltozna az egyes járatok számozása, amire egyébként készülni kell. Ezt azt jelenti, hogy pl. a 12-es járat ezután nem a Kórházhoz közlekedne. Cserében azt kérik a válaszadók, hogy a tájékoztatás pontos és részletes legyen, ami érthető. 

 

felmeres_5.jpg

Sajnos előfordul, hogy bizonyos napszakokban és vonalakon nagyobb zsúfoltság alakul ki, kíváncsiak voltunk, hogy a komlóiak ezeket mikor és hol tapasztalják. A válaszok többsége azt jelzi, hogy a probléma valós és jelen van a komlói tömegközlekedésben, ezzel foglalkozni kell. Ma már pozitív változás, hogy eltűntek a városból a midibuszok, minden vonalon hagyományos szólóbuszok szállítják az utasokat. Egy-egy járat zsúfoltsága menetrendi sűrítéssel oldható meg, hiszen csuklós autóbusz közlekedésére forgalomtechnikai okokból a jövőben sem lesz lehetőség.

 

felmeres_6.jpg

Az utazási komfortra is rákérdeztünk, hogy látják a komlói utasok a forgalomban lévő autóbuszok külső és belső tisztaságát. Nem jeleztek itt súlyosabb gondot, az utasok többsége elégedett ezzel.

 

felmeres_7.jpg

A komlói utastájékoztatás minősége a korábbi években nem volt igazán színvonalas, az igénytelen laminált A4-es papír korszaka azonban szerencsére lejárt. Több buszon ma már elektronikus kijelző működik, ahol ez hiányzik, ott pedig egységes statikus viszonylatjelzők láthatók. A komlóiak bár elégedettek a mai színvonallal, látható, hogy van némi hiányérzete az utazóközönségnek. Szorgalmazni kell, hogy lehetőség szerint az autóbuszokon oldalt és hátul is legyen iránytábla, fontos szerepe lesz ennek akkor, ha valóban változás lesz a vonalakat illetően.

 

 felmeres_8.jpg

Kardinális kérdés, hogy milyen a helyi autóbuszflotta színvonala. Ez sok kritikát kap az utasoktól, mindig felmerülő téma. Tudni kell, hogy minden városban olyan az autóbuszos közszolgáltatás színvonala, amilyet az adott önkormányzat megrendel, amit a költségvetése elbír. Ebbe bele tartozik az is, hogy milyen és hány éves autóbuszok járják egy adott város útjait. Új buszok beszerzése, azok fenntartása hatalmas költség, ezt pedig a megrendelő önkormányzatnak kell finanszíroznia. A fenti válaszból persze kiderül, hogy a többség áldozna a magasabb jegy- és bérletárra, ha cserébe új autóbuszokon utazhatna.

 

felmeres_9.jpg

Tervben van az új koncepció alapján, hogy bizonyos vonalakon a helyi járatokat kiváltva, vagy azokat erősítve a helyközi autóbuszokat, illetve a vasutat is igénybe lehessen venni városon belül úgy, hogy ezeken is elfogadnák a komlói helyi autóbuszos bérleteket. A komlóiak egyértelműen támogatnák ezt pl. Mecsekjánosi és Komló között. Ehhez a városnak megállapodást kell kötnie az országos és helyközi közösségi közlekedést megrendelő szakminisztériummal, a finanszírozási paraméterek ugyanis eltérnek a városi szintű közösségi közlekedéstől.

 

felmeres_10.jpg

Ennél a lehetőségnél sokan küldtek el saját javaslataikat, több mint harmincan úgy válaszoltak, nincs szükség változásra, a jelenlegi rendszert megfelelőnek tartják. Közel százan pedig különböző javaslatokat fogalmaztak meg, ezek a járművek megújításáról, menetrendi javaslatokról szólnak. Ezeket folyamatosan feldolgozzuk és lehetőség szerint beépítettjük az új menetrendi koncepcióba. 

A kérdőív eredménye fontos útmutató a menetrendi terv és új vonalhálózat kialakításához, ezért ezúton is köszönjük mindenkinek, aki kitöltötte és visszaküldte azt. A menetrendet felkészült és kiváló szakemberek készítik, maximálisan figyelembe véve az utazóközönség érdekeit, bővítve is a jelenlegi lehetőségeket. Nem zárt ajtók mögött, hanem hozzáértők bevonásával, szakemberek komoly műhelymunkájával készül a terv, ez most egy előkészítő időszak, de az új vonalhálózatot mindenki időben meg fogja ismerni. Terveink szerint hamarosan bemutatjuk a háttérben már készülő új komlói helyi járati vonalhálózatot, amely elfogadás esetén akár már a jövő év első hónapjaiban életbe léphet. Hangsúlyozzuk, hogy a témában még semmilyen döntés nincs, a végső szót a képviselő-testület mondja majd ki, miután alaposan megismerte az elképzelést.

2022. november 8.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr6617965500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása