Komlói Autóbuszos Tömegközlekedés

TÉRKÉPES ÚTMUTATÓ AZ ÚJ HELYI JÁRATOKHOZ

2022. november 26. - BánLászló

Komló Város Önkormányzatának szándékában áll a helyi autóbuszos tömegközlekedés átszervezése, a meglévő vonalak átalakítása úgy, hogy a lakosság a jelenleginél jobb szolgáltatást kapjon, másrészt a járatok összevonásával a város megtakarítást érjen el. A menetrendi koncepció a lakosság számára egyszerűbb és így gyorsabb városon belüli utazást jelent, az önkormányzat pedig évi 10-12%-os, mintegy 90.000 km teljesítmény megtakarítással számolhat. A bevezetésről még nincs döntés, egyelőre mindenki ismerkedik az új vonalhálózattal.

bn-ek.jpeg

(Fotó: Rozs Bence)

A menetrend terv a lakosságnak készült, a komlóiak javaslatai alapján, kérdőívünkben közel 5000 válaszadóból 92,5%-a változást akar. A kialakult, itt bemutatásra kerülő viszonylatokra nagy többséggel szavaztak. Számos járat a ma is megszokott számozással és útvonalon közlekedne a jövőben is, ezért most kifejezetten csak az új, tervezett helyi autóbuszjáratok útvonalait mutatjuk be, összeszedtük ezen járatok előnyeit is tételesen. Az ábrák mobileszközön is kinagyíthatók, ha az oldal legalján a TELJES nézetre váltunk.

3b.jpgA 3B kizárólag szabad- és munkaszüneti napokon (szombaton és vasárnap) közlekedő járat lenne, amely hétvégén kiszolgálná a temetői utazási igényeket is, hiszen az Autóbusz-állomás-Temető-Mecsekjánosi-Kisbattyán-Mecsekjánosi-Temető-Autóbusz-állomás vonalon közlekedne. A járat mind kifelé, mind befelé menet betérne a temetőhöz, amely mindössze +6 perces utazást jelentene a Kisbattyánba utazóknak. Az autóbusz kiközlekedne Kisbattyánba, majd ott 20 perc várakozás után indulna vissza a belváros felé, érintve ismét a temetőt. Így az utasoknak ugyanúgy egy órája lenne a temetőlátogatásra, mint jelenleg, ugyanakkor két 9-es járatot megtakarítottunk. Ilyen járatból kettő lenne szombaton és vasárnap, egy pár délelőtt és egy pár délután.

5.jpgAz 5-ös hétköznapokon napközben az új 15 -ös (Zobák-Dávidföld-Zobák) vonal betétjárataként, szombaton pedig csak délelőtt közlekedő járat Dávidföldre. Új, kibővített vonalon járna, oda-vissza irányba érintené Kökönyös, Bányász utcát. Az autóbusz az Autóbusz-állomás-Kökönyös-Dávidföld vonalon közlekedne. Ez a délután munkából, iskolából Pécs felől érkező utasoknak azt a hatalmas előnyt jelentené, hogy a Petőfi téren ugyanabból a megállóból utazhatnának tovább Dávidföld felé, ahol leszálltak a pécsi járatról. Hiszen az 5-ös és 15-ös helyi járat a Bányász utcából érkezve szedné fel őket, begyűjtve a Gagarin Általános Iskola diákjait is.

7.jpgAlapvetően a legtöbb 7-es járat továbbra is a ma megszokott Autóbusz-állomás és Körtvélyes vonalon között közlekedne, ám hétköznapokon bizonyos 7-es jelzésű járatok a Körtvélyes-Autóbusz-állomás-MOM, illetve a Temető-MOM-Autóbusz-állomás-Körtvélyes-Nagyrét utca-Sikonda vonalon közlekednének, igazodva a műszakváltásokhoz. A reggeli, délutáni és esti műszakváltások idejében közlekednének Körtvélyes és MOM között, az esti járat ráadásul Kökönyös, Bányász utcai betéréssel 17B jelzéssel.

8.jpgEz lenne az egyik járat, amely egész nap összekötné Körtvélyest Szilvással. Az Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld (rövid) 8-as alapjáratok mellett, napközben sok olyan 8-as is lenne, amelyek kiindulási állomása Körtvélyes és (bizonyos esetben még Dávidföldet is érintve) a Szilvás-Kenderföld vonalon közlekedne, minden esetben érintve az Autóbusz-állomást is. Hétköznap délelőttönként a Körtvélyes-Dávidföld-Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld vonalon óránként utazhatnánk 8-asokkal, ahogyan piaci napokon (tehát szombaton) délig is 60 perces követési idők lennének. Ez azt jelenti, hogy a Vásárcsarnok, vagy a TESCO áruház is átszállás nélkül elérhető lenne Dávidföld/Körtvélyes felől. Hétköznap délutánonként egészen este 6 óráig félóránként járnának a 8-asok a Körtvélyes-Nagyrét utca-Dávidföld-Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld vonalon, egyes járatok pedig Sikondáról indulnának és a fent leírt vonalon haladnának végig.

9b.jpgA 9B jelzésű járat a Körtvélyes-Dávidföld-Kökönyös-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás vonalon közlekedne, hétköznapokon csak három ilyen járattal találkozhatnánk az esti órákban, ám szombaton délutánonként ez óránként biztosítana közvetlen összeköttetést Körtvélyes és Szilvás között. Vasárnap pedig több alkalommal Sikondáról indulna a járat, majd a Nagyrét utca érintésével érkezne Körtvélyesbe, ahonnan indulna tovább a Dávidföld-Kökönyös-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás vonalán. Így hétvégén létrejönne a többszöri Sikonda-Szilvás összeköttetés is, a kiránduló családoknak kiváló lehetőséget biztosítva.

10.jpgÚj járat 10-es számmal a Kórház-Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás-Autóbusz-állomás-Kórház vonalon, amely hétköznap délelőttönként óránként indulna a Kórháztól, érintve az Autóbusz-állomást, majd tovább haladna Somág-Szilvás irányába, tehát a mostani 8/A vonalán. Ez szolgálná ki hétköznap délelőttönként a Gagarin és Irinyi utcát, amivel óránkénti és közvetlen összeköttetés jönne létre a Kórház és a somági/szilvási városrész között. Régi igényt teljesítene ezzel az önkormányzat, hiszen sűrűn lakott városrészekből lehetne közvetlenül feljutni a Kórházba, ráadásul gyakoribbak lennének a járatok. Fontos, hogy a 10-es járat Szilvás után visszaközlekedne a Kórházhoz, így mind a kiindulási, mind az érkezési állomása tehát az egészségügyi intézmény lenne. 10A jelzéssel az Aut.áll-Kórház, Kórház-Aut.áll. járatok közlekednének.

15.jpgA 15-ös is új vonal, az 1-es, 13-as és 5-ös vonalak összevonásával jönne létre. Kizárólag hétköznapokon közlekedne és csúcsidőben félóránként, csúcsidőn kívül nagyjából óránként járna a Zobák-Autóbusz-állomás-Kökönyös-Dávidföld vonalon, visszafelé természetesen ugyanezen megállókat érintve. Ezzel a Gesztenyésben, vagy Anna-aknán élők átszállás nélkül eljutnának pl. a Trösztig, illetve a LIDL áruházig, valamint a Bányász utcai iskolában tanuló diákok sűrűbb hazajutási lehetőséghez jutnának Dávidföld irányába. A Pécsről érkezőket a Petőfi téri megállóból szállítaná Dávidföld felé, csakúgy mint az 5-ös.

17.jpgItt csak átszámozásról van szó, hiszen a járat átvenné a mai 57-es szerepét, közlekedési idejében és útvonalában egyaránt, tehát az Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes vonalon utazhatnánk majd vele. Hétköznap kevesebb, hétvégén jóval több 17-essel találkoznánk majd, az 57-es mintájára. Vasárnap több 17-es egészen Sikondáig közlekedne.

18.jpgÚj vonal, a 18-as járat gyakorlatilag a hosszabbított 8-as járat ellenirányú párja lenne, tehát nem Körtvélyesből indulna Szilvás felé, hanem fordítva. A pontos útvonala az Autóbusz-állomás-Szilvás-Kenderföld-Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes lenne, jellemzően hétköznap délelőttönként közlekedne majd óránként, kiegészítve az Autóbusz-állomás-Szilvás, 8-as számú (rövid) betétjáratokat. Fontos, hogy szombatonként délelőtt, tehát piaci napokon is találkozhatnánk ilyen buszokkal óránkénti közlekedéssel, ami azt jelenti, hogy a Vásárcsarnoknál felszállók a bevásárlás után átszállásmentesen, kényelmesen eljuthatnak Dávidföldre és Körtvélyesbe. További nagy előnye lenne, hogy a Kenderföldön is átközlekedő 18-as, a TESCO-tól is átszállásmentes eljutást biztosítana Dávidföld/Körtvélyes felé!

18b.jpgA B jelzés itt azt jelenti, hogy ezek a járatok a 18-as vonalán haladnának, ám minden esetben érintenék Kökönyös, Bányász utcát is. Közlekedésükre hétköznapokon késő délutántól késő estig, szombaton és vasárnap pedig egész nap lehetne számítani, összekötve a legnépesebb városrészeket. Ez is azon járatok közé tartozna, amellyel a kökönyösi betérésnek köszönhetően egyszerűbbé válna az átszállás Pécs felől Körtvélyes felé, hiszen a Petőfi téren ugyanabból a megállóból indulnának a járatok Dávidföld és Körtvélyes irányába, mint ahol a Pécs felől érkező autóbuszok megállnak.

19.jpgVisszatérne a legendás 19-es helyi járat Komlón. Azonban jelentősen másképp, mint azt több évtizeddel ezelőtt láthattuk. A 19-es járatok kizárólag hétköznapokon, a délutáni csúcsidőben, 13:45-től 17:45-ig félóránként közlekednének, az Autóbusz-állomás-Somág-Szilvás-Autóbusz-állomás-Dávidföld-Körtvélyes vonalon. Nagyon fontos lesz ez a járat a Gagarin utcában található általános iskolás, valamint a szilvási általános iskolás és gimnazista diákoknak, akik a tanítás után hazafelé Dávidföldre és Körtvélyesbe utaznának. Nem kell egy adott diákjáratra várniuk, hiszen mindenkinek máskor csengetnek ki, ám a félórás követési idők nagyszerű és biztonságos utazási lehetőséget biztosítanak, hiszen nem kell a kisdiáknak átszállnia. Sok szülőnek ez megnyugvást jelentene.

komlohelyi_2023.jpg

Emlékeztetőül a teljes új, tervezett vonallista.

Fontos, hogy a most meglévő diákjáratok sem szűnnének meg, így a 87-es, 78B és 113-as megmarad, csak a számozásuk 11, 12, 13-ra változna!

Komló, 2022. november 26.

A bejegyzés trackback címe:

https://komloitomegkozlekedes.blog.hu/api/trackback/id/tr6917988244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása